Heves Megyei Nap, 1995. április (2. évfolyam, 77-100. szám)
1995-04-01 / 77. szám
6 HEVES MEGYEI NAP SÖPÖRNEK A PARLAMENTBEN Jogilag haldoklik Ha a kormány ígéretéhez híven beterjeszti a gazdasági intézkedésekről szóló három törvénycsomagját, akkor ez minden egyéb, az alkotmányozás szempontjából is fontos törvény tárgyalását „kisöpri” a parlamentből - mondotta Füzessy Tibor, a KDNP ügyvezető elnöke pénteken. A Képviselői Irodaházban megtartott sajtótájékoztatón a kereszténydemokrata képviselők azt elemezték, hogyan került a törvényhozás az alkotmányos mulasztás állapotába. Isépy Tamás frakcióvezető szerint a szocialista párt a kisgazdapárt oldalára állt, amikor az alkotmányozást előkészítő ötpárti egyezség aláírásától visszalépett. Gáspár Miklós alelnök kijelentette: a kormány szociológiai értelemben megbukott, jogi értelemben egzitál. KINEK ADJÁK EL? A bevétel a lényeg A HungarHotels privatizációjával kapcsolatosan - a kormány döntése értelmében - március 31-éig kellett kidolgozni az érintetteknek, mi történjen a szállodalánccal. Schagrin Tamás, az Országos Idegenforgalmi Hivatal (OIH) elnöke ezzel kapcsolatosan pénteken elmondta: privatizációs miniszteri döntés ügyében szükséges a HungarHotels Schagrin Tamás úgy látja: nem lehet kizárni a külföldi tőkét a szállodalánc értékesítéséből. Különösen a nagy szállodák privatizációjában szükséges feltétlenül a külföldi befektetők részvétele. Az OIH elnöke nem foglalt állást abban, hogy egyenként vagy egyben lenne célszerű a szállodalánc értékesítése. Szerinte lényeges szempont, hogy jelentős bevételei származzanak ebből az országnak. Schagrin Tamás szerint az OIH-nak javaslattevő szerepe nincs az ügyben, de kialakította saját álláspontját, meghallgatta a szakmai és érdekképviseleti szervezetek véleményét, amelyekkel nem mindig értett egyet. Arról, hogy a vélemények miben tértek el, az OIH elnöke nem nyilatkozott. A MATÁVNAK NEM ÉRI MEG Olcsóbb lehetne a telefon Lehetséges, hogy hamarosan olcsóbb lesz a távolsági beszélgetések díjszabása Magyarországon, ami mindenkinek jó lenne, csak a Matávnak nem. Magyarországról ma egyetlen percnyi amerikai telefonhívás 200 forintba kerül áfával, ami nagyon sok pénz. New Yorkból Budapestre feleennyi a díj, mert az óceán túlpartján nemcsak a benzinnek, az autónak, hanem a távhívásnak is lényegesen kevesebb az ára. Elképzelhető, hogy április 1-jétől Magyarországon csökkennek a díjs jak - föltéve, ha tényleg megindul a Callback Magyarország Kft. szolgáltatása. A dolog úgy működik, hogy az ember szerződést köt a céggel, előre kifizet egy bizonyos összeget, és vállalja, hogy havonta legalább 100 dollárért beszél a nemzetközi vonalakon. A callback - magyarul visszahívó - cég ezután lép működésbe. Ha föl akarom hívni Washingtont, tárcsázni kell egy külföldi számot, majd letenni a kagylót. Kisvártatva megcsörren a készülék, és kap az ember egy amerikai vonalat, amelyen keresztül immár féláron lehet telefonálni. A szolgáltatás tehát megéri. Annak is, aki adja, annak meg pláne, aki kapja. Csak épp annak nem, akié a hálózat. Ez pedig a Matáv, amelyben - hogy a dolog még érdekesebb legyen - az érintett amerikai cég is részvényes. A törvények szerint a Matáv nyolc évre a nemzetközi hívásokra is koncessziós jogot szerzett, így - példánknál maradva - Washingtont csak a Matáv hálózatát igénybe véve hívhatnám föl. Bonyolult jogi harc kezdődött tehát jóval az előtt, hogy maga a szolgáltatás beindult volna. Az első hivatalos verdiktet a napokban a Hírközlési Főfelügyelet mondja ki. Egy elvi állásfoglalás szerint nem támogathatók ezek a szolgáltatások - különös tekintettel akkor, ha ezek a fejlődő, illetve fejlesztés alatt lévő hálózatokat sértik. És MATÁV szerint Magyaroraszág e tekintetben fejlődő. Visszahívható? (A képen Katona Béla volt miniszter) Emelt a Westel A jelenlegi 55 millió dollárról 80 millió dollárra emelte a naplókban alaptőkéjét a Westel 900 GSM Rt A három alapító részvényes - a Matáv Rt. a US West és a Westel Rádiótelefon Kft. - eredeti tulajdoni hányaduknak megfelelő arányban, összesen 21 millió dollár új tőkét fizetett be. A vállalkozásba beszállt a Világbank leánybankja, az IFC 4 millió dollárral, így az rt. alaptőkéje 80 millió dollárra emelkedett. Az IFC tulajdoni aránya 5 százalék. Mindezt Sugár András, a társaság vezérigazgatója jelentette be tegnap. A NAP KRÓNIKÁJA GAZDAGODÁSSAL A VASFÜGGÖNY ELLEN A gazdasági elmaradottságot együtt kell leküzdeni Véget ért az a kétnapos találkozó, melyet Gazdasági Együttműködési Konferencia néven a Határon Túli Magyarok Hivatala rendezett Budapesten. A tanácskozáson részt vettek a környező országok üzletemberei, kereskedelemmel foglalkozó szakemberei. MRÁV JÓZSEF A Határon Túli Magyarok Hivatala megkezdi egy olyan kormány-előterjesztés kidolgozását, amely a gazdasági együttműködés lehetőségeiről szól - mondta Lábody László elnök, címzetes államtitkár. Egy olyan adatbankrendszert kell létrehozni, amely koordiálja és egyben összpontosítja gazdaság élénkítéséhez szükséges információk odavisszaáramlását és elősegíti a vállalkozások egymásra találásának lehetőségeit. Ezen belül az egyik legfontosabb feladat, hogy a határon innen és túl élő magyarok piac- és versenyképes termékei bekerüljenek a hazai és a külföldi kereskedelmbe. Továbbra is dobogós helyet foglalnak el a kereskedelmi kapcsolataink terén a volt szocialista országok, köztük Oroszország, illetve a FÁK tagállamai. A gazdasági diplomácia segítségével kell előrelépnünk és a kölcsönösen előnyös feltételek révén sikeres kereskedelmet alakíthatunk ki - mondta Kopátsy Sándor közgazdász. Ha nem sikerül eltüntetni a térség országai között a gazdasági és életszínvonalbeli különbséget, akkor a gazdag Nyugat vasfüggönyt emel a keleti szomszédok elé. Ezt sajnos tudomásul kell venni - hivatkozott az osztrák határon előállt példára. Egy bizonyos életszínvonal alatt a megélhetés gondja sokkal fontosabb más nemzeti kérdéseknél - mondta az ismert közgazdász professzor. Ma az egyik legfőbb célunk, hogy megsokszorozzuk kereskedelmünket a szomszédos országokkal. Veres Péter nyugalmazott miniszter hozzászólásában kiemelte, nagyon fontos, hogy a helyi igényekhez igazítsuk az oktatás színvonalát. A gazdasági elmaradottságot együtt kell a térség hátrányban lévő országainak leküzdeni, mert csak együtt csatlakozhatnak a nemzetközi piacokhoz is. Ennek érdekében az állam segítségével létrehozott Kézfogás Közalapítvány igyekszik etnikai hovatartozástól függetlenül segíteni a vegyes vállalatok létrejöttét és működését. Horn Gyula Szegeden A kormány meg kívánja erősíteni a rendőrség, az APEH, a Vám- és Pénzügyőrség és a határőrség állományát, azt a szakembergárdát, amely a bűncselekmények, a feketegazdaságban történő súlyos jogszabálysértések felderítésével, kivizsgálásával foglalkozik - mondta pénteki szegedi sajtótájékoztatóján Horn Gyula. Az április közepén tartandó kormányülésen döntenek továbbá arról, hogy az APEH kapjon-e nyomozati jogkört. Az említett testületeknél a létszám növelésére feltétlenül szükség van, hiszen az elmúlt évek alatt nem építkezés, hanem visszalépés történt e területen. NÉPJÓLÉTI ELMOZDULÁS Szigorítják a minisztériumot is A Népjóléti Minisztérium politikai államtitkára szerint a március 12-i kormányülés döntéseihez képest a tárcának sikerült bizonyos elmozdulást elérnie a szigorító csomagban. Kökény Mihály ezt egy pénteki sajtóbeszélgetésen mondta, ahol kiderült az is: a jogszabályváltozások részleteit még nem dolgozták ki a tárcánál. Sőt az államtitkár szerint biztos, hogy a csomag parlamenti tárgyalásáig sem sikerül minden részletkérdést tisztázni. Közben ugyanis a minisztérium 15 százalékkal csökkentendő apparátusának még a tb idei költségvetését is elő kell készítenie. A költségvetés - mint az államtitkár mondta - nagy valószínűséggel csak június 1-jétől léphet életbe, de nem biztos, hogy az egészségügy bizonyos területein bevezetendő térítési díjakból befolyó összeg a tb bevételei között szerepel majd. 1995. ÁPRILIS 1., SZOMBAT Mentő kérdés ________jAKUBOvrrs________ Mentő kérdéseket talált ki az MDF a kormánynak. Merő jó akaratból, mondta tegnap Kónya Imre a párt frakcióvezetőhelyettese, s bizonyára jókat kuncogott közben. Az öt kérdés ugyanis, amiket a képviselőcsoport gazdasági kabinetje sütött ki, igencsak ravaszdik. Kérdezik például, hogy a családi pótlék miért nem jár tovább az európai úton, meg hogy mekkora lesz az infláció a Bokros-csomag következtében, és hogy miért dőlt össze a költségvetés. Az eddigi válaszokkal az MDF bizonyára nem volt megelégedve, viszont nagy a jó szándéka. Barsiné Pataki Etelka, a gazdasági munkacsoport vezetője például megsúgta, ha ez így megy tovább, 32-33 százalékos lesz a pénzromlás. Bízzunk benne, hogy Bokros Lajos odafigyelt, a pénzügyminiszter a jövő héten vizsgázik az Országgyűlés költségvetési bizottsága előtt. Kónya Imre azt mondta, menteni akarják a menthetőt. Van egy mentő kérdésem: mire gondolt? Óránként 160 kilométerrel is tudnak majd közlekedni Budapest és Hegyeshalom között a MÁV új vasúti szerelvényei. SZUBJEKTÍV PORTRÉ Orbán - a rendszer-visszaváltó _______KRAUSZ TAMÁS_______ A személyeskedést az különbözteti meg a személyre szóló kritikától, hogy az utóbbi az egyént mint meghatározott történelmi és politikai viszonyok reprezentánsát képes megragadni, nem pedig mint személyes ellenfelet. Ebből a szempontból tekintve már önmagában az is dicséret, hogy Orbán Viktor tárgya lehet egy ilyen írásnak, sokkal több dicséretet nemigen lehet mondani. Kétségtelen: Orbán Viktor politikusi teljesítménye alkalmas meghatározott problémák bemutatására. Sokak számára úgy tűnhet, Orbán Viktor ma már tökéletesen érdektelen fiatalember. Hiszen egyfelől már mindent elmondott, amit elsajátított, másfelől már mindent megírtak róla, amit csak lehetett, sőt még annál is többet. Ennek ellenére is Orbán Viktor a rendszerváltás tipikus figurája. Ha meg akarjuk érteni a rendszerváltás körülményeit, akkor ő igazán felfogható a legközhelyesebb állatorvosi lónak, amelyen minden betegség jól tanulmányozható, íme néhány „betegség”. Orbán pályája - röviden szólva - nem gazdag bonyolult rejtvényekben: nem rendelkezik kiemelkedő intellektuális teljesítménnyel, nem fűződik nevéhez semmilyen politikai doktrína (hacsak az nem, hogy agyagba döngöli a kommunistákat, de azt sem ő mondta először), nem túlságosan kellemes társalgó, inkább csak afféle mindennapi ember, aki megrészegedik saját hangjától, aki túlságosan komolyan veszi magát mint „pártvezért”, majd mint „államférfit”, aki hiányában van minden öniróniának. Egy magyarul is jól tudó angol szociológus barátom „potenciális diktátornak” nevezte őt 1990-ben, ám ez nyilvánvalóan Orbán úr túlbecsülése volt, mivel a képességek és az ambíciók ez esetben sem állnak egymással arányban, nem szólva arról, hogy a „nemzet megmentőjének”, aki majd „ráncba szedi a csürhét”, nem jött el az ideje. Egy potenciális „diktátor” lehet pragmatikus „népvezér”, lehet ravasz apparatcsik, de nem lehet eszmények nélküli ember, a karizmatikus vezető ugyanis mindig hisz valamely nagy eszmében... Orbán Viktorból a „magyar ugaron” nehéz lenne még a legjobb tanácsadóknak is olyan embert faragni, aki populista népvezérként mentené meg nemzetét. Nincsenek birtokában olyan még le nem járatott eszmények, amelyeket úgy tudna a lakosság tudomására hozni, hogy azt el is higgyék neki. Kicsoda hát Orbán Viktor ma? Orbán Viktor 1988-89-től „demokratikus forradalmár” mindaddig, amíg a hatalom és vagyon megszerzéséről volt szó, majd „konzervatív nacionálpopulista”, amikor a megszerzett hatalom és vagyon megőrzése kerül napirendre. Jól tükrözi ez a magyar rendszerváltó elit igazi arculatát. A történelem tanulsága szerint a forradalmak, ellenforradalmak rendszerváltások alapkérdését három belsőleg összefüggő - jelenség alkotja: a tőkefelhalmozás mikéntje, a tulajdon fölötti rendelkezés és a hatalom birtoklása. Orbán Viktor hazai és angliai tanulmányai során bizonyosan felfogta ennek a problémakörnek a lényegét, mert ma már a hatalommegtartás új trükkjeivel, technikáival, technológiájával kísérletezik. A hatalom magabiztos, fiatal liberális muzsikusából „népért síró bús bocskoros nemes” lett. Ez a valóságban azt jelenti, hogy öltönyben és nyakkendőben úgy kell kinézni, mint egy „jólfésült nyugati „szakembernek”, vagy „üzletembernek” egy amerikai filmből ellesett „yuppie-nak”. Ezt a figurát azután be kell vonni, persze nem túl rikítóan színezett keresztény és nemzeti jelképekkel. A mai Orbán feladata persze igen egyszerű: bebizonyítani, hogy az új kormánykoalíció még a réginél is rosszabb és népnyúzóbb. Eközben az is kiderült számára, hogy a parlamenti demokrácia sem olyan jó már, mint régen, mert becsapják a népet. A korábban népszerű „fenegyerek” tehát modern emdéefessé vált: nemzeti kapitalizmus, keresztény-nemzeti középosztály, szakértelem, Európa (még nem lehet tudni, hogy NATO-val vagy NATO nélkül) stb. Az új jelszavakon a tanácsadók még gondolkodnak. Orbán szegény most már „szociálisan” is elérzékenyült, rájött arra, hogy amíg ő négy évig lármázott a parlamentben a demokrácia nevében, addig elszegényedett az istenadta nép. Hát igen, ez a korszak nem bővelkedik nagy formátumú politikusokban, de az biztos, hogy az Orbántípusú vezérek és vezértársai nem kívánják vissza 1988-89- es forradalmas éveket, amikor még rendes öltönyük sem volt, de ha volt is, nem merték felvenni. Hol van már a tavalyi hó? Azóta Viktorunk a többi győzővel együtt a rokonok, barátok és elvtársak között gyárakat, házakat és más csecsebecséket osztott szét, hogy a magyar népnek végre új és nemes uralkodó osztálya legyen... SPILÁK ZSUZSA FOTÓJA