Népújság, 1973. október (24. évfolyam, 230-255. szám)
1973-10-05 / 233. szám
8.20 Slágermúzeum 9.00 Krúdy: Hét bagoly, XlI. rész 9.25 Két szonáta 10.30 Édes anyanyelvünk 10.35 Csajkovszkij: Diótörő Szvit 11.00 Riport 11.10 Áriák 11.48 Kritikusok Fóruma 12-20 Ki nyer ma2 12.35 Tánczene 13.20 Népi zene 13.45 Üzletről — üzletre 14.00 Gyermekrárzió 14.25 Nyitaikék 15.10 Magyarán szólva : 15.25 Kamarazene 15.40 Kóruspódium 16.05 Budapesti ballada. Dokumentumjáték, I. rész 16.50 Fúvószene 17.20 B. Schreier operafelvételeiből 18.05 Két rádiómilitatür 18.34 Honegger: V. szimfónia 19.00 Esti Krónika. Tudósítás a Parlamentből 20.00 Népdalest 20.49 Láttuk, hallottuk 21.09 Sanzonok 21.19 BMH — Budapest zenei életéből. I. rész 22.20 Slágerkoktél 22.50 Meditáció 23.00 Mozart-művek 0.10 Joe bácsi. Részletek PETŐFI Barokk muzsika Ezeregy délelőttöt kontinens tartalékai Német népdalok Liszt-zongoraművek jelképek erdején át. Áriák Iskolarádió .Kettőtől — hatig.— Zenés délután Húszas stúdió Nóták Zenekari hangverseny közvetítése a Zeneakadémiáról Kb.: Az orosz nép történetéből Kb.: Operettdalok Holnap közvetítjük Kodály a világhír útján. (Befejező rész) Népdalcsokor «.05 9.03 11.50 12.00 12.20 12.50 13.03 13.30 14.00 18.20 19.10 19.35 21.20 21.35 22.00 22.20 23.15 EGRI VÖRÖS CSILLAG (Telefon: 22-33) Fél 4. fél 6 és este 8 órakor Chato földje Színes amerikai westernfilm. EGRI BRÓDY (Telefon: 14-07) Fél 4 órakor Xecumseh Színes, szinkronizált NDK kalandfilm. Fél 6 és fél 8 órakor Tűzoltó utca 25. Színes magyar film. GYÖNGYÖSI PUSKIN János vitéz GYÖNGYÖSI SZABADSÁG Délután 3 órakor János vitéz Este fél 6 és fél 8 órakor Szelíd motorosok HATVANT VÖRÖS CSILLAG Szent Teréz és az ördögök HATVANI KOSSUTH Mezítláb a parkban HEVES Betörés FÜZESABONY Ártatlan gyilkosok FÉTERVÁSÁRA West Side Story. I—II. Egerben, este 7 órakor: TAKTUFFE (Shakespeare-bérlet) Egerben: 19 órától szombat reggel 7 iáttr. a Majcsy-Zsilinszky utcai rendelőben (Telefon: 11-10! Rendelés gyermekek részére is. Gyöngyösön, 19 órától szombat reggel 7 óráig, a Jókai utca 41. <“ rlm alatti rendelőben,fele- 1 m-m. * 8.40 17.08 17.15 18.05 18.35 18.40 19.15 19.30 20 00 20.55 21.55 22.30 9.30 18.35 19.00 20 00 MAGYAR ITV Hírek ® Úttörők honismereti expedíciója Radar Öt perc meteorológia Az Országházból jelentjük . .. Esti mese Tv-híradó Különös vadászat. Tévéfilm. I. rész Négy kerékkel, okosan. BMH. Mesteriskola Tv-híradó. 2. POZSONYI őszi novella. Szlovák film A bratislavai zenés ünnepségekről . es 21.25 Híradó A párizsi nagynéni. Tv-játék T A megyei tanács tárgyalta A közúti forgalombiztonság helyzete Megyénkben a közúti forgalombiztonság kérdése először került tanácsi testület elé. Talán ez is indokolta, hogy amikor a megyei tanács legutóbbi ülésének napirendjére került, a beszámoló nagy teret szentelt az összefüggések magyarázatának és a megyei helyzet leírásakor részletes összehasonlítást adott az országossal. A közérthetőségen túl jó volt ez azért is, mert szemléletesebbé tette a tanácstagok előtt a beszámoló azt a rohamos fejlődést, ami közútjainkon akár a gépjárműpark növekedésében, akár a forgalom gyorsabb tempójában — s ezzel arányban fokozódó veszélyeivel is — jelentkezik. Állami és társadalmi feladat a balesetek csökkentése Megyénk közúti forgalmának alakulását szemlélteti, hogy 1960 óta a gépjárműállomány közel háromszorosára növekedett, ezen belül a forgalom nagyobb hányadát adó személy- és tehergépkocsik száma megötszöröződött. A megye idegenforgalmi és tranzit forgalma az 1960. évihez képest több mint tízszeresére emelkedett. Megyénk minden negyedik lakosának van jogosítványa és ezek száma évente gyarapodik. Gépjárműállományunk megközelíti a negyvenezret, s ebből húszezer a motorkerékpár. * A közúti forgalomban részt vesz több mint 2500 lovas kocsi és mintegy 200 vontató. A kerékpárosok száma csak megközelítőleg becsülhető mintegy százezerre. Az újabb típusú gépjárművekkel a forgalom felgyorsult az utakon. 1960-ban az utak átlagos forgalmi sebessége mindössze 40—45 kilométer volt óránként. Napjainkban ez az átlagérték 75—80 kilométer, s a nagy forgalmú 3. számú főúton 90 kilométeres átlagsebességeket mérnek. Ezek a számok egyúttal magukban rejtik és hangsúlyozzák a közlekedés veszélyes üzem jellegét. A gépjárműállomány növekedésével párhuzamosan — egyes években még annál nagyobb ütemben is — növekedett a közlekedési balesetek száma. Az évtizedes visszatekintés szomorú fejezete: a személyi sérüléses balesetek száma 2,5, a közúti forgalom halálos áldozatainak száma közel háromszorosára növekedett. A közúti forgalomnak és a balesetek számának növekedése, a balesetek áldozatainak igen magas száma a közlekedés átfogó fejlesztésén belül kiemelten fontos állami és társadalmi feladattá teszi a közúti közlekedés biztonságának javítását. A közlekedő ember felelőssége A tanácsülés elé terjesztett beszámoló és a hozzászólások is kiemelték: a közúti közlekedés biztonságának alakulása az ember, a gépjármű és a pálya körül csoportosítható, a közlekedésbiztonság első — és legfontosabb — tényezője a közlekedő ember. A baleseti statisztikák tanulsága szerint 96— 98 százalékban az ember hibáztatható a tragédiákért. A legnagyobb arányú fejlődést a gépjárműállománynál értük el. Az európai őrségek adatait is figyelembe véve a járműállomány évenkénti növekedési üteme hazánkban a legmagasabb. A közúti közlekedés úthálózatában 1967—68 óta kezdődött erőteljesebb fejlődés, megkezdődött az autópálya és autóút hálózatának kiépítése, a közeljövőben befejeződik az országos főutak korszerűsítésének programja és mindez természetesen kedvező változásokat hozott megyénk úthálózatának minőségében is. A járműforgalom növekedésével, az úthálózat fejlődésével nem tartott lépést a közlekedő ember felelősségérzete, közlekedési morálja. A baleseteknek mintegy háromnegyed részét a gépjárművezetők, egynegyedét a gyalogosok okozzák. Az előbbiek az országutakon elsősorban a gyorshajtás és szabálytalan előzés, városban az elsőbbségi jog meg nem adása miatt okoznak bajt. A nagy számú gyalogos baleseteknél feltűnő a 14 év alattiak és 60 éven felüliek aránya. A baleseti okoknál érdekes eredményt ad az ittasságvizsgálat. Az ittas vezetés elsődleges baleseti okként viszonylag ritkán jelentkezik, de az ittas állapotban bekövetkező balesetek száma változatlanul igen magas. az összeshez képest 16 százalék! Növelni és szigorítani az ellenőrzést A tanácsülésen szóba került a közlekedési ismeretek óvodai és iskolai oktatása, a felnövekvő új nemzedék magasabb szintű közlekedési felelősségérzetének kialakítása, a gépjárműképzés, a felnőttek közlekedési nevelése. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a közlekedési fegyelem megszilárdítására a folyamatos és rendszeres oktatáson, képzésen, a propaganda fokozásán kívül igen fontos lépés az ellenőrzés szigorítása, rendszeresebbé tétele és a szabálytalankodók következetes büntetése és felvilágosítása. Ennek érdekében intézkedett a Minisztertanács a közlekedésrendészeti szervek megerősítésére, a rendszeres és széles körű ellenőrzések bevezetésére, valamint az elkövető személyére való tekintet nélküli következetes és szigorú bírságolás és bírói gyakorlat kialakítására. A tanácsülési határozat azt is kimondja, hogy szükséges a forgalom irányításához jobban értő rendőrök kiképzése és mielőbbi munkába állítása a városi forgalmi problémák megoldására. A közúti közlekedésbiztonság kérdésével minden szervnek és vállalatnak a munkavédelem keretében is rendszeresen foglalkoznia kell. Amikor legmagasabb szintű tanácsi testületünk ezt a napirendet tárgyalta, értünk, a közlekedő emberekért tett jó szolgálatot, mint ahogyan kimondatlanul is, de érződött: a tragédiákat elkerülendő mindenkinek tennie kell, mások és saját érdekükben. Pilisy Elemér Vizépítés A Duna magyarországi felső szakaszán 10 millió tonna árut szállítanak évente. A kedvező hajózási út biztosítása nehéz feladat elé állítja az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóságot. Jelenleg is a hajózó út kialakításán dolgoznak. A 32 kilométer hosszú folyószakasz partjainak kövezése és egyéb munkálatai a tervek szerint 1978-ban fejeződik be. (Mtl-foto : K3) Októberben »’8 novemberben Mezőgazd asá«is,a Mit most <* i vetítenek me«a‘iik mloziiaiuan Lapunk egy korábbi számában szóvá tettük, hogy megyénk településein nem használják fel elég hatékonyan ismeretterjesztésre a mezőgazdasági szakfilmeket. •Nos, a napokban arról értesültünk, hogy a megyei tanács mezőgazdasági és élelmezésügyi osztálya megállapodást kötött a Heves megyei Moziüzemi Vállalattal, miszerint októberben és novemberben megyénk mozijaiban a főműsor előtt, naponta más-más mezőgazdasági ismeretterjesztő szakfilmet vetítenek. Főként olyan jellegű filmeket mutatnak be, amelyek összefüggnek megyénk mezőgazdaságával Így többek között a kertészetet, a palántanevelést, a szőlőtermesztést, az állattenyésztést és a mezőgazdasági gépesítést szemléltető szakfilmeket mutatnak be. Ezzel is szeretnék elérni, hogy a mozilátogatók minél szélesebb tábora ismerkedjék meg a mezőgazdasági termelés időszerű kérdéseivel. GYÖRGYE FISER*: MÁRIÁK A pikadorok ügyesen végezték a dolgukat. A banderillerek, akik a bikát dárdával felpiszkálták, sikeresen folytatták. Most rám került a sor. Némileg mesterkélt mozdulattal előrántottam tőrömet és szembefordultam a bikával. Az állat bal oldali alapállást vett fel. Gyűlölöm azokat a bikákat, amelyek ismerik az elméletet. „Barátom — gondoltam —, ha te tudod, hogy én mit terveltem ki, akkor egyikünk máris elmondhatja az utolsó imáját.” Némán szemléltük egymást, miközben ő nyilvánvaló fölényben volt: én rövidlátó vagyok, ő nem. Miután rendes ember vagyok, szép szerével meg szerettem volna neki magyarázni, mit jelent számomra ez az összecsapás. — Testvér — szóltam csendesen —, próbálj megérteni. Nem azért teszem ezt, minthogyha a véredre áhítoznék. Akár hiszed, akár nem, én még marhasültet sem veszek a számba. Csupán arról van szó, hogy megfogadtam Máriának, minden Mária közül a legszebbnek, hogy ma itt, ebben az arénában a tiszteletére ragyogó győzelmet aratok egy bika felett. Sajnálatos véletlen, hogy éppen te vagy az a bika. Személy szerint sem jugoszláviai humorista, mi bajom veled, soha meg nem bántottál, én se rontottam volna, el az életben a kapcsolatainkat. De látod, ilyen a sors . Vagyis: vagy te, vagy én. A hatalmas fekete andalúziai bika érdeklődéssel nézett rám. Úgy tűnt, megértette a helyzetet. A közönség bömböli: „Olé!”, vért követelt. Én ennek ellenére mégis végig akartam neki magyarázni viselkedésem okát. — Tudod, barátom, az én Donna Máriám, szeme a leggyönyörűségesebb, nemcsak a földön, hanem az egész világmindenségben. És ezért nincs azon semmi csodálkoznivaló, hogy én, az ügyefogyott harmadosztályú torreádor odaígértem neki a füledet, a győzelem szimbólumát. Ő itt van a nézőtéren, csodálatos tekintete minden mozdulatomat követi. Ezért nagyon kérlek, a tiszteletére szíveskedj elegánsan meghalni már a legelső szúrásomtól. Tedd meg ezt nagylelkűen, s én hálás leszek neked, amíg élek. A bika nyilván megértett, mert bólintott egyet, aztán pedig leszegte a fejét. A közönség újból felhorkant, játszani kezdett a zenekar, lobogtak az apró fehér kendők. — Köszönöm, barátom — mondtam, és kissé lábujj-hegyre emelkedve meglobogtattam a vérvörös kendőt, majd a marja irányába szegezett tőrömmel rárohantam a fekete bikára. A döfés rettenetes volt. Fogalmam sincs, milyen fogást, milyen cselt alkalmazott a bika, de az tény, hogy egy szempillantásnyi idő múltán már a homokban feküdtem felhasított oldallal, a bika pedig elegánsan hajlongott a közönség felé és csókokat dobált jobbra-balra. Milyen gáládul becsapott! Mestere volt a szakmájának. Közönséges gyilkosság volt, amit velem művelt. Oldalát büszkén ringatva odalépett hozzám, és óvatosan nyalogatva tört bordáimat, csendesen megszólalt: — Bocsáss meg, barátom. Én megértettelek, de neked is meg kell értened engem: Ott, az aréna mögött az istállóban vár engem Mária, a leggyönyörűségesebb Mária acsordánkban. Olyan fekete a szeme, mint az andalúziai éjszakák Nagyon szimpatikus vagy nekem, ezer örömmel feláldoztam volna azéletemet a kettőnk barátságáért, de nem tehettem mert már megígértem az én Máriámnak a győzelmet. .. Olyan győzelmet, melynek hire legendaként fog nemzedékről nemzedékre szállni. Te, aki tudod, milyenek Mária szemei, nyilván megértesz engem. Az aréna tombolt. Éreztem, hogy a fekete andalúziai bika gyengéden, nagyim elővigyázatosan kezdi leszakítani a fülemet .. El kell vinnie Máriának a győzelmi trófeát. Fordította: Zahemszky László „Jubileumi jutalom” jeligére. A vállalat nem járt el szabálytalanul, amikor a jubileumi jutalmat nyugdíjazásakor nem fizették ki, tekintettel arra, hogy a 23 éves jubileumi jutalom kifizetésétől számított 10 év elteltével kaphatja csak meg az újabb jubileumi jutalmat. Megjegyezni kívánjuk azonban,hogy ha a nyugdíj mellett újabb munkaviszonyt létesít, — természetesen a nyugdíjjogszabályban foglaltak szerint, nem teljes munkaidőre — az esedékessé válás idejében kérheti a jubileumi jutalom kifizetését új munkahelyén, azonban ott csak a csökkentett munkaidő alapján megállapított bér erejéig kötelesek a jutalmat folyósítani. B. Mihályné, Gyöngyös: Olyan telekvitában, ahol már bírósági eljárás is folyamatban van, nem tudunk segítséget nyújtani. Most már csak azt javasolhatjuk, várják ki a bírósági eljárás végét. Az ítélet után amennyiben valóban érdemes fellebbezni, keresse fel ismét szerkesztőségünket. M. János, Eger: A nyugtából ítélve a biztosi,ó nem követett el hibát ■ mn a nyugdíjazás időpontját - nem válik automatikusan alacsonyabbá a befizetendő összeg. Mindenesetre panaszát átküldtük kivizsgálásra az Állami Biztosítóhoz. Kérjük szíves türelmét, „Kismama” jeligére. A vállalat nem járt el önnel szemben szabálytalanul, mer a rendelkezések értelmében annak a nőnek, aki a terhessé ideje alatt a szülés napjái táppénzes azaz keresőképtelen volt, a szülést megelőző négy hetet is szülési szabadságnál kell tekinteni. Ennek megfelelően erre a négy hétre már szülési segély összege (100 százalékos fizetés) jár. A szülés követő 16 hét a szülési szabadság második része. Ennek leteltével lesz jogosult —, ha feltételekkel rendelkezik a gyermekgondozási segély igénybevételére. Az önéhez hasonló esetben tehát nem lehet a szülés követő 20 hetet szülési szabadságnak tekinteni. 1973. október 5., péntek