Népújság, 1980. január (31. évfolyam, 1-25. szám)

1980-01-16 / 12. szám

• Szakmunkástanulók Benigna és a többiek Máig emlékszem arra a sajnálkozó lenézésre, amel­y­­­lyel a szakmunkástanulók produkcióját fogadtuk annak­­ idején a középiskolai országos diáknapok rendezvényén.­­ Emlékszem rá, de mára már — nekem legalábbis — szé­­­­gyellnivaló. Legyintettünk: nem kell tartani tőlük, „mü­• mások” —, azaz a Munkaügyi Minisztérium valamelyik­­ szakmunkásképzőjéből jöttek, tehát nem fogják veszélyez­­­tetni a mi helyezésünket. Tehát... Tehát, mondom. A szóban és­ a legyintésben benne­m foglaltatik az a szemlélet, is, amely a szakmunkás pályát­­ eleve félresiklásnak, afféle minden mindegy alapon kí­­­­nálkozó kényszerítő félmegoldásnak tartja. Hát nem az? Köztudott, hogy szakmunkástanulónak • az esetek többségében azok jelentkeznek, akiknek tanul­■­mányi eredményei alapján elérhetetlen a gimnázium, a­­ szakközépiskola. Magyarán: a rosszabb tanulói­. Az sem • titok, hogy a szakmunkásképző, azzal, hogy valamikor ■ megkapja az intézet helyett az iskola nevet, még nem j érte el egycsapásra ez utóbbi rangját is. Maradt mosto­­­hagyerek. A pedagógusok, a tanulók, a tanulók szülei és % • a kívülállók szemében is. Ehhez még hozzávehetjük, hogy­­ sok hátrányos helyzetű tanuló akad a szakmunkáspalán­­­ták között. Az okok? Mélyen gyökereznek, s csak a társadalom­­ egészének segítségével számolhatók fel. Csakhogy a szem­­­lélet­ változása lassabban követi a társadalom fejlődésé­­­ből következő igényeket, mint kellene. Mint ahogy sze­­­retnénk. Íme: Benigna szép kislány volt. Mondhatnám: feltűnően­­ szép, tetejében még okos is. Igen elterjedt; keresztneve­­ sejteti, milyen környezetben nőtt fel, s utalhat egyúttal­­ arra a riadalomra is, amit nyolcadikos korában hozott ; döntése okozott odahaza: szakmunkásképzőben szeretné­­ folytatni tanulmányait. Nem mehetett. Gimnáziumba ke­­­rült, majd miután nem vették fel az egyetemre, férjhez­­ ment. Szakmát tanult, esztergályos lett. Most van egy­­ kisfia, szereti a családját és a munkáját. Viszont ritkán­­ látja a szüleit... Hogy mi a megoldás? Iskolareform? Igen, az is. De : elsősorban formálni a közgondolkodást. Elérni a szemlé­́ let megváltozását szülőnél, pedagógusnál, gyereknél? Föl­­­­ tétlenül. Ezek a problémák persze nem ma keletkeztek, foglal­­­­­­kozott a szakmunkástanulók helyzetével az MSZMP KB­­ Társadalomtudományi Intézete és a KISZ Központi Bi­li­zottsága is. A gondok ismertek, a megoldás módozatai körvona­­­­lazódtak. Akkor mi a probléma? Az, hogy múlik az idő • — s hogy Benigna nevű kislány kevés van... . Cseri István A tudományos-technikai úttörőszemle Országos méretű szellemi vetélkedő a tudományos­­technikai úttörőszemle. A következő témákban hirdet­ték meg: 1. Társadalomkutató úttö­rők vetélkedője, 2. Termé­szetkutató úttörők vetélke­dője, 3. Úttörő-technikus út­törők vetélkedője, 4. Úttörő­mezőgazdász úttörők vetél­kedője, 5. Orosz nyelv bará­tai úttörők vetélkedője, S. Nemzetiségi nyelvi és iro­dalmi vetélkedők, 7. Eszpe­rantó vetélkedő. A versenyben háromfős csapatok indulhatnak, a há­rom résztvevő önkéntesen alakít csoportot. Fiúk, lá­nyok szabadon szövetkezhet­nek a győzelem érdekében. A felkészülés első szaka­­­sza az anyas­yűjtés. Ezt egyénileg vagy az _ őrssel, szakkörrel együtt végezheti­tek. Hosszú lenne itt felso­rolni, hogy az egyes ágaza­tokban milyen tudománnyal kell a ,.pástra” lépnetek. S ezt úgyis megtudjátok pon­tosan a szakkörvezető taná­roktól és a csapatvezetőtől. Itt csak annyit, hogy az egyes tantárgyakból az is­kolában tanultak fontos alapot képeznek. Ezen kí­vül könyvekből, rádióból, te­levízióból, folyóiratokból, múzeumokból és minden hozzáférhető helyről besze­rezhettek ismereteket. A fel­dolgozott anyagokból készít­setek tablókat, magnófelvé­telt, naplót vagy ha tech­nikai lehetőségetek van rá­dió- és kisfilmet. Vetélkedő­kön, kiállításon, bemutatón hasznosíthatjátok a gyűjte­ményt, amely majd­ a csa­patmúzeum értékes anyagát képezi. Akkor készültök fel oko­­­san, ha területekre osztjá­tok az anyagot, s nem min­denki mindent tud, hanem csak a maga részének tudó­sa. A csapatszintű vetélke­dőt 1980. január 31-ig kell megrendezni. Kivéve a me­zőgazdászokat, akiknek hos­­­szabb a felkészülési ideje. Náluk március 25-ig dől el, hogy melyik hármas csoport a legjobb a csapatban. Hisz minden ágazatból csak egy csoport juthat tovább. Az országos szemléknek Szeged és Csillebérc a színhelye. Az időpont a tavaszi szünet. A KISZ ajánlásával Fiatal párttagok a Gagarinnál A KISZ tagok párttaggá nevelése a két szer­vezet kö­zös ügye: a jövő párttagsá­ga a fiatalok legjobbjaiból kerül ki. Közös a felelősség és­ a munka, mert a párt jövőjén kívül függ ettől az ifjúsági mozgalom jelene is, hiszen tekintélyét hatékony­ságát, erejét növeli, ha so­miban párttagok tevékeny­ednek. A közvetlen párt­­rányítás így a szó szoros ér­telmében érvényesülhet, a kapcsolat erősebb, szilárdabb lehet. Meg aztán a KISZ- tagok fölött is elszáll az idő, s kár lenne, ha legfel­készültebb, legtudatosabb tagjaik lemorzsolódnának, s nem kerülnének a pártba. ★ A Gagarin Hőerőmű Vál­lalatnál Csillik Barnabásné KISZ-titkártól érdeklődtünk arról, hogy mit tesznek a fiatalok párttaggá nevelése érdekében az üzemükben. — Három éve tekintjük kiemelt feladatnak a párt­tagajánlást és a fiatalok fel­készítését. 1976-tól karban­tartási főosztályunk KISZ- vezetőségének javaslata alapján erre külön terveket is készítünk. Minden évben egyszer összedugjuk a fejün­ket a párttitkárokkal, hogy megbeszéljük kik ajánlhatók munkájuk alapján a párt ta­­ d közé. — Lett-e a módszernek valami kézzelfogható ered­ménye? — Hatása évről évre erő­­teljesebben jelentkezik. A jelentkezők kétharmada már a KISZ ajánlása révén kerül be a pártszervezetekbe. Megnőtt a fiatal párttagok száma s egyben a várako­zási idő is: egy évre előre eltervezzük, kiket javasolunk. — Milyen feladatok­at kap a párttagfelvételre várako­zó? — Eleve olyanok kerül­nek erre a listára,­­ akik munkájukkal, felkészültsé­gükkel megérdemlik, de még külön munkákat is kapnak ezek a fiatalok, hogy a párt megtudja, valóban alkalma­sak-e erre a megtiszteltetés­re. A keret meghatározott: ajánlottaink közül csak az arra legérdemesebbek kerül­­­nek fölvételre. Vannak, akik­nél vitára kerül sor: őket csak később veszik föl, s figyelnek rájuk , a várakozá­si időszakban. • A fiatalok közül sokan még éretlenek a párttagság­ra. Hogyan kerülik el az ilyen fölvételét? — A párt számára fon­tos, hogy a 18—21 éves kor­osztályból vegyen föl­ után­pótlást. Azért, hogy ajánlá­sunk biztosabb­­ alapon áll­jon, felvettük a kapcsolatot a 212-es számú Gyöngyösi Szakmunkásképző Intézett­el hogy már kezdetben kiala­kuljon fiatal dolgozóinkról elv kén­­t?— néhány eszten­dő után már meg tudjuk ítélni, ki alkalmas és ki nem a párttagságra. — Milyen eredményei vannak még a rendszeres ajánlásnak? — A fiatal nők aránya emelkedett a párttagok kö­zött.­­ s valamennyiü­ket KISZ-ajánlással vették föl. Egyébként is szoros volt a kontelet nálunk a párt- és a KT­SZ-szervezetek között, de még jobbá vált, mert sok fiatal párttag énnen KISZ- vezetőségi munkáját kapta meg pártfeladatnak. A mun­kánkon nagyon érződik, hogy több a párttag sorainkban é• hatékonyabban, jobban dolgozunk. Amikor ehhez a munkához hozzákezdtünk, szervezettségünk alacso­nyabb volt. Most valahogy minden tudatosabb, rend­szeresebben megy nálunk. ★ Széles János, a garázs­üzemben művezető, frissen felvett párttag: néhány hó­napja döntöttek felőle. — Mióta dolgozik a válla­latnál? — öt évvel ezelőtt kerül­tem ide. 1974-ben Budapes­ten végeztem az autóközle­kedési technikumot, az­után egy évig a Folyamkot­ró- és Kavicskitermelő Vál­lalatnál dolgoztam. A kato­naság után jöttem ide. Har­madidőszakos katonaként KISZ-titkár lettem, azóta tevékenykedem­ intenzíven a KISZ-ben. Attól fogva készü­lök arra, hogy párttag le­gyek. A vállalatnál beszer­veztek a könnyűbúvár klub­ba, enn­ek nem­sokára titkára, s műszaki vezetője lettem. — Milyen pártmegbízatást kapott? — Eddigi feladataim­­ mel­lett szakszervezeti oktatást kell vezetnem. Nem könnyű megbízás, mert takarítónők egy ötven fős csoportját ta­nítom, akik a környékbeli falvakból járnak be hozzánk dolgozni. Remélem helytál­lóké Koós Attila elektroműsze­rész egy éve párttag. Már KISZ-munkája is sokrétű volt, a vállalat egyik legte­­vékenyebb embere. — Mivel foglalkozik sza­badidejében? ■ — Az irodalom a nagy szerelmem, a Visontai Táj­­színpad vezetőségi tagja, kul­­túros vagyok. Ugyanakkor Mátrafüreden vezetek egy klubot, a Főnix-et. . — Úgy tudom, kitünteté­seket is kapott... — Igen, megkaptam mun­kám elismeréséül a KISZ-kb dicsérő oklevelét, s november 7-re­ az érdemes társadalmi munkás címet. + Végül Rajki Sándornét, a vállalat párttitkárát kérdez­tük meg a KISZ párttaggá nevelő munkájának tapasz­talatairól: — Szükségünk van után­pótlásra, fiatalokra. Elértük, hogy a jelentkezők többnyi­re KISZ-ajánlással kerül­nek felvételre, így egyetlen­­ fiatalt sem vesztünk szem elől. A KISZ-ajánlás tapasz­talatunk szerint mindig jót jelent. A fiatalok lendületé­re számítunk, ha még ta­­pasztalatlanok is: mi aztán megadjuk a lehetőséget, hogy fejlődjenek, tanuljanak — s méltón szolgálják ügyünket. Gábor László GYERMEKEKNEK Európai főváros Írjátok be az ábra függőleges oszlopaiba az alább fel­sorolt neveket úgy, hogy a körökkel megjelölt középső, vízszintes sorba kerülő betűk egy európai főváros nevét adják eredményül. Majd a számozott négyzetekbe került betűket írjátok át az alsó két sor azonos számú négyze­teibe és a főváros egyik nevezetességének nevét kapjátok megfejtésül. A nevek: BONIFÁC, GERZSON, GYÁRFÁS, IZSÁK, LIPÓT, ROZÁLIA. •★ Az elmúlt számainkban megjelent rejtvények helyes megfejtői között könyvjutalmat sorsoltunk ki. A ,,bűvös négyzet” nyertesei: Ivánkovics Zsuzsa (Eger), Balla Mária (Ecséd), Kiss Csaba (Gyöngyös). ..A játék a nevekkel” ju­­talmazottjai: Besenyei Károly (Erdőtelek), Csicsely Ágnes (Eger), Szászi Mária (Kömlő). A nyereményeket postán küldj­ük­ el.+ A mai rejtvényünk megfejtése beküldendő: január 21- ig a Népújság Szerkesztősége címére (3301 Eger, Pf.: 23. Ma: a holnapért). A döntés megkönnyítésére Pálya­választásról, tovább­tanulásról Az iskolaév második felé­ben egyre többször vetődhet föl a kérdés: a tanulóidő be­fejezése után merre, hogyan tovább. Ebben kíván segíte­ni a Heves megyei Tanács Pályaválasztási Tanácsadó In­tézete, amely tájékoztatót adott közzé a válaszadás megkönnyítésére. A kiadvány hasznos in­formációkat tartalmaz, mind az általános iskolákból, mind a középfokú tanintézetekből ez évben kikerülő diákok számára. Az érdeklődő a to­vábbtanulással és munkavál­lalással kapcsolatos­­ kérdé­sekre találhat benne választ. Helyet kapott benne a szű­­kebb hazánkban elsajátítha­tó szakmák rövid leírása, a szakközépiskolák és gimná­ziumok pontos címe és sajá­tosságaik ismertetése. Azok­ról sem feledkezik meg a könyv, akik az érettségi után tovább szeretnének ta­nulni: az egyetemek és fő­iskolák címe és a jelentke­zéssel kapcsolatos tudnivalói is szerepelnek a kötetben. 1 , KOSSUTH 8.27 Szocialista brigádok akadémiája. 8.50 Besz­élni nehéz. 9.08 Bizet: Róma­i szvit. 9.20 Kis magyar nép­rajz. 9.51 Tarka mese, kis mese. 10.05 Kagylózene. 10.35 Válaszolunk hallga­tóinknak. 10.50 Artur Ru­­bik­stein Chopin-művek. 12.20 Ki nyer ma? 12.35 Házunk tája. 12.50 Opera­­slágerek. 13.20 Örökzöld de­zs­essz melódiák. . 14.20 Zeng az ének. 14.50 A magyar műnka- mozgalom dalaiból. 15.10 A Szovjet­unió népeinek zenéjéből. 15.25 Mesterségünk címe­re... 16.08 Kritikusok fó­ruma. 16.18 Sz­atravinsz­kij: Esz-dúr szimfónia. 17.07 Kicsi a bors... 17.36"Hang­verseny a Mindenki zene­iskolája hallgatóinak. 18.15 Hol volt, hol nem volt.. . 18.30 Esti magazin. 19.15 Gondolat. 20.00 Brahms ka­marazenéjéből. 21.06 Ház a pataksoron. 22.15 Sporthír­­adó. .’2.35 Magyar előadó­­művészek.. 23.31 Reneszánsz, kórus­­muzsika. PETŐFI 8.33 Idősebbek hullám­hosszán. 9.28 Népdalcsokor. 10.00 Zenedélelőtt. 11.30 A Szabó család. 12.00 Népi zene. 12.33 Tánczenei kok­tél. 13.20 Elvárók. 13.30 Színes szőttes. 14.00 Kettő­től négyig... 16.00 Minden­ki iskolája. 16.35 Néhány perc tudomány. 16.40 Zenés játékokból. 17.30 Ötödik sebesség. 18.33 Nóták. 19.00 Filmzene. 19.25­ Hóbuckák és szénhegyek. 19.45 A beat kedvelőinek. 20.33 139-660 A rádió automata közön­ségszolgálata. 22.2­7 Kön­­­nyűzene. 23.15 Népdalok. SZOLNOK 17.00-tól 18.30-ig MISKOLC 17.00 Hírek, időjárás . 17.05 Gyári belépő. Szer­kesztő: Tolnai Attila — Mennyibe kerül egy dol­lár? 17.10 Tíz perc mező­gazdaság. Szerkesztő-ri­porter: Borsodi Gyula — Muzsnai András énekel — 18.00 Észak-magyarországi krónika — TIT ifjúsági szabadegyetem Egerben — A bécsi tsz melléküzem­­ágáról Sport — 18.25 Lap- és műsorelőzetes... 8.00 Tévétorna. 8.05 Isko­­tévé. 10.25 Delta. 10.50 A hatos számú­­ kórterem (Jugoszláv film). 12.35 Le­het egy kérdéssel több? 13.35 Iskolatévé. (Ism.). 14.50 Szindbád (Magyar­­film). 16.35 A szakértő Angol bűnügyi filmsoro­zat­. 17.25 Einstein világa. (Angol film). 18.25 Kertünk — udvarunk. 18.45 Staféta. 19.10 Tévétorna. 19.15 Es­ti mese. 19.30 Tv-híradó. 20.00 Kaptam-csaptam (Té­véfilm). 20.55 Kockázat. 21.30 Fiatalok órája. 22.30 Tv-híradó 3. 2. MŰSOR 19.05 Unser Bildschirm — A mi képernyőnk.. 19.30 Tv-híradó. 20.00 Bp. Spar­tacus—Monting Zágráb. Ronchetti Kupa női kosár­labda-mérkőzés. 21.20 Tv_­ híradó 2. 21.40: Esztendők terhével. (Potrófilm Csaná­di Imréről). NimisásGl 1980. január 16., szerda

Next