Népújság, 1983. június (34. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-21 / 145. szám

4. A KÉPERNYŐ ELŐTT egv­ellét *­5/ 1 [UNK] Vili»*«­ Hiteles múltidézés Az utóbbi esztendőkben — különösképp hazánkban — örvendetesen gyarapodott a történelem iránt érdeklő­dők tábora. Mind többen „fedezik fel” azt a régóta elfogadott, s már a rómaiak által is hangoztatott igazsá­got, hogy a múlt tanulságok sorát kínálja jelenünknek. Így aztán érthető, hogy népszerűek a korábbi év­századok jelentős esemé­nyeit feldolgozó kiadványok, a hajdanvolt neves szemé­lyiségek sorsát felvillantó művek, illetve azok rádiós illetve televíziós adaptációi. A tévé a múlt héten kezd­te meg a Wallenstein című négyrészes NSZK-filmsorozat vetítését. Érdemes volt meg­venni ezt az értékes, ezt a mindenképp figyelemre mél­tó produkciót, csak az a furcsa, hogy a kettes csator­nára szorították, holott az egyes adó kínálata — saj­nos ez már egyáltalán nem meglepetés — semmiféle csemegét nem tartogatott számunkra. A sikerben oroszlánrésze van Golo Mannak, aki lé­lektani hangoltságú m­unkát írt erről a rendkívüli képes­ségű emberről, akinek sajá­tos alakja már Schillert is megihlette. A mai német szerző nem törekedett semmiféle bele­­magya­rázásra, mindössze arra vállakozott — ez is ér­dem, méghozzá a legjavából —, hogy a beszédes ténye­ket sorakoztassa fel. Tehet­ségének köszönhető az, hogy nemcsak megkapó korrajzot adott, nemcsak a história mozgatórugóit villantotta fel érzékletesen — jelezve töb­bek között a háborúk való­di öszetevőit —, nemcsak a látványos, a felszíni je­lenségek mögötti lényeget ábrázolta, hanem a szemé­lyiség sokrétű szerepét is bemutatta, méghozzá reme­kül ötvözve e két meghatá­rozó motívumot. A tévések jó szemmel látták meg a nagyszerű le­hetőséget, s a nem minden­napi értékek tudatában nem kíséreltek meg semmi­féle — nálunk divathóborttá vált az effajta elképzelés is — átértelmezést. Hű tol­mácsolást ígértek, s tartot­ták is szavukat. Franz Peter Wirth rende­ző legfőbb erénye ez a tisz­teletre méltó megközelítés. Hitt abban, hogy a lelkiis­meretes, a hozzáértő tol­mácsolás is megnyeri a né­zők tetszését. A harminc­éves háború időszakába ka­lauzolt bennünket, képi nyelven fogalmazva meg az alkotó legfontosabb gondo­latait. Munkatársai e szán­dék szellemében tevékeny­kedtek, kerülve a teljesen felesleges, a mindenképpen zavaró önmutogatást. Rolf Baysen Wallensteinje szin­tén ilyen fogantatása alakí­tás. Olyannyira, hogy eszünkbe sem jut a színé­szi bravúr, csak a markáns karakterű zsoldosvezért lát­juk. Igaz, két folytatás még hátra van, de ilyen előzmé­nyek után kizárt a csaló­dás. Ezért ajánljuk azoknak a históriabarátoknak, akik nem figyeltek fel a műsor­összeállítók által mostoha­­gyerekként kezelt ajánlatra. Higgyék el, megéri, érde­mes. .. Pécsi István * És a nézők? Nemegyszer szóltunk már az Elmebajnokságról, erről a még mindig újnak számí­tó szellemi vetélkedőről. Említettük nemcsak kétség­telen erényeit, hanem ap­róbb hibáit is. Az elmúlt héten ismét gyarapodott az utóbbiak lis­tája. Egri János, az egyébként ötletes műsorvezető, néhány­szor megfeledkezett arról, hogy ezt a programot, ha nem is milliók, de százez­rek figyelik, azok, akik így is szeretnék gyarapítani tá­jékozottságukat. Ők bosszankodtak, amikor a versenyzők által meg nem válaszolt kérdésekre — például a macskaszem tit­kára — ő sem adott felele­tet. Ezek csak alkalmi bakik, mindössze azért utalunk rájuk, mert ez a játék köz­művelő jellegű, azaz elke­rülhető tévedések nélkül széles rétegek tudásszerzését szolgálhatja. (pán) Országos tanulmányi verseny Gyöngyösön A gyöngyösi Mátra Műve­lődési Központ az elmúlt esztendőkben igen sokat tett a fiatalok természettudomá­nyos tájékozottságának bő­vítéséért. Két évvel ezelőtt a Berze Nagy János Gimná­ziummal és az Eötvös Lo­­ránd Fizikai Társulattal karöltve meghirdették — a gimnazisták számára — az országos tehetségkutató tanulmányi versenyt. Ta­valy találkoztak először azok az elsősök, akik leg­jobban értettek a fizikához. Második alkalommal júni­us 18-án jöttek össze, mint­egy negyvenen, vasárnap írásbeli feladataikkal bir­kóztak meg, hétfőn kísérle­teket mutattak be. Az ünnepélyes eredmény­­hirdetésre és a rendezvény értékelésére ma délelőtt ke­rül sor. A legügyesebbek oklevelet kapnak és tárgy­jutalomban részesülnek. NÉPÚJSÁG, 1983. június 21., kedd AGRIA *83 „...ősszel érik meg a szőlő...” A gyöngyösi Vidróczki együttes egri műsorából Az Agria ’83 nyitányát je­lentette szombaton este, a Líceum udvarán a kiváló együttes címmel kitüntetett gyöngyösi Vidróczki Nép­táncegyüttes fellépése. A szabadtéri színpad kö­zönségét nem csalogatta va­lami nagy hőség erre a szí­nes, gazdag bemutatóra, s az előadás végén annak is örül­nünk kellett, hogy a néhány szem­esőn kívül más nem zavarta meg a táncosok, a közönség szórakozását. Az a néptánccsokor, amit a Vidróczki Egerben bemu­tatott a műfaj szerelmesei­nek, nemcsak a közönség­nek, szemmel láthatólag a táncosoknak is jókedvet, vi­dámságot szerzett. Érezni lehetett a műsor minden egyes számából, a kétórás zenés-táncos forgatagból, hogy itt nem egy tétovázó amatőr gárda bizonyítja mű­vészi erejét, hanem egy százötven főnyi lelkes csa­pat, amely nemcsak a ha­gyományok ápolásában je­leskedik, hanem igyekszik magának új utakat is ke­resni. Először a szélesebben vett magyar tájak táncait járták el kisebb-nagyobb csoportok. A műsort a szlavóniai leány­tánccal nyitották, majd két markáns fogalmazású legény­tánc következett, amelyben a virtuskodás, mint drama­turgiai tényező is rangos helyet kapott. A madocsai táncokban a régi típusú ug­­rós figurák ötvöződtek a csárdással, hogy a végén egy bukós friss csárdás zárja a kompozíciót, Tímár Sándor feldolgozását. A jól sikerült nagykun­sági verbunk és az eleki pá­rostánc után a ritka és sűrű tempókat váltogató mezőségi tánc, majd a jobbágytelki kaláka, eztán a szatmári táncok címszó alatt bemu­tatott, a végén csárdásba torkolló verbunksorozat ra­gadta tapsra a közönséget. Ennek a remekül egybeszer­kesztett koreográfiának is Tímár Sándor a szerzője, míg a zenét Sebő Ferenc je­gyezte. A műsor második felében a népi hagyományokra tá­maszkodó olyan koreográ­fiák sorjáztak, amelyekben a mai szerzők mintegy a mai hangulatokat keresik-vallják. Mintha egy-egy modern vers­párba köthető lenne a tegnapi táncformával és az­zal a zenével, amelyet vagy egy költemény indít el, vagy valahonnan hallja a szerző azt a dallamot a múltból, amely átörökíthető a tánc által is. Innen ered a szatmári ma­gyar- és cigánytáncok rit­­musát-hangulatát idéző mű — Németh Ildikó munkája — is. A Skandálás p pedig Jó­­zsef Attila-versre írott, Sebő­­zenére Varga Zoltán alkotta tánc, ahol három lány és három fiú szinte a vers ze­­nei-táncbeli megszólaltatását hozta. A Zene címet viselő kom­pozíció — Janek József al­kotása — éppen abban üt el a többitől, hogy az öt férfi minden zenei kíséret nélkül csupán a mozgás sokféle lejtéséből építi fel a különlegesen szép ritmikát, amely a műfaj távlatait is megnyitja a néző számára. ... "ősszel érik a szőlő...” éneklik a lányok az estet befejező lakodalmasban, ahol a méltóságteljes felvonulás, a vőfély bokrétás-szavalós főszereplése mellett az a for­gatag a leghatásosabb, amel­­­lyel az életképet zárja a teljes tánckar. A Vidróczki zenekara két dalcsokrot is eljátszott. Ven­dégként lépett fel a citerás testvérpár, Szőke Sándor és Szőke Ferenc egy balatoni népdalcsokorral. S ha most az élménybe­számoló végére felsorolom az együttes vezetőit, nem a protokoll kedvéért teszem: a művészeti vezető Heksch Katalin, a zenei vezető Hal­mos Béla és az együttes ve­zető­je-gazdá­ja Zeltner Imre, akik példát adnak a megye amatőr együtteseinek, hogyan kell a fiatalokban meglevő készséget, a szellemi-fizikai adottságot komoly és nemes cél szolgálatába állítani. A siker kétségtelenül őket iga­zolja. Farkas András (Fotó: Kőhidi Imre) ELŐDEINK OTTHONAI (VII/1.) Lakások Mátyás király korában Ünnepi kiállítás mutatja be Mátyás király reneszánsz kultúráját a Magyar Nemzeti Galériában. A visegrádi pa­lota feltárt romjaiból, a Cor­vinákból, a serlegekből, a kályhacsempékből sejtelmünk lehet róla, milyen tárgyi környezetben élt Európának ez a korszerű, hatalmas uralkodója. De érdekes len­ne közelebbről is körülnéz­ni a reneszánsz otthonokban. Bármennyire sok forradalmi újdonságot hozott a rene­szánsz, különösen az ésszerű gondolkodásban, nem szorít­ható a XV—XVI. század kö­zé, hiszen elemei már fel­tűnnek a vallásos gótika, a korai polgári otthonok kör­nyezetében is. A belső tér kiképzésében sem jelent me­rőben újat a reneszánsz. Kü­lönbséget kell tennünk a középületek és a magánhá­zak, az északi és a déli kul­túrák között. A nyugat-euró­pai középületek gyorsan igazodtak az itáliai rene­szánszhoz, míg a szegényebb polgárság részben megőriz­te a középkori nyugat-euró­pai, főleg német eredetű ha­gyományait. A templomok, várak után most a paloták sorakoznak fel, gondoljunk a firenzei Strozzi s Mátyás ki­rály visegrádi palotájára, s a Loire menti francia kasté­lyokra. A lakótér kitágul, a palo­ták frontja az utcára néz, hatalmas ablakokon fény árad be, a szó szoros értel­mében levegősebbé válik a tágas lakás. Az emeleteket lépcsőházak kötik össze s a földszintre a gazdasági jelle­gű helyiségek kerülnek (ko­csiszín, raktár, konyha), az emeletre a lakás, a padlás­térbe a cselédség. Elterjedt a fürdőszoba, a középkori fakádak után gyakran díszes fémkádakkal. A reneszánsz nemcsak az embert, az egyé­niséget fedezi fel, hanem a magamutogatást is. Ha az építészet a homlokzat kikép­zésére helyezte a hangsúlyt, az asztalos a bútorok fron­tális részének gazdag díszí­téseire. A reneszánsz az architektúra teljes összhang­ját kívánta, s ezért az épület elemeit tovább vezette a belső tér tektonikus kiképzé­sében. A boltíves mennye­zet helyébe a sík került, ka­zettás borítással, a reprezen­tatív helyiségeket oszlopok díszítették, a bútorokat nem kevésbé, mint a képkerete­ket, minden feladat, tartó szerep nélkül. A reneszánsz embere, mivel a túlvilágról is a látható felé fordul, gyö­nyörködik az anyagban, az anyag felületi alakításában, formák bőségében, ugyanak­kor racionálisan kimért, s a belső tér, a lakás otthonos­sága áldozatul esik a rep­rezentatív pompának, hival­kodásnak. A középkori bútorokból hűséges kísérőül megmarad a láda, új szerepében már nemcsak a nép körében, de úri mennyasszonyi kelengyeláda formájában cassone néven is. Faragják, festik, s intar­ziákkal teszik ékessé. Az in­tarzia nemcsak délen, az északi famunkákban is el­terjed. Mátyás királynak olasz festő tervez ládát. Egyik legszebb reneszánsz emlékünket, a nyírbátori gó­tikus templom faberakásos főpapi székét a Nemzeti Mú­zeum őrzi. A pad helyébe a szék kerül. A gótikus szobá­nak ennél a merev, falnak támaszkodó bútoránál a re­neszánsz korában a szoba átrendezéséhez alkalmasabb mobil bútorra van szükség. A régi sarokpad a cseléd­szobákba jut, s hovatovább a népi lakberendezés eleme lesz napjainkig. Az asztal sem támasztja már a falat, bekerül a szoba közepére. Az asztal közelében áll a fontos szerephez jutott kre­­denc, tálalóval, alul s felül zárható ajtókkal. A ruhás szekrény belmérete bővül, de faragásai túlsúlyban van­nak használhatóságával szemben. A könyvszekrény növekszik, s a könyvtárszo­ba új birodalma a polgár­ságnak. A díszes könyvkötés pedig a könyvnyomtatás fel­találása körül virágkorát éli (Corvinák, nagyszombati könyvkötő műhelyek). Ám ahogy a társadalmi rétegző­dés erősödik, úgy lesznek más­milyenek a bútorok is. Hihetetlen méretű, baldachi­­nos, mennyezetes, oszlopos fekhelyekről olvasunk a ko­rabeli feljegyzésekben. Szé­lességük eléri a hat, hosszú­ságuk a három métert. Bará­ti bizalom jele volt, ha meg­osztották ágyukat vendégeik­kel. Kevesebb bizalomé, hogy az ágy alatti fiókokban őriz­ték a családi kincseket. A reneszánsz jellegű stílbútor napjainkig is a jómód repre­zentatív letéteményese. Nem kevésbé divatos re­neszánsz kályhacsempét ten­ni a mai lakás falára, a má­solatban. A magyar erede­tiek feltehetően Budán ké­szültek, például az esztergo­mi és a budai érseki palota kályháinak csempéi is. A mesterek Faenzából jöttek, s terjesztették el a fajanszot. Feljegyzések alapján jól is­merjük Mátyás király budai palotájának belső berende­zéseit. Falait freskók borí­tották, a padlót mázas csem­pék. A kandallókat, az ajtók, ablakok kereteit vörös már­ványból faragták. A kályhák alakos, reliefszerűen mintá­zott, mázas csempékből ké­szültek, a kazettás mennye­zetek fából. S mert Mátyás nem csupán mecénás volt, de az ország első műgyűjtő­je is, ott sorakoznak körü­lötte a velencei tükrök; ter­meiben a csillárok, asztalain olasz ötvösmunkák, fedeles kupák, serlegek, firenzei pinxedények, olasz fajansz tálak. De olasz selyemben, bro­kátban, bársonyban sem szű­kölködött az udvari nép. Má­tyásnak annyi trónkárpitja volt, ahány palotája. Mint a Corvinák, ezek is a kor leg­szebb emlékei közé tartoz­nak. A királyi esküvőn ezt jegyzi fel a német követ: „Falait selyemszövet borítot­ta. A asztalfő felett arany­nyal átszőtt kárpitból men­­­nyezet emelkedett, amelynek hátterén a király és király­né gyöngyökkel díszített cí­mere volt látható.” S ahogy megmaradt a reneszánsz ka­zettás mennyezet a gógán­­váraljai templomban a XVI. század elejéről, úgy őrizzük ismeretlen és ismert aszta­losok remekeit a szennai, rá­­kosi, kórosi, csíksomlyói, bánffyhunyadi, magyargye­­rőmonostori templomokban, s így él tovább a budai ma­jolikaműhely gyakorlata a népi fazekasok tudásában, a reneszánsz motívumok pedig a habán edényekben. A re­neszánsz udvari kultúra át­tört a paloták falain, s ter­mékenyítően hatott a nép­művészetre. Koczogh Ákos (Folytatása következik) Északolasz XVI. századi cassone (láda) Reneszánsz hálószoba (Bázel, 1601) (balra) (Fotó: Decsy Pál felvételei — KS) Heti ajánlat Ezen a héten a televízió műsorából először a Nürn­berg 1946 című dokumen­tumcímét ajánljuk, amely kedden a második csatornán 21.15-től kezdődik. A 2. csa­tornán lesz szintén a szer­dai „menü”: Munkások kér­deznek — a főtitkár válaszol címmel. Különösen a vasas­szakszervezet tagjainak ér­dekes ez a beszélgetés. Csü­törtökön 21 óra 05-től lát­ható a Hírháttér. Szombaton 21.35-től a Visconti-sorozat újabb darabja tekinthető meg, a Közöny. Előtte a 2-es csatornán Shakespeare Amit akartok, avagy vízke­reszt című vígjátéka kerül képernyőre. Vasárnap dél­után folytatódik a Cseh­szlovák filmvígjátékok című sorozat, Kedélyes társbérlet címmel. E héten a könyvek közül Hrabal Táncórák kezdőknek és haladóknak című művét ajánljuk figyelmükbe. A cseh író kedélyes, ízes no­vellái bizonyára jó szórako­zásul szolgálnak. E héten még játsszák a Vörös Csillag Filmszínházban az Elveszett illúziók című magyar filmet, csütörtöktől pedig a gyön­gyösi Puskin moziban kerül bemutatásra. Péntek este a gyöngyösi strandon Szent Iván éji bált tartanak. A Népújság szombati számá­ban kétoldalas összeállítást közöl az Agria Játékszín ez évi bemutatóiról, amely ér­tékes adatokat szolgáltat a Színészek, szerzők, szerepek idei vetélkedősorozatához, amelyben a Világkép részt­vevői is versengenek.

Next