Hevesi Szemle, 1983 (11. évfolyam, 1-4. szám)

1983 / 4. szám - JELENÜNK - Kiss Gyula: Verpeléti akácos

Az évenként végző diákok száma átlagosan fél­száz. Csaknem valamennyien továbbtanulnak. S hiába vagyunk egy tipikusan agrárjellegű települé­sen, azt a szomorú adatot kell regisztrálni, hogy mezőgazdasági pályára a félszázból 2—3 lép. Meg­lehetősen súlyos balansz, hogy a veszélyeztetetten túl 63 a hátrányos helyzetű tanulók száma ... 1929-ben a központ szívében épített Népház emeleti része az otthona ma is az iskolán kívüli művelődésnek. A földszinten boltok, eszpresszó. A Béke elnevezésű művelődési ház igazán barátsá­gos otthona a közművelődésnek. Itt már „tettek róla”, amiről egyebütt nem­­ rendbehozatták a terem akusztikáját, ami annyi teremben, mo­ziban a bosszúság forrása. (Nyilván pénzbe ke­rült, de enélkül mit ér a helyiség?) A mintegy kétszáz személyes terem „vat­tázás” nélkül is kön­­­nyedén „benépesíthető”. Ismert előadókat hívtak meg — Sugár András nevén fut át a tekintetem — a működő szakkörök gyakorlatiasak, tehát ke­resettek, frekventáltak — néptánccsoport, citera-, furulyazenekar, fotó-, bábszakkör. A dilemma azonos az országoséval: az ötnapos munkahéttel fölszabadult két nappal mit lehet (lehetne? — kell’) kezdeni a kulturális „kitöl­­töttség” vonalán? A másik dilemma, megint csak általános jellegű: az ország gazdasági helyzetéből adódóan a kultúra terjesztése sem lehet „defi­cites” — aminek visszaütője, hogy vagy a rendez­vényekből eredő bevételt kellene emelni, vagy a rendezvények elért, s­­ kialakított színvonalát csök­kenteni. A veszély mindkét esetben nyilvánvaló: ha a belépőjegyek árát emelik meg — ezért csök­ken az érdeklődők száma, ha a produkciók szín­vonalának mércéjét veszik lejjebb — azért. Igen tiszteletre méltó a vállalkozás — és ered­ményes is —, hogy az öntevékeny színjátszó cso­port szép eredményeket mutat föl. Ama bizonyos helyi színjátszóké, akiknek munkáját a tv elter­jedésével egyenes arányban becsülték le, s ik­tatták is ki a színpadokról. Csepreghy Ferenc Pi­ros bugyellárisát a verpeléti színjátszó csoport tavaly hét alkalommal mutatta be, a számból is kiderül, sikerrel. (Személyes lelkesedés: a népi tánccsoport a jóváhagyott munka­terv szerint eb­ben ígéri.)az évben a matyó leánytánc betanulását Petőfi Sándor neve vonzó Verpeléten ma is. Az ifjúsági klub, s a nagyközségi könyvtár egyaránt a költő nevét viseli. A könyvtárban 1982 végén 12 035 kötet állt az érdeklődők szolgálatára. 652 olvasó, 15 774 kötetet kölcsönzött ki. 1980-hoz vi­szonyítva az olvasói létszám tízzel emelkedett, a kikölcsönzött kötetek száma azonban 2800-zal csökkent. Okként egy jelentésben a könyvtáros gyakori betegségét nevezték meg.­­Helyettesítéssel sem lehet megoldani az ilyen kényszerű helyze­teket? Ami annál is indokoltabb lenne, mivel a könyvtár klubokat is működtet­nek, kismamák, könyvbarátok számára.) Sajátosan egyedi, népművészetére jellemző ha­gyományai Verpelétnek nincsenek. A tájékozta­tás szerint ami van, az Felvidék palóc kultúrájá­nak egy meghonosodott része, helybéli változata. Úgy vélem, eljött a pillanat, előhozakodhatok kíváncsiskodó kérdésemmel, amire a feleletet csak itt kaphatom meg. Mióta Verpelétre készülök — közel két éve — olykor, ha ráleltem, kiollóztam a rádió műsorából Hevesi József—Egerszegi Gé­za: Verpeléti akácos című műdalát. A legkitűnőbb népdalénekesek adják elő, szerfölött gyakorta. Nyolc-tíz nyirkalé­kot is lelek borítékomban, iga­zolásul. A „magyar nóta” mellett vigadónak-bú­­sulóknak nyilván kedvenc dala lehet, mi egyébért tűzné oly gyakorta a rádió műsorára? Nos, a dalt ismerik, hallgatják, sőt kicsit büszkék is rá, de­­ nem éneklik. A dal feltehető eredetéről annyit tudnak, hogy Verpelét utcáin valaha való­ban sok akácfa volt, sőt egy erdőszerű kis aká­cos is, ez ihlette a dal megírására a szerzőpárt, akikről azonban az égvilágon semmit sem tud­nak. Híres dohánya tűntén, ma az országban e dal idézi a település, Verpelét nevét, de helyben meglehetősen visszhangtalanul. A közösségi, társas életnek nagy hagyományai vannak Verpeléten. Már a századelőn önkéntes tűzoltó-egyesület, több kör, egyesület működött itt, szinte legendás volt a szervezkedő s szövet­kező kedv és hajlam. Hogy világunkban, amikor nincs elég erélyes szavunk az elidegenedés, a befelé fordulás elíté­lésére — jó lenne hosszabb megfigyelés eredmé­nyeként fölmutatni: Verpelét társadalmában korábbi közösségi életnek vannak-e legalább utc­a­rezgései. Talán vannak. A kérdéseimre kapott fe­leletek mintha melegebbek, közvetlenebbek len­nének, kevésbé kimértek s színtelenek, mint egye­bütt. A satisztikai adatokból látom: államellenes bűn­­cselekmény, annak előkészülete, kísérlete soha nem fordul elő. Az erőszakos cselekmények, ga­rázdaságok száma már korábban tetőzött, most évről évre csökken. „Az elkövetők zömmel cigány származású egyének” — olvasom egy jelentésben. Hát igen. Verpeléten és Tarnaszentimárián az összlakosság 12,91 százaléka cigány származású, azaz 629 fő, 145 család. 154 a­­hat éven aluli, 106 az iskolás korú gyermekek száma. A munkaké­pes (14—60 év korú) 197 férfiból 147-nek, a 149 nőlakos (14—55 év) közül 87-nek van állandó munkaviszonya. Néhány más, méreteiben Verpe­­léthez hasonló településhez viszonyítva nem túl­zottan rossza­k ezek a számok. Azaz akadnak en­nél rosszabbak is. A férfiak többsége segédmun­kásként az építőiparban dolgozik, a nők a tsz­­ben, gabonafeldolgozóban, erdészetben, időszakos munkán. A gyermekek óvodába és iskolába jára­tása rendszertelen, erre már korábban is utal­tunk. S ahol talán leginkább szorít a cipő — is­mét egy jelentésidézet: „ ... a cigány származá­súak többsége az iskola befejezése után sehol sem dolgozik, idejüket semmittevéssel töltik, korán férjhez mennek vagy megnősülnek”. Szükségte­len magyarázni a fő veszélyt: az „életbe kilépők” eme magatartása mekkora — a társadalom egé­szét is sújtó — morális veszélyt hord magában. Idegenforgalmi látványosság a kovácsműhely­­múzeumon kívül nincs. (Eger—Gyöngyös vonalán azonban ez is frekventált.) így külső behatások a 25

Next