Hevesi Szemle, 1983 (11. évfolyam, 1-4. szám)

1983 / 4. szám - MÚLTUNK JELENE - Sereg József: 350 éves a gyöngyösi gimnázium

A két Vachott testvér is e város szülötte és a gimnázium növendéke volt annak idején, 1828— 31 között. Mindkét testvér részint Petőfi Sándor támogatásával, részint a saját irodalmi működé­sével, a kor irodalmi életében előkelő helyet ví­vott ki magának. Szinte magától értetődő dolog, hogy a nagy nem­zedék nevelkedése idején a gimnázium növendé­keinek hazafias érzülete magasan lobogott.­­ En­nek a legnagyobb tanújelét az 1848—49. évi sza­badságharc idején szolgáltatták. Az 1200 tagú gyöngyösi nemzetőrségben a gimnázium egész fel­ső osztályaival, tanár vezetésével egyetemben sze­repelt. A tanári testület „hódolatát” nyilvánította Kossuth függetlenségi nyilatkozata iránt. A ta­nulók közül ekkor már igen sokan honvédzászló­aljakban küzdöttek. A szabadságharc bukása után Vaohott Imre, 1848. március 15. cselekvő szereplője, később nemzetőr százados, osztrák börtönök foglya. Bajza életét menteni bujdosásra kényszerül 1858-ban, miután Vörösmartyt sírjához elkísérte, elborult elmével halt meg.­­ Vachott Sándor Sárosy Gyula rej­tegetése miatt fogságba került. Bugát Pált, a kiváló tudóst és nagy hazafit, meg­fosztják egyetemi tanári állásától, elszigetelve a világtól, a Mátra tövében tudományos munkával tölti öreg napjait. — A megk­ínzottak sorát Vá­gó Ferenc, a gimnázium későbbi igazgatója zár­ta le. —• Újszászi születésű jobbágyfiú volt, aki minden támogatás nélkül végezte el saját erejé­ből tanulmányait.­­ Harmadéves egyetemi hall­gatóként lépett 1848 őszén Kossuth zászlaja alá, és végigharcolta a szabadságharcot. A 34. hon­védzászlóalj katonája volt. Részt vett Isaszegnél, Nagysallónál és Budavárnál a küzdelemben. Vál­lalta a világosi sorsot is. Bujdosásra kényszerült, az üldözések elől a ferences rendbe menekült, s így lett az iskola tanára, s később több évtizeden át igazgatója is. — Megírta a gimnázium történe­tét — először. — „A gyöngyösi­­ gimnázium múlt­ját lapozva... felemelkedik az em­ber lelke amaz ismételten meginduló akaraterő és felmérhetet­len áldozatkészség fölött, melyet Gyöngyös vá­ros közönsége a gyöngyösi gimnázium életre hí­vása és fennmaradása érdekében annyiszor és ál­landóan lankadatlanul kifejtett. Csak ily pihenést nem ismerő szív, szívós kitartáság és meg-meg­­újuló, egymást követő áldozatkészség volt képes a gyöngyösi gimnáziumot, mely a felsőbb hatósá­gok intézkedései folyamán többször a megsemmi­sülés szélére jutott, több századot meghaladólag az utókornak fenntartani.” — írja. 1897-ben a volt honvédtiszt igazgatót az önkép­zőkör ünnepi ülésén szélhűdés érte megnyitóbe­széde közben. Egyik kartársa jegyezte fel a következő so­rokat: „Bámulattal álltam meg egykor ajtód előtt, mely mögül a kór ütötte testből a reszkető aj­kadról egy ének hangzott ki, amely megragadó és fenséges volt. — Azt énekelted kórágyadon, hogy... bölcsőd az, majdan sírod is, amely ápol s eltakar”. Az iskolai oktatás nyelve a szabadságharc bu­kása után újra a német lett. Ezután indult 1860-ig az iskola rohamos fejlődésnek olyannyira, hogy az épület igen szűknek bizonyult. Az igényeknek megfelelően, az első osztályt párhuzamosítani kel­lett. A VII. és VIII. osztály pedig meg sem nyílhatott. Messze vidéken kellett a gyöngyösi di­áknak befejeznie középiskolai tanulmányait.­­ A nyolcosztályos gimnáziumot csak új, korszerű, mo­dern, nagy épületiben lehetett elképzelni, s Gyöngyös városa áldozatkészséggel vállalta magára a tete­mes kiadásokat jelentő építkezés költségeit. 1899- ben államosították a gimnáziumot, a Kossuth ut­cai épület megépítésével az iskola nyolcosztályos­sá fejlődött. A város oktatási célokra 300 000 fo­rint kölcsönt vett fel, s ebből a gimnázium épí­tésére több mint 120 000 forintot használtak fel. Az épület eklektikus homlokzatán a felirat:­­ „Gyöngyös a közoktatásnak”. Az iskola épületét 1908-ban Londonban, egy nemzetközi oktatási ki­állításon díszoklevéllel és aranyéremmel tüntet­ték ki. Alapításától fogva, a gyöngyösi gimnázium 265 éven át volt felekezeti jellegű iskola. Elsősorban a környék és a város kapás paraszt­jainak, kisiparosainak, legfeljebb kurta nemeseinek intézménye volt. A nagybirtokos arisztokráciának nem volt rangbéli a szellemében sokszor kuruc­­kodó, vidéki tanoda. Ezért jelesebb arisztokrata származású diák nem is járt ide. 1889 szeptemberében iratkozott be viszont Ber­­ze Nagy János, besenyőtelki parasztfiú, és az el­ső 6 osztályt itt, Gyöngyösön végezte. Berze Nagy János Besenyőtelken, 1879-ben szü­letett, és Pécsett, 1946-ban halt meg. Életét vi­déken töltötte, a vidék, a magyar nyelv, a ma­gyar folklór kiemelkedő tudósa volt. Már közép­iskolás éveiben eljegyezte magát a népköltészeti gyűjtő áldozatos életformájával. Az újabb kori magyar néprajztudomány egyik legnagyobb alak­ja lett, munkái a tudományág kiemelkedő érté­kű alkotásai. Művei közül életében jelentek meg a Népmesék Heves és Jász-Nagykun-Szolnok me­gyéből (1907); A néphagyományok kutatásának fontossága és módszere (1907); A csodaszarvas mondája (1927); Tájékoztató Baranya vm. magyar népe szájhagyományainak és szokásainak gyűjté­séhez (1933); Szent László füvéről szóló monda (1934); Baranyai magyar néphagyományok (1940); Baranyai népmesék (1942). Halála után jelent meg mitológiai tanulmánya, az Égig érő fa (1958) és a Magyar népmesetípusok (1957). Az iskola kettéválása után a gimnáziumi rész 1970-ben az ő nevét vette fel. Az államosítás után, az eddig ellenállással küz­dő haladó szellem szabadabban terebélyesedhetett ki. 1919-ben itt tanult az a Dukesz Artúr, aki egyetemi évei alatt Budapesten a Galilei Kör te­vékeny vezetője és egyik szervezetének harcos titkára lett. Dukesz Artúr a háborúban az orosz fronton radikális értelmiségi, polgári vonalról el­jutott az öntudatos, harcos bolsevik elvekig.­­ Ennek lett mártír áldozata a Krasznojarszk mel­letti hadifogolytáboriban, 1919. augusztus 1-én.­­ A fehérek átmenetileg elfoglalták Krasznojarszkot. A cseh ezred tartotta a várost megszállva. A ma­gyar és orosz katonák viszont forradalmi szer­ 38

Next