Híd, 1958 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1958-09-01 / 9. szám - Herceg János: Papp Dániel és a Vajdaság

első novellája, a Marcellusz a Pesti Naplóban megjelent. De hát abban az időben egyetlen no­vella is elég volt, ha csakugyan kitűnő volt az a novella, hogy mindjárt befo­gadják íróját a legjobbak közé. A kezdő Papp Dániel elé egyenesen Mikszáth sietett, és Kiss József, a legtekintélye­sebb folyóirat, „A Hét” szerkesztője nyújtotta neki a karját. És Papp Dáni­elnek sietnie kellett a siker felé, mert csak öt esztendőt engedélyezett neki életre és írásra a sorsa. Otthagyta a bojtárkodást az ügyvédi pályán, gyorsan megírt egy regényt, vagy másfélszáz no­vellát és rengeteg cikket, mert keletje volt az írásainak, s nyilván a kis csa­ládnak is mind több pénz kellett a ma­gyar fővárosban. Mivel pedig az író, állítólag, egész életén át viszi magával az ifjúság él­ményeit s a gyerekkor csodáit, Papp Dániel a Bácskáról írt, a Telecska és Fruskagora vidékéről, bunyevác kurta­nemesekről és görögkeleti kalugyerek­­ről, akik nemcsak az isteni ige szolgá­latában állnak, hanem szerelmes szívük­nek is rabjai. A leghatalmasabb érzés, a szerelem, különben is nagy helyet fog­lal el Papp Dániel életművében. Több­nyire katonatisztek, ábrándos diákok, papok, hivatalnokok és egyéb kifogás­talan úriemberek szerelmi históriáit me­séli el anélkül, hogy csak egy kicsit is mélyebbre merészkedne Bácska tár­sadalmi rétegeibe, anélkül, hogy egyéb kérdéseket is meglátna ott a dobokai puszta közelében, az egyre gyakoribb aratósztrájkokat vagy a nemzetiségi ellentétek fellángolását egy-egy válasz­tási agitáció alkalmával, hogy olykor sötétebb színezetet kapna a hangja vagy drámaibb fordulatot a meséje, ezt hi­ába várja az érdeklődő, aki Papp Dáni­el könyveit veszi a kezébe. Idill és idill váltakozik a mesélőkedv bőségében, elegánsan lejtő mondatok, szellemes sziporkázás, könnyed csevegés és olykor a líra egészen vékony fonala folyik az író tollából, aki fél szemét az olvasón tartja és élvezi a hatást. Az olvasó ebben az esetben a felemel­kedő magyar középosztály — erre meg­int a fénykép figyelmeztet — , az úrhat­nám polgár, ha úgy tetszik, amely za­vartalan örömet és némi ellágyulást keres az irodalomban. A magyar koríz­lés, amelyhez nemcsak Herczeg Ferenc, de életművének bizonyítékaként Papp Dániel is igazodott, még a Hölgyfutár és a Magyar Szalon hagyatéka volt. S hiába írta meg akkor már Gárdonyi a Lámpást, társadalmi sorskérdéseket fe­szegető regényét, Justh Zsigmond a Gá­­nyó Julcsát, s Bródy a küszködő kis­emberekről szóló novelláit, a kor álló­vizének tükrén alig kavartak hullámo­kat ezek a művek, az uralkodó ízlés megkövülten állta a bontakozóban lévő új szellemi áramlatok becsapódásait. A kiegyezés látszatnyugalma még tartott, s az ország legnépszerűbb költője Sza­­bolcska Mihály volt. Kell még valamit mondani arról az időről s azokról a viszonyokról, melyek­ben Papp Dániel élt és alkotott? Avagy megmagyaráz mindent a cirmos bajusz s a nyakkendő lenge szárnya? Azt hiszem, Szenteleky is ott téve­dett, amikor más helyzeti adottságból nézve Papp Dániel életművére, megfe­ledkezett az időről s Bácska reális korképét várta ettől a méltatlanul el­feledett írótól. Talán nem is a közösségi érzés határozottabb megnyilvánulását szerette volna látni tőle a különféle társadalmi rétegekkel és a magyar nép­pel, hanem a tájleírás hitelességét és több tárgyi hozzájárulást az ő prog­ramjához, mely a Neue Sachlichkeit je­gyében a semmiből volt kénytelen ön­álló magyar szellemi életet teremteni ezen a vidéken. Az elődöt kereste Szen­teleky Papp Dánielben és bosszantotta, hogy helyette egy többnyire szerelmi patronokkal dolgozó romantikus írót talált. De hát a jugoszláviai magyar iroda­lomnak nincsenek ősei és elődei. Ez a mi mozgalmunk kezdettől fogva az adott helyzet lehetőségeit követte: az önálló nemzeti és szellemi élet vállalá­sát, az itt élő népek egymásra tett ha­tásának megváltását, s a ragaszkodást a vidékhez, a szülőföldhöz, a hagyo­mányokhoz, az anyanyelvhez, tehát csaknem mindazon tényezőkhöz, me­lyek a regionális irodalmat kialakítják. A­ki magyar itt tollat vesz a kezébe, ön­kéntelenül is népének sorsához kötele­zi el magát, ahhoz a népcsoporthoz, amelynek jugoszláviai magyar nemzeti­ség a neve. Mindebből természetesen semmit se találhatunk Papp Dániel írásaiban. Mégis a keményebb helytállást hiányol­hatjuk nála, melyet más korban és más helyzetben élve sem alakított ki magá­ban. Van azonban az ő elbeszélő mű­vészetében valami, ami mégis csak ar­ra figyelmeztet, hogy irodalmi jelentő­ségén túl a bácskai színek festőjét, s a bácskai lélek megszólaltatóját is tisz­telnünk kell benne, s azt a becsületes

Next