História 1983

1983 / 1. szám - PACH ZSIGMOND PÁL - VARGA ISTVÁN: "Mátyás az igazságos"

„Mátyás, az igazságos A magyarországi agrárviszonyok Mátyás alatt és 1514 előestéjén A magyar nép történelmi tudatának neve­zetes alkotóeleme az igazságos Mátyás ki­rályról szóló hagyomány. Először Bogáti Fazekas Miklós tordai unitárius prédikátor foglalta írásba abban a versezetében, ame­lyet Görcsöni Ambrusnak Mátyás királyról szóló széphistóriája befejező (ötödik) része­ként írt. „Igen igaz ám az Magyar köz példa, Mátyás király mia­ta meghalt volna, Az igazság meg holt Magyar­országba” — olvashatjuk Bogáti Fazekas szövegé­ben. Eszerint a szerző már „köz példát”: a köztudatba átment mondást szedett versbe az 1570-es évek közepén. Vonzó feladat lenne megvizsgálni, ho­gyan alakult ki és vált közmondássá a Má­tyás igazságosságáról szóló vélemény az 1490 óta lepergett évtizedekben. E helyütt be kell érnünk annak jelzésével, hogy egy ismeretlen költő Mátyás király halálára írt magyar nyelvű Emlékdala — amelyet a 16. század elejéről fennmaradt Gyöngyösi-kó­dex őrzött meg — már felsejleni engedte nemcsak a hatalmas, hanem az igazságos király alakját is — csakúgy, mint Nagy­­szombati Márton bencés szerzetesnek 1523-ban Bécsben megjelent Opusculum ad regni Hungáriae proceres című verses propagandairata. Benczédi Székely István gönci kálvinista prédikátor azután 1559-ben Krakkóban megjelent Chronica­­jában — az első magyar nyelvű világtörté­netben —, Heltai Gáspár pedig Chronica az magyaroknac dolgairól .. . című művé­ben (megjelent 1575) már közölt néhány olyan anekdotát, mondát (a Budára igyek­vő szegényemberről, illetve a királlyal fát hordató kolozsvári bíróról meg az őt ven­dégül látó szebeni szegény özvegyről) is, amely Mátyást mint igazságosztót, a szegé­nyek pártfogóját, a jobbágyok védelmező­jét mutatta be. Volt-e reális történeti alapja a formálódó néphagyománynak? A köztudatba átment nézet mennyiben tükrözte a valóságot — vagy túlnyomóan a „hamis tudat” kate­góriájába utalható? (Felmerült ugyanis ilyen felfogás is a magyar szakirodalom­ban.) Erre a kérdésre a legáltalánosabb válasz önként kínálkozik: a Jagelló-kor (1490—1526) oligarchikus és rendi reakci­ójának idején, majd a török hódítás, az or­szág három részre szakadásának nehéz megpróbáltatásai közepette Mátyás király egykori szilárd, biztonságos országa — mégha a korábbinál jóval súlyosabb állami adóterheket rótt is a parasztságra— méltán tűnt a rend és igazság birodalmának, így látta Heltai Gáspár is, amikor voltaképpen megismételte, amit Antonio Bonfini, Má­tyás haláláról szólván, az 1490-es években ekként fogalmazott: „A nép, a parasztság­gal együtt, amelynek évente a nagy és sok háború miatt négyszeres adót kellett fizet­ni, és mindig panaszkodott az adók mél­tánytalan súlya miatt, most sóhajtozik és fél, hogy feldúlják földjét és tűzveszély fe­nyegeti mindenfelől. Fogadkoznak, hogy ha a királyt hatszoros áron kiválthatnák a másvilágról, megfizetnének érte.” Ez a válasz csakugyan több vonatkozás­ban megértetheti a népi hagyomány kiala­kulását. Teljes magyarázatnak azonban nyilván nem tekinthetjük, kivált ha arra gondolunk, hogy Mátyás halála után alig egy negyedszázaddal tört ki a magyar tör­ténelem legnagyobb parasztfelkelése, a Dózsa György vezette 1514. évi paraszthá­ború. Ez a tény problémánk szempontjából kétféleképpen értelmezhető. Vagy úgy, hogy már Mátyás korában jelen voltak azok a gazdasági-társadalmi tényezők és indító­okok, amelyek utóbb a parasztfelkelést ki­váltották — csakhogy akkor az erős állam­­hatalom lehetetlenné tette a lázongást. (S volt is ilyen felfogás a magyar történetiro­dalomban.) Vagy pedig annak tulajdonít­ható, hogy a Mátyás halála utáni kurta ne­gyedszázadban lényeges változások történ­tek a magyar falu életében: romlás, súlyos­bodás következett be a parasztság — vagy egyes paraszti rétegek — helyzetében. Jobbágyparasztok Mátyás korában A 15. századi Magyarország — a feudális nagybirtok országa. A 60 leggazdagabb nagybirtokos, a bárók 1440 körül, hozzáve­tőleges számítás szerint az összes helységek kereken 40 százalékát tartották tulajdonuk­ban; a Magyarországon járó külföldieknek feltűnt a magánbirtokok nagy terjedelme: napokig utaztak ugyanannak a nagyúrnak a jószágán. De a feudális tulajdonban lévő föld túl­nyomó részét a parasztok tartották közvetlen birtokukban, használatukban, így például 1448-ban a Sopron megyei Szarvkő ura­dalmának (5 falu) csak a középpontjában volt 12 holdas urasági („majorsági”) szán­tó. Maróti Mátyás Valkó megyei atyai ura­dalmában (15 helység) 1476-ban teljesen hiányzott az önkezelésű gazdaság, csakúgy, mint a Bodrog megyei csentei birtokon (5 község) — 1484 körül. Bízvást elmondhat­juk: a földesúri magángazdaságok a 15. század második felében úgyszólván elvesz­tek a jobbágytelkek rengetegében. Hason­lóan a korabeli angol manorhoz, francia seigneurie-hez, német Grundherrschafthoz a magyarországi nagybirtok sem mezőgaz­dasági nagyüzem, hanem túlnyomóan (vagy egészében) paraszti kisüzemek konglomerá­tuma, a paraszti szolgáltatások (feudális já­radékok) nagy területről való behajtásának szervezete. A parasztok évente 2—3 hold megműve­lésére vagy 2—3 nap szántó-vető robotra voltak kötelezve. A robotkötelezettség a Terménykereskedő a II. században .

Next