História 1983

1983 / 1. szám - PACH ZSIGMOND PÁL - VARGA ISTVÁN: "Mátyás az igazságos"

gyakorlatban ennél többet jelentett ugyan, mert az urasági földön a megművelés to­vábbi munkálatai is rendszerint a jobbá­gyokat terhelték, és a szoros értelemben vett mezőgazdasági roboton kívül a mun­kajáradék egyéb fajtái (utak, hidak karban­tartása, bor- és faszállítás stb.) is szokásban voltak. Másfelől viszont tekintetbe kell vennünk azt az eddig alig mérlegelt körül­ményt, hogy a különböző robotfajták — a 15. század második feléből származó urbá­riumok tanúsága szerint — korántsem az egész jobbágyságot, hanem annak csak ki­sebb részét terhelték, így a Pozsony me­gyei semptei uradalom urbáriuma (1480 körül) az 5 mezőváros és 16 falu közül csu­pán kettőnél írt elő (szántási és kaszálási) munkát, a Bodrog megyei csentei urada­lom urbáriuma 1484 körül pedig egy falu­nál sem; a sárvár—kapuvári urbárium 1492-ben csak a helységek 18 százalékánál, a lékai urbárium egyetlen helységnél sem szólt robotról stb. Ezek az adatok feljogosí­tanak annak megállapítására, hogy a földes­úri járadékok sorában a munkajáradéknak általában igen korlátozott szerepe volt Hu­nyadi Mátyás Magyarországon. A földjáradék másik naturális formája, a változatos formában felbukkanó terményjá­radék (élelmiszer-„ajándékok”, gabona- és borszolgáltatások, inkább rögzített meny­­nyiségben, mint a termés kilencedében ki­szabva) sokkal nagyobb jelentőséggel bírt. A feudális földjáradék harmadik, legfej­lettebb formája, a pénzjáradék azonban legalább egyenrangú a terményjáradékkal, sőt sok helyütt már ennél is fontosabb sze­repet töltött be. Az urbáriumok rendsze­rint éppen a pénztételekkel kezdik a jobbá­gyi szolgáltatások felsorolását: az évi 2,5 részletben fizetendő földesúri cenzussal (más néven: terragium), a rendkívüli tak­sával és a különjáradékokkal (erdélő-, fa­hordó-, rézpénz stb.). Hogy az új paraszti szolgáltatásokat a 15. század folyamán túl­nyomóan pénzformában vezették be, és különösen az, hogy egyre gyakrabban ke­rült sor naturális szolgáltatások (munka- és terményjáradék-fajták) pénzfizetséggé ala­kítására további adalékokat szolgáltat a pénzjáradék növekvő, sok helyi elsőrendű szerepének szemléltetéséhez. A paraszti pénzszolgáltatások jelentősé­gének növekedése a paraszti árutermelés viszonylag fejlett fokára vall: a paraszt csak a városi piacra termelés révén rendelkezhet pénzzel. Másrészt: a naturális járadékok háttérbe szorulása úri keresletet is teremt az agrárcikkpiacon: a főúri udvarok, egy­házi udvartartások szükségleteinek ellátá­sát. Ami azután ugyancsak a paraszt áru­termelésének bővülését mozdítja elő. És valóban: a 15. század derekán és má­sodik felében a szabad királyi városok ke­reskedői mellett nemcsak olyan nagy kirá­lyi mezővárosok lakói, mint Szeged, Gyula vagy Miskolc lépnek elénk „megélhetés céljából árucikkekkel utazgatókként”, illet­ve „mindennemű portékájuk után” általá­nos vagy helyi vámmentességben részesí­tettekként, hanem falvak és kisebb mező­városok jobbágyai is, akik „az ország külön­böző részeit bejárva”, „eladó javaikkal és áruikkal” — természetesen túlnyomórészt agrárterményekkel — „kereskedni és vásá­rozni” szoktak. Jobbágyok, akik a „szolgaállapotból” többnyire már régen „személyileg szabad állapotba” emelkedtek. Ez főleg két dolog­ban jutott kifejezésre. Egyrészt abban, hogy Mátyás király idején a magyar job­bágyosztály egésze szabad költözködési jog­gal bírt, ha a költözés korlátozására irányuló ellentörekvés a kisebb nemesség részéről a század folyamán szemlátomást teret is nyert. Másrészt abban, hogy a parasztság viszonylag szilárdan használta­ birtokolta telkét-földjét, azt élete végéig megtarthat­ta, özvegyére-gyermekeire átörökíthette, arról ingóságaival együtt végrendelkezhe­tett, annak ellenére, hogy a jobbágy birtok­lása — a költözködéstől eltérően — jogi ko­­difikációt még nem nyert, s ha a valóságban e téren is gyakran a földesúri erőszak dik­tált. Mindez azt jelenti: Matthias Corvinus korának magyar parasztját számos vonat­kozásban joggal állíthatjuk párhuzamba korabeli angol (copy-holder), francia (cen­­sitaire), és német (Erbzinsleute) sorstársai­val. Persze nem Hunyadi Mátyás érdeme volt, hogy az agrárfejlődés nyugat-európai jellegű tendenciája éppen az ő uralmának időszakában ért tetőpontjához Magyaror­szágon. De ez objektív tény volt, amelynek emlékezete a későbbi nemzedékek tudatá­ban nemcsak Mátyás király korával, hanem személyével is összekapcsolódott. Annál is inkább, mivel Mátyás belpolitikája — amely a központi királyi hatalom megerősítésére és a városok adózóképességének előmozdí­tására irányult — kedvezett az áru-pénz­­viszonyok és a paraszti árutermelés kiter­jedésének. A parasztok piaci tevékenységének korlátozása A központosítási kísérlet összeomlása Má­tyás halála (1490) után szélesebb lehetősé­geket nyújtott a földesuraknak arra, hogy a paraszti (és polgári) árutermelés hasznát pénzalakban magukhoz ragadják. Egyházi és világi urak, régi bárók és felkapaszkodó köznemesek, a központi hatalom kordájától megszabadulva mindenekelőtt az állami adókra és más állami pénzbevételekre (har­­mincadokra, bányajövedelmekre) vetették rá magukat, és lényegesen megváltoztatták a „centralizált járadék” elosztását a királyi kincstár rovására. Egyben jobbágyaik rová­sára magánföldesúri járadékaik gyarapítá­sára is törekedtek, amit részben a paraszti pénzszolgáltatások emelésével és a belső, földesúri vámhelyek szaporításával értek el. Ugyanakkor a nemesi birtokosok más jel­legű rendszabályokat is hoztak. Azokra az 1492., 1498., 1500. évi (és további) tör­vénycikkekre gondolunk, amelyek a 150 évvel korábbi rendelkezést (1351. évi dek­rétum 6. artikulus) felújítva, a mezővárosi és falusi jobbágyokat szántó- és szőlőmű­velésük után jelentős terményszolgáltatásra kötelezték: kilenced vagy rögzített meny­­nyiségű ún. akó beadására. S ezt az előírást a jobbágyok, sőt a városi polgárok bérelt szőlőire-szántóira is kiterjesztették. Az 1492. évi 47—48. törvénycikk a szolgálta­tást még vagylagos alakban vetette ki; az 1500. évi 27. tc. már kizárólag a kilencedet, a súlyosabb formát kívánta általánossá tenni. Kérdés: e rendelkezések törvénybe fog­lalása mennyiben függött már össze egyes földesúri rétegeknek az árukereskedelem fe­lé fordulásával? Azt, hogy egyes elemeik, csoportjaik a 15. század végén már maguk is kezdtek bekapcsolódni a mezőgazdasági termények kereskedelmébe, számos forrás­adat valószínűsíti. 1482-ben például Má­tyás, Kassa város panaszára, utasította Zá­polya Imre szepesi grófot, vizsgálja meg azt a panaszt, amely szerint „számos nemes és földbirtokos [a kassai polgárok] kiváltsá­gai és szabadalmai ellenére falvaikban és birtokaikon árulerakó helyeket rendeztek be, s e helyekre sok bort gyűjtenek össze és azután áruba bocsátják azt az említett pol­gárok szabadalmának súlyos sérelmére és kárára”. E földesurak részéről tehát a ter­ményjáradékok újbóli előírásában közre­játszhatott az a szándék, hogy ily módon piacra vihető borhoz, gabonához jussanak. Aminthogy joggal feltehető, hogy azok az egyidejű törvénycikkek, amelyek az állatki­­ vetés a 15. században .

Next