História 1991

1991 / 1. szám - GLATZ FERENC: Az új történetírásról

Az új történetírásról Tézisek A történettudomány kutatói, írói — s min­denekelőtt — , gondolkodói tevékenység. Szerintünk az ezredforduló történész nem­zedékeinek már más típusú történészművelt­séggel és társadalmi programmal kellene pályáján megindulni, mint ahogy megindul­tunk mi és részben elődeink évtizedekkel ezelőtt. Sok kezdeményezés, kísérlet mutat az itt megjelölt irányba. Bizonyos pontokon szükséges e kezdeményezések végiggondo­lása (társadalomtörténet, egyetemes törté­net etc.) szakmánk egészére. A téziseket először a stuttgarti történész világkongresszuson ismertettük (1985), ezek közül most azt az ötöt emeltük ki, amelyek a társadalom (nyilvánosság) és történetírás viszonyával foglalkoznak Az első két tézist — amely a tematikai megújulásról és a történeti ábrázolás új lehetőségeiről író­dott — rövid kifejtésben, az ehhez szorosan tartozó következő hármat csak a tézis rö­vid formájában adjuk közre. Első tézis: Korunk tematikai kihívásai A történettudománynak szinkronban kell lennie kora világnézeti kihívásaival. A 19. század második felében kifejlődött klasszikus történetírás egész szaktudomá­nyos apparátusával megteremtette ezt a szinkront szaktudomány és világnézet kö­zött. Korunk szaktudománya viszont sok­ban elmaradt, aszinkronba került a társa­dalmi nyilvánosság kihívásaival szemben. A történettudományból a 19. század állami-nemzeti fejlődése csinált nagy tu­dományt. A korszak nagy élménye a nem­zeti ébredés és a nemzeti államok szer­veződése. A század polgára úgy érzi, hogy az állam az az intézmény, amely biz­tosítja a most már szabad polgárok együttélésének kereteit, bizosítja a szabad mozgás, a gazdagodás, a termelés, a ke­reskedés feltételeit, sőt az állam bizto­sítja a modern termeléshez szükséges színvonalas munkaerőt is az általános oktatásban, az iskolarendszer révén. Ugyanakkor az állam az, amelyik a nem­zeti közösség külpolitikai presztízsét (né­metekét, franciákét, magyarokét etc.) biz­tosítja. A nemzeti történelem ennek a nemzeti állami ideológiának, tudatvilág­nak természetes összetartó habarcsa lesz. Nem véletlen, hogy a nemzeti ébredés ko­ra és a modern nemzeti tudat kialakulása szorosan összefonódik a történeti gondol­kodás erősödésével. Igaz, hogy a történelem nemzeti szem­pontú bemutatása a történetírásban kez­dettől benne rejlett, az európai népek első gestái, legendái az uralkodó nem­zetségekhez, illetve etnikumokhoz kö­tődtek. Mégis, a történeti összetartozás most, a 19. században lesz az etnikai összetartozás egyik legerősebb alapja. Egyes esetekben még erősebb összetartó erő, mint a közös nyelv. Az érdeklődés középpontjában a közös eredet, az anci­­ennitás áll, a középkor. Minél korábbiak az állami intézményes összetartó erők, annál nagyobb az állampolgári nemzeti büszkeség. Megíródnak a nagyszabású történelmi összefoglalók, az emberiség történelmét a nemzeti és állami szempon­tok szerint adva elő. Természetes, hogy a korszerű állampolgári ismeretek között a történelem kiemelt helyet kap. Mind a magán, mind az állami oktatási rend­szerekben már a 18. század második fe­létől a történelem, mint tantárgy, az alaptárgyak egyike. A kialakuló nemzeti középosztályok — nagyrészben az állami és a helyi közigazgatási és szakigazgatási (technika, egészségügy) adminisztráció al­kalmazottai — egyleteinek, társaságainak, de olvasmányainak is szerves tartozéka a történelem. A polgári állam nyilvánossági fórumai igénylik a történelemmel professzionáli­san foglalkozók tevékenységét. Az iskolák számára tanárokat kell képezni, a töme­ges tanárképzés az egyetemeken a törté­nelem tanszékek differenciálódásával, tör­ténelemtanári, professzori stáb kialaku­lásával jár. A nemzeti történelmi emlékek gyűjtése kialakítja a levéltárak és a mú­zeumok modern rendszerét, azaz a for­rásőrző helyek szakszerű intézményeit. A történelem műveléséből meg lehet élni. Ezekben a gyűjteményekben, iskolákban, főiskolákon dolgozó történészek már a múlt század 50-70-es éveiben megalkot­ják nemzeti történelmi társulataikat. Ezekhez az állami-nemzeti nyilvánosság igényeihez igazodva kialakul Európában szaktudományunk máig élő intézmény­­rendszere. 1857—1880 között a kontinens minden jelentős állama megjelenteti központi történeti folyóiratát, amihez majd a forrásközlő és helytörténeti fo­lyóiratok tömege kapcsolódik. A Monu­­menta Germaniae mintájára megszület­nek a nagy szakszerűséggel kiadott, a nemzetek középkori történelmét bemu­tató okmánytárak, sőt a családi okmány­tárak is. Kialakulnak a szakszerűséget biz­tosító ún. segédtudományok, a diploma­tika, a paleográfia, a szfragisztika, numiz­matika, genealógia etc. Ezek adják majd kézikönyvekbe foglalva a szakszerű törté­nettudományos alapismereteket. Tárgyuk természetesen elsősorban a középkor emlékanyaga, azon belül is az írott em­lékek, az oklevél, a krónikák. A törté­nészképzésben máig a forrástani műveltség alapismeretei. Elmondhatjuk: a történelmet kutató és bemutató tudomány, a törté­nettudomány, gondolati eszköztárával, fo­lyóirataival, történész-hivatalnokaival be­sorolódik az állami-nemzeti kulturális intézményrendszerbe. És mi történik a 20. században? A 20. században ezt az állami-nemzeti szemléletű és felépítésű történettudományt a társadalmi nyilvánosság három nagy vi­lágszemléleti kihívása érte. Először: a szocialitás eszmevilágának szembekerülése a nemzeti-állami alapel­vekkel; másodszor: az érdeklődés gyors növekedése a legújabb kori történelem iránt; harmadszor: az ún. globális, gló­busz-szélességű témák előtérbe kerülése. A szocialitásról. A múlt század ipari forradalmai, a tömeges termelés és ennek ütemei a század végére megnövelték az eddig a társadalom perifériájára szorult rétegek szerepét. Nem túlzás azt állítani, hogy a 20. század történelmének egyik döntő ismertetőjegye a mind szélesebb néptömegek beáramlása a kultúrába, a társasági életbe és a politikába is. És a nyilvánosság fórumain mind hangosabban artikulálódik a szocialitás eszméje. Mind nagyobb lesz az aktuális kíváncsiság, hogy vajon a korábbi századokban mennyire voltak a tömegek meghatározóak? Vajon valóban az állami intézmények, ország­­gyűlések, kormányzatok képezik a törté­nelemben az emberiség megmaradásának gerincét, vagy pedig jobban a termelési tényezők, a közösségszerveződés (csa­lád, település stb.) egyéb keretei? És az új tematika, a társadalomtörténet, száza­dunk végére el is nyeri folyóiratait, tan­székeit a szaktudományon belül. De az már kérdéses, hogy vajon lépést tart-e tu­dományunk kritikai-filológiai műveltsége, forrástani műveltsége ezzel a tematikai ér­deklődéssel? Megkérdőjeleződik szak­mai műveltségünk írott forrásokra való koncentráltságának jogossága. Miért? Mert éppen az új- és legújabb kori tár­sadalom történetére alapvető informáci­ót őrző tárgyi, képi és orális emlékek forráskritikai feldolgozása még nem ala­kította ki a maga segédtudományait a tör­ténettudományon belül — mint arról még más vonatkozásban is szólni fogunk. Az újkor történelméről A második te­matikai kihívás a nyilvánosság érdeklő­

Next