História 1991

1991 / 1. szám - GLATZ FERENC: Az új történetírásról

dése az újkor iránt. Ahogy a politizálás, az emberek saját dolgainak intézése mind általánosabbá válik, úgy válik a társada­lom számára a történelemben mind fon­tosabbá a hozzánk legközelebb eső ko­rok története. Ma már a történelmi érdeklődés elsősorban azt jelenti: tudni akarja a társadalom, milyen előzmények vezettek a mai helyzethez. A törté­nettudományon belül gyorsan fejlődnek ki az újkorkutatás intézményei: tanszé­kek, társaságok, folyóiratok. Sőt, a mai disszertációk már nagyrészt nem is a klasszikus korszak tematikáiból, az ókor­ból, középkorból, hanem az új- és legú­jabb korból merítik tágyukat. Mindennek ellenére a módszertanban, és így a történészképzésben még a spe­ciálisan újkori források tanulmányozása, éppúgy, mint a társadalomtörténet-írás esetében, lemarad. A szakma egyik lábá­val a nyilvánosság igénye után lép, a má­sikkal állva marad. A történettudo­mányban ma tevékeny generációk kép­zésükben a középkoron iskolázódtak. Az újkori forráskritika körvonalai még az írott forrásokra vonatkozóan is csak rész­ben alakultak ki. De — hogy ismét a nem írott emlé­kekhez térjek vissza —, hiányzik annak végiggondolása, mennyiben különbözik a 20. század, mint emlékeket termelő kor­szak, a történelem korábbi szakaszaitól. A már előbb is említett tömegesség nem­csak az állami és hivatali élet kitermelte tömeges aktatermelésből áll, sőt nem is csak a tömeges privát írott emlékek (levelek, feljegyzések) kitermeléséből, de jelenti azt is, hogy az ipari forradalmak következtében az emberi környezet tárgy­­kultúrája a korábbiaknál sokkal gazda­gabb lett. Azt is mondhatnánk: a legújabb korban az emberi történelemnek sokkal több oldala csapódik ki a tárgyi környe­zetben, mint korábban; a tárgyi és kör­nyezetkultúra elemein sokkal több leol­vasható az újkori társadalom életéből, mint a korábbi korszakok esetében. A globális témákról. A következő, harmadik tematikai kihívás a globális problémák jelentkezése jelen korunkban. A 20. század második felére minden gon­dolkodó értelmiségi előtt egyértelművé válik, hogy a nemzeti államok rendszere a maga bonyolult bürokratikus gépezeté­vel, sőt parlamentáris és pártrendszere­ivel sem képes az emberiség általános problémáit, a 20. század teremtette új problémákat megoldani. A 19. században rögzült és ma is élő intézményeinkkel nem tudjuk legyűrni ember és környezet, azaz a bioszféra tönkretételének veszé­lyeit, a stratégiai fegyverek keltette világ­pusztulás veszélyét. A társadalmi nyilvá­nosságot mind jobban érdekli az ember nembéli viszonyának, az embernek mint biológiai egységnek problémája (gyer­mekkor, az öregség, a nemek viszonya, önmagunk megőrzése). Kevésbé akarja legyőzni a természetet és mind jobban békében kíván vele élni, és értékmérője mindinkább az lesz, hogy a különböző politikai és társadalmi intézmények (nem­zeti állam, parlament etc.) mennyiben se­gítik az embert az egyszer megélhető élet mind teljesebb kiéléséhez. Ha most ezzel az érdeklődéssel szembehelyezzük azt, hogy tanszékeink, intézményeink meny­nyire az állami és a nemzeti tematikákhoz igazodnak, akkor azt mondhatjuk, hogy a 20. század második felének társadalmi nyilvánossága a történelem iránti kíván­csiságban előtte jár a történettudo­mánynak. Míg mi szorgalmasan írjuk disszertációinkat a diplomácia, egyik vagy másik kormány és párt parlamenti har­cainak történetéből, addig az embereket sokkal inkább az érdekli, hogyan táplál­koztak, ruházkodtak, szeretkeztek előde­ink, hogyan élték meg a nap 24 óráját, amiből talán csak elvétve fordítottak át­lagban fél vagy negyedórát a politikára, az intézményekkel való törődésre. És történetírásunk az emberek által megélt ezen negyedórák történetére összponto­sítja többnyire figyelmét. Második tézis: Az új kultúra­­közvetítő lehetőségekről A történetírásnak minden korszakban igénybe kell vennie a kultúra közvetítő esz­közeit, amelyeket a technika illetve az em­beri érintkezés rendszere kitermelt. A 19. század történetírása teljes mértékben kiter­jeszkedett a kor kínálta ilyen eszközökre, az írásbeliségre és a szóbeli előadásokra. A 20. század végének történetírása azonban nem képes birtokba venni az új ismeret­közlési rendszereket és nem képes kialakí­tani az ehhez szükséges új irodalmi műfa­jokat. A 19. század második felének nagy kultúrkonzumációs élménye a tömeges írásbeliség. Igaz, máig adós a törté­nettudomány annak méltatásával, hogy az európai kultúra középkori kiemelkedése, majd 19. századi robbanásszerű fejlődése, mennyiben köszönhető a tömeges írás­beliség elterjedésének, a zsinórírás, majd a gépírás tömegesedésének. De azt senki nem vitatja, hogy a modern állam 19. szá­zadi megszervezése a tömeges írásbeliség nélkül lehetetlen lett volna. Az írás szer­vezi az államigazgatást, a kereskedelmet, a közlekedést, a helyi hivatali életet, és szervezi a kisközösségi (családi, baráti, egyleti) kapcsolatrendszert. A tömeges nyomdatermékek elterjedésével a könyv, a folyóirat, majd az újságipar kibontako­zásával az írás az elsőszámú ismeretköz­lési tevékenység, és az olvasás az első­számú ismeretelsajátítási tevékenység. Hogyan helyezkedett el a történetírás eb­ben a kulturális intézményrendszerben? A történeti ismeretek közvetítésének két hagyományos formája az előadás és az írás. Mindkettő igazodik az új kul­turális intézményrendszerhez. A 19. szá­zad második felére szinte minden európai ország történettudományában kialakul­nak a történettudomány írott műfajai. A tudományos monográfia, a folyóiratokba szerkesztett tanulmány a megfelelő jegy­zetapparátusokkal, a forráskiadás és a re­cenzió. Ehhez járult a történeti szintézis, lehetőleg sok kötetben. A századvég francia, német, olasz vagy akár magyar tisztviselő középosztályának könyvespol­cairól egy-egy történeti összefoglaló mun­ka, sőt a központi vagy a helyi történeti folyóirat egy-egy kötete sem hiányozha­tott. A történettudománynak kialakul a fogalomtára, részben tudományos, részben a széles közönséghez szóló nyelvezete. A történettudomány birtokba veszi természetesen a kor szóbeli közvetítési fó­rumait, az iskolai, az egyetemi oktatóter­meket és az egyleti előadói pódiumokat is. Összefoglalóan megállapíthatjuk: a 19. századi történetírás számára tudomány és nyilvánosság viszonya problémamentes­nek látszott; ahogy előző tézisünkben már szóltunk erről, a történettudomány teljesen birtokba vette azokat a temati­kákat, amelyeket a kor világszemléleti fej­lődése napirendre tűzött, és most a kul­túrközvetítő eszközökről szólva, telje­sen birtokba vette azokat a fórumokat, az írásbeliséget és a szóbeliséget, ame­lyeket a kor kulturális színvonala számára kínált. A 20. században azonban sorozatban érik a kihívások a történetírást, mint kul­túraközvetítő tevékenységet. És ezek, sajnos, kevéssé késztették mozdulásra a történetírást az új ábrázolási formák ki­alakítása terén. Már az első kihíváshoz, a tömeges új­ságolvasáshoz is csak a elmúlt évtizedek­ben — tehát félévszázados késéssel — zár­kóznak fel az ún. történelmi magazinok. A napilapokban cikkeket írni vagy a képes hetilapokban történeti elbeszéléseket közreadni, nem tartozott a szakmai céh által elismert tevékenységhez. Tudo­mányos eredményeinket rövid, néhány ol­dalas fogalmazványban elmondani, új írói műfaj kialakítását, író és olvasó új típusú kapcsolatát kívánja. Az irodalmi és képes hetilapok, havilapok már száz esztendeje fekszenek a széles közönség asztalán, ami­kor az 1970-es években megjelennek a történeti magazinok az újságárusok stand- 4

Next