Melléklet 1997

1997 / 1. szám - Glatz Ferenc: Magyarorlszág az ezredfordulón

THMILItlfu­lYOK EZREDFORDULÓ • 1. SZÁm­ jét, a nyugat-európai-atlanti kultúrát tartotta. És igyekezett bennünket is ezen „szülőellenes ideológia" nevében vezérelni. Most, a Szovjetunió összeomlása, az elválasztó katonai-politi­kai és gazdasági zónahatárok összeomlása után hirtelen szembe­kerülünk a világrendszerbe való visszailleszkedés ezer éve meg­megújuló gondjaival. A Szovjetunió összeomlása után nem lehet egyszerűen visszatérni a térségben az 1947 előtti modellhez. (Ez bizonyosodott be az 1990-94 közötti években.) De nem lehet kri­tikátlanul átvenni az elmúlt évtizedek amerikai vagy nyugat-euró­pai közösségszervezési modelljeit sem. Részben azért nem, mert itt erősek a sajátosságok, részben azért, mert azok ott szintén gyö­keres átalakulásban élnek. Ők is szembesülnek az új világrend­­szer kihívásaival. De nem folytatható a „szerves fejlődés" nevében az 1949-89 vagy az 1968-89 közötti társadalmi-politikai rendszer sem. (Ez most, az utóbbi két esztendőben — 1994-95 — válik vi­lágossá, Magyarországon és északkeleti szomszédainknál is.) Rendszerváltás: hogy honnan, azt még csak tudjuk, ha tör­ténészeink gonddal és gyorsan dolgoznak az elmúlt évszázad történelmén. De hová, s főként hogyan? Ezt már nehezebb kör­vonalazni. Informatika, globalizáció A szovjet zóna összeomlásának másnapján rászakad egész Közép-Kelet-Európára az ipari-technikai forradalom újabb hulláma, az informatika kihívása is. És az informatika közre­működésével kiteljesedik a globalizáció. Kihívás állami-poli­tikai intézményeinknek éppúgy, mint az egyének, a közössé­gek számára. Minden falu, minden kisparaszti, ipari, gazda­sági egység, minden iroda, dolgozószoba megmérettetik a világversenyben. A globális versenyben. Szellemet pezsdítő, akaratot edző kihívások ezek. Egyúttal kegyetlen kihívások is. Az évezredes múltra visszatekintő európai integráció mellett most szembe kell nézni egy új típusú, világméretű in­tegrációval is. A globalizáció első eszközei, az interkontinentális termelé­si-stratégiai-hadi rendszerek még a századelőn alakultak ki. Mára kiteljesedtek. Az elmúlt évtizedektől kibontakozó infor­matikai forradalom ezen termelési és politikai, kulturális, szer­vező elveket világuralomra segíti. A globalizáció ezen újabb eszköze forradalmat hoz a közösség belső szerveződésében is. Fordulatot az egyén és közösség viszonyában. A közlési-érint­kezési kultúra forradalma új fejezetet nyitott az emberi vi­szonylatok történelmében. Nemcsak a közösség politikai szer­vezetében, de új fejezetet nyitott az individuum és a helyi kö­zösség, valamint a világ különböző kultúrái közötti viszony tör­ténelmében is. És új fejezetet nyitott a közösségszervezés lokális igazgatási egysége (az állam) több ezer éves történelmé­ben is. Újra kell gondolni egyén és közösség viszonyát — mondjuk 1992 óta vissza-visszatérően. Az új ellentét a világban immár nem katonai-politikai jelle­gű, mint 1945 és 1992 között volt. Az új ellentét a lokális társa­dalmak lokális érdekei és a termelési rendszerek nemzetközi érdekei közötti konfliktusként jelentkezik. Mi a saját érde­künk? A lokális (a lengyel, cseh, szlovák, magyar, román, hor­­vát, szerb stb.) közösségek érdeke? A rendszerimportáló társa­dalmi igyekezet nem bizonyult eredményesnek. Az atyáké sem, akik a keleti, a fiúké sem, akik az atlanti formák változatlan be­vezetését kínálták. Az európai integráció már kialakult szerve­zete mennyire hozható összhangba a globális méretű integrá­cióval? Egyáltalán, az integrációk 3-4 vagy 7-8 nagy állam érde­keit fogják követni? És a kis népek? Azon régiók érdekeit, ame­lyek nem mutathatnak fel nagy katonai, politikai teljesítményű államalakulatot, ki fogalmazza meg? (Mint amilyen pl. a mi régiónk, Közép-Kelet-Európa.) Akiknek képviselői nem ülnek ott a különböző „csúcsértekezleteken". Mert a cél — mi így gondoljuk —, hogy az integráció és a globalizáció kölcsönviszony legyen. Ahogy ezt másfél száz évvel ezelőtt a kor vezérlő férfiai is látták. Nem egy-egy hatalmi központ kultúrájának ráerőlte­­tése a „közbülsők"-re. Vagy akár egymásra. Új világrend: hogy honnan, azt még csak látjuk. Ha őszintén nézünk vissza. Egyéni, közösségi életutakra. De hová? A polgár ezen kérdésére már nehezebb választ adni. Újragondolás És előretekintés Az újragondolás a múlt és a jelen elemzését kívánja. És előretekin­tést, kérdéseket tenni fel a jövő lehetőségeiről. Egyén, kisközös­ség, állam, nemzet, kontinensek jövőjéről. Kérdések állítása a jö­vőről, a lehetséges alternatívák felmutatása és a válaszjavaslatok megfogalmazása, keresése — ez az ezredforduló nemzedékének nagy feladata. Kutatni a világban zajló változásokat, keresni azok­ban a mi érdekeink lehetőségét. Nem egy-két esztendőre, de évtizedre szóló feladat. Nem egyszeri nekirugaszkodás, „feladatjegyzék", ötletjegyzék készí­tése. Sokéves szívós kutatás, gondolkodás dolga. Elméleti­ 4

Next