Melléklet 1998

1998 / 1. szám - Simai Mihály: Mikor ér véget az átmenet időszaka?

EZREDFORDULÓ« 1998/1. SIMA­ MIHÁLY mIKOR ÉR VÉGET AZ ATH­ERÉT IDŐSZAKA? Egy kínai mondás szerint a definíció a bölcsesség kezdete. A társadalomtudományok gyakran használnak azonban olyan kategóriákat, amelyek tartalmát, lényegét csak később határozzák meg, s hosszú ideig a bizonytalanság homálya veszi őket körül. Ezért nemegyszer az a politika vagy a zsurnalisztika a felelős, amelyik e kategóriákat kitalálja, használja, beviszi a köztudatba, s végső soron a társadalomtudósokat is elfogadásukra kényszeríti. Nem ritka azonban az sem, hogy egyes társadalomtudósok számára is kényelmessé válik olyan fogalmak használata, amelyek alkalmasak arra, hogy elmossanak, elködösítsenek lényeges összefüggéseket. I­lyen, az összefüggéseket elhomályosító fogalom például a globalizáció, vagy a volt szocialista országokkal kapcsolatos, s a nemzetközi szakirodalomban széles körben elterjedt jelző, amelyik „átmeneti" gazdaságokként és társadalmakként jellemzi ezeket az országokat. Ezt a jelzőt a nemzetközi szerve­zetekben találták ki. A forrás valószínűleg az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága volt. Magyarországon az átalakulás jel­lemzésére a „rendszerváltás" fogalma honosodott meg, amelyik az ENSZ-ben használatos fogalomnál jobban fejezi ki a folya­mat lényegét. Nem alakult ki azonban egyetértés ennek ponto­sabb tartalmáról. A szóösszetételből a fogalom használói köré­ben gyakran a „rendszer" szó jelentése sem volt tisztázott. Az átalakulást és következményeit vizsgáló elemzésekben azért is gyakran keverednek a rendszerspecifikus és attól nem függő, pl. a gazdaság adott fejlettségi szintjével összefüggő problé­mák. Kutatómunkámban egyébként a gazdasági rendszert a tulajdonviszonyok,1 az információk,2 az ösztönzők és az intézmények­ által meghatározott, dinamikus szerkezetként fogtam fel. A A rendszeráltás fogalma és a „tranzitológia” követelményrendszere A rendszerváltás politikai csatározásainak forgatagában sem a magyar politikai elit, sem a különböző nemzetközi ajánlások nem fordítottak figyelmet a nem, vagy csak részben rendszer­specifikus tényezők kezelésére, holott hatásuk igen nagy volt a rendszerváltás folyamatára, kudarcaira s eredményeire egy­aránt, különösen a gazdaságban. Nem fordítottak kellő figyel­met a nemzetközi feltételekre sem. Az etatista szocialista rend­szerek összeomlására, s a rendszerváltásra Közép- és Kelet- Európában, a világban végbemenő hatalmas átalakulás szaka­szában került sor. A politikai és gazdasági átalakulás a világtör­ténelem hosszabb szakaszát zárta le, s új társadalmi-politikai és gazdasági folyamatokat indított el. A rendszerváltás sok vonatkozásban ennek az átalakulásnak is a következménye és része. Jelentős szerepet játszott ugyanis a volt szocialista országok gazdasági, társadalmi és morális válságában az, hogy képtelenek voltak alkalmazkodni a világméretű tudományos és technikai, valamint a politikai és gazdasági átalakulás s a globá­lis verseny új követelményeihez. Ez az alkalmazkodás egyéb­ként a világ fejlett ipari országaiban is rendkívül nehéznek és költségesnek bizonyult, s egyre több megoldásra váró új prob­lémával kell számolniuk társadalmi és gazdasági viszonyaik szinte minden területén. Ezek között a nemzetközileg is ver­senyképes gazdaság és az ezt fenntartani képes társadalom ki­építésének követelményei nem kaptak kellő súlyt nálunk sem. A rendszerváltással kapcsolatos vitákban még kisebb volt az egyetértés, és hiányzott a világos kép a „hová" fogalmáról és irányáról. A nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején a célok és a szubjektív elvárások megfogalmazásánál döntő sze­repet játszott az előző rendszer teljes tagadása. Az új politikai elit — s ez lényegében minden jelentősebb politikai pártra jel­lemző volt — mindenekelőtt a demokrácia és a piacgazdaság melletti elkötelezettségét hangsúlyozta. Többségüknek nem volt azonban kellő információja a globális realitásokról, a ténylegesen működő demokráciákról, piacgazdaságokról, illetve azok különböző lehetséges modelljeiről, ezek sajátos­ságairól. Az átalakulásban nem játszott szerepet sem egységes érdekcsoport, sem egységes ideológia. A konkrét politikai és gazdasági elképzelésekben egyeseknél az 1945 előttiek folyta­tódása, másoknál az 1945-48 közötti fejlődés vagy pedig a nyu­gati társadalmak idealizált modellje dominált. A gazdaságban az elérendő cél sok politikusnál vagy a nyitott, liberális piacgaz­daság tankönyvmodellje volt, amelyik sem az ország fejlettségi szintjével, sem pedig a külső feltételekkel nem számolt, vagy pedig az ún. szociális piacgazdaság modellje, annak új ellent­mondásai, társadalmi feltételei, eszközigényessége végiggon­dolása nélkül. Valamennyi, a rendszerváltással kapcsolatos koncepció, de különösen a liberális változatok, lényegében az állam szerepé­nek visszaszorítását s a politika és a gazdaság szétválasztását tekintették az átalakulás egyik fő feltételének. Az államhatalom jellegének megváltoztatása, a pártállam s az általa kialakított etatista struktúrák lebontása s új demokratikus alapokra épülő struktúra kialakítása természetesen alapvető fontosságú fel- 3 Tfm­ULmflRVDK

Next