História 2001

2001 / 2. szám - ÉLETKÉPEK, HÉTKÖZNAPOK - FÓNAGY ZOLTÁN: Az életritmus változása

ÉLETKÉPEK, HÉTKÖZNAPOK Az életritmus változása Ember és idő viszonya a 19. században városiasodás, illetve az iparoso­dás folyamatai alapjaiban változ­tatták meg az emberek időhöz való viszonyát. Az emberek hagyomá­nyosan a természeti időciklusokhoz al­kalmazkodtak, majd a modern társadal­mak életét elsősorban a mesterséges, óra szerinti időbeosztás határozza meg. A hagyományos életritmus A hagyományos társadalomban az élet ritmusát elsősorban a természeti ténye­zők váltakozása határozta meg, így az meglehetősen szabálytalan volt: az év az intenzív munka és a semmittevés válta­kozásából állt. Az idő múlását leginkább a már el­végzett és elvégzendő munkán keresztül érzékelték. Az egy kaszás rét, az egy ka­pás szőlő esetében az egy nap alatt elvé­gezhető munka segítségével határozták meg egy terület nagyságát. Feladat és idő összefüggésén alapszik az egy óra­járás vagy egy napi járó föld távolság­mérték. A keresztény kultúrkörben a rövi­debb időtartamokat leggyakrabban va­lamelyik közismert vallásos szöveg el­mondásához szükséges idővel érzékel­tették: egy miatyánknyi, egy hiszekegy­­nyi, egy üdvözlégynyi időt emlegettek. Az alapvető élelmiszerek elkészítéséhez szükséges idő is kézenfekvő és viszony­lag egységes viszonyítási alap volt sok civilizációban. A magyar paraszt „tyúkmánysültig” tartó időt emlegetett [amíg megsül egy tojás], a madagaszkári földműves a félóra helyett azt mondta: „míg megfő a rizs”, a közép-amerikai in­diánnak pedig a kukoricacső megsülte volt az alapegység. Szintén közismert ta­pasztalati tényt vett alapul a középkori angol, amikor „pössentésnyi időt” emle­getett. Az élet ritmusát három nagyobb cik­lus körforgása határozta meg: a napé, az esztendőé és az emberi életé. A természet által diktált ritmust nemcsak a parasztság vette fel, hanem az általában az egész vidéki társadalom­ra jellemző volt. A nemes vagy a vidéki értelmiségi téli élet ritmusa ugyanúgy le­lassult, mint a földművesé. A 19. század első felében még az iparosok jelentős része is a mezőgazdasági ciklushoz al­kalmazkodott időbeosztásában: a tava­szi és nyári hónapokban föld- és szőlő­­műveléssel foglalkozott, iparát csak ősszel és télen űzte. Az iskolai oktatás rendje is szorosan függött az évszakok változásától. A falu­si népiskolák a tavaszi és őszi nagy me­zei munkákhoz igazították a tanév kez­detét és végét, hiszen azokban a gyere­keknek is részt kellett venni. Az életút hármas tagolása (gyermek­kor, felnőttkor, öregkor) megegyezett az általunk is használt korjelzéssel. A Négyoszlopos asztali óra, 1780-90 között gyermekkor azonban jóval rövidebb volt a mainál, a felnőttkor hosszát pedig nagyjából a munkaképesség alakulása határozta meg, nem kötődött konkrét életkorhoz, mint a modern társadalom­ban a nyugdíjkorhatárhoz. A 18. század második felében az egyházi anyaköny­vezés általánossá és rendszeressé vált, így a 19. században az életkor már pon­tosan megállapítható lett. (Szemben az előző századokkal, amikor a határ­perekben sorjáztak a nyilván téves idő­számítás miatt 100-120 évesnek tartott matuzsálemek.) Az óra zsarnoksága Az óra szerint dolgozó ember számára a hagyományos, feladatorientált időbe­osztásra jellemző munkaszellem már rá­érősnek, pazarlónak tűnik. A pontos­ságra való igény a társadalmi munka­­megosztás bonyolultabbá válásával erő­södött meg. Az életritmus egyre szabályosabbá vált, elszakadt az olyan természeti té­nyezőktől, mint a napszakok, az évsza­kok vagy az időjárás. Az „éjszaka gyar­matosításának” lehetőségét a 19. század második felében a gáz-, majd az elektro­mos világítás elterjedése hozta magával, amely munkára alkalmassá tette a nap minden óráját. A nagyiparban minimá­lisra zsugorodott az életritmus korábbi szezonális hullámzása, hiszen most már a nyár és a tél egyformán alkalmas a termelésre. Az agrárvilágot jellemző ritmus, az intenzív nyár és a tétlen tél váltakozásának helyét egyfajta „idő­monotónia” vette át. Az időmonotónia eszközeként pedig megjelent az új tö­megcikk: az óra. Az új eszköz lehetősé­get adott arra, hogy az időbeosztás el­szakadjon a „természetes” időegységek­től és hozzáigazodjék a mesterséges idő­rendhez: órához, perchez. Az óraorientált időfelfogás térhódí­tása elég pontosan lemérhető az időmé­rő eszközök tökéletesedésének és elter­jedésének folyamatán keresztül. Euró­pában a 18-19. században vált általános­sá az órához igazítani az élet rendjét. A polgárság után a nemesség és az ipari munkásság sajátította el, majd végül a parasztság. A boldog időtlenség Magyarországon a 17-18. században még a vidéki elzártságban élő művel-A

Next