História 2002

2002 / 1. szám - JELENIDŐBEN - JORDÁN GYULA: Átalakulás Kínában

Átalakulás Kínában 1978-2001 Kronológia 1976. szeptember 9. Meghal Mao Ce-tung, a Kínai Kommunista Párt KB elnöke. A kialakuló hatalmi harc győz­tese Hua Kuo-feng, ő lesz a KB elnöke és a miniszterelnök. Kinevezése után ál­lamcsínykísérlet vádjával letartóztatják az ún. négyek bandáját, a kulturális for­radalom négy legfőbb vezetőjét, köztük Mao özvegyét. 1979. január 1. Kína és az Amerikai Egyesült Államok felveszik a diplomá­ciai kapcsolatokat. 1979. április 3. A kínai kormány beje­lenti, hogy nem hosszabbítja meg az 1950-ben aláírt, 1980-ban lejáró szov­jet-kínai barátsági, szövetségi és kölcsö­nös segítségnyújtási szerződést. 1981. december 1. A Kínai Országos Népi Gyűlésen Csao Ce-jang kormány­fő bejelenti a gazdasági élet újjászerve­zésére vonatkozó 10 elvet.­­1. A mező­­gazdaság gyors ütemű fejlesztése. 2. A fogyasztási cikkeket gyártó iparágakat gyorsabban fejlesztik, mint a nehéz­ipart. 3. Az olajat a vegyipar dolgozza fel, vagy exportálják, tüzelőanyagként a nagymennyiségű szenet használják fel. 4. A közlekedési hálózat modernizálása. 5. Új üzemek építése helyett a régieket kell modernizálni. 6. Pénzügyi fegye­lem. 7. A külkereskedelem fejlesztése. 8. A tervezés és a piaci szabadság össze­kapcsolása. 9. A nevelés reformja, fő hangsúllyal a szakmai képzésen. 10. Az életszínvonal gyors emelése.­ 1986. december 5. E naptól diáktünteté­sek zajlanak több vidéki városban és Pe­kingiben. (Diákképviselők demokrati­kus választásáért, illetve a sajtószabad­ságért.) A hatóságok eleinte nem avat­koznak be, csak a december 19-20-i Sanghaji, több tízezres, általános de­mokratizálást követelő tüntetés után tiltják be a megmozdulásokat, amelyek azonban tovább folytatódnak. K­ínában az 1970-es évek végén kezdődő reformidőszak ered­ményeként a világot időnként ámulatba ejtő hatalmas gazdasági, tár­sadalmi változások mentek végbe, ezek azonban nem vezettek rendszerváltás­hoz. Kína fejlődése annyiban is eltér a kelet-európai és a szovjetunióbeli átala­kulásoktól, hogy éppen az 1988-92 közötti években lelassult, megtorpant a reformok és a külvilág felé való nyitás folyamata. Kína átalakulásával kapcsolatban két alapvető, egyelőre azonban csak ne­hezen vagy részben megválaszolható kérdés merül fel. Az egyik, amelyik ki­csit inkább a múlt felé mutat: miért ma­radhatott fenn Kínában a kommunista rendszer, miért nem került sor ott is a rendszer összeomlására? A másik kér­dés inkább a jövő kilátásait kutatja: Kína gyakorlata megcáfolja-e a kommu­nista rendszerek reformálhatatlanságá­­ról szóló állítást? Vagyis Kína modelljét fogja-e adni az eddig megismertektől el­térő, életképes kommunista rendszer­nek? Szocializmus „kínai jellegzetességekkel” Logikailag a reformok feladatai Kíná­ban lényegében azonosak azzal, amivel a volt Szovjetunióban és Kelet-Európá­­ban szembe kellett nézni: megküzdeni az utasításos tervgazdaság alapproblé­máival (az állami tulajdon nyomasztó túlsúlya, a beruházási tőke adomány­ként juttatása, a puha költségvetési kor­lát, központilag meghatározott árak, amelyek nem tükrözték a keresletet és kínálatot, a belső gazdaság elszigetelése a nemzetközi versenytől és a világpiaci áraktól, rossz elosztási hálózatok stb.). A kérdés tehát az, hogy Kína miért tud­ta, tudja ezeket eredményesebben ke­zelni, elkerülni a rendszerváltást? Az egyik - ellentmondásos - tényező a kínai vezetés által is a „katasztrófa tíz éveként” emlegetett „kulturális forra­dalom” (1966-1976). Ez egyrészt csődközeli helyzetbe juttatta a gazdasá­got, másrészt alapvetően kikezdte a rendszer legitimitását. (A hatékonyság csökkenését jelzi, hogy az egységnyi ál­lóeszközre jutó nyereség 1957-hez ké­pest közel 50%-kal csökkent. Elhanya­golták a műszaki korszerűsítést, az ipar­ban a berendezéseknek csak 5%-a állt az 1970-80-as évek fordulójának szint­jén, 75%-a az 1950-60-as évek színvo­nalát képviselte. A reálbér 1957-hez ké­pest közel 12%-kal csökkent, a fogyasz­tás rovására szinte végig nagyon magas szinten tartották a felhalmozási rátát stb. A kínai vezetés tehát a többi ország­nál előbb, ám szinte elkerülhetetlenül került szembe a változtatás kényszerével, meg kellett erősítenie a párt, a rendszer legitimitását a kínai tömegek előtt. A különböző szocialista rendszerek alapvető azonosságaik mellett lényeges eltéréseket is mutattak. Ezek döntő mó­don befolyásolták a reformok végrehaj­tását, azok ütemét és eredményeit. A legszembetűnőbb a termelési szektorok arányának a különbsége: míg Kínában az aktív népesség 75%-a dolgozott a mezőgazdaságban, a Szovjetunióban és a kelet-európai országokban nagyjából ugyanennyi az iparban. Egy további, a reformidőszak lépéseit alapvetően be­folyásoló különbség, hogy míg a Szovjet­unióban és az európai volt szocialista országokban lényegében a városi és fa­lusi lakosság egészére kiterjesztették a társadalombiztosítást, az Kínában főleg csak a városi állami szektor dolgozóit (a munkaerő mintegy 20%-át) fogta át. Kí­na számára nagy előnyt és kihasználható húzóerőt jelentett, hogy rendkívül kiter­jedt, a vállalkozásokban élenjáró, gaz­dag és az anyaországhoz kötődő emigrá­cióval rendelkezik. (Az ún. tengerentúli kínaiak gazdagságát és tőkeerejét jelzi, hogy az 1990-es évek elején Malajziá­ban kb. 29%-nyi kínai népesség a nem földalapú magántőke 61%-át birtokol­ta, Thaiföldön a 10%-nyi 81%-ot, Indo­néziában a 3-4% kínai több mint 70%-ot. Ez a háttere annak, hogy a Kí­nába máig beáramló több száz milliárd dollár működőtőke befektetésnek mint­egy 60%-a kínai eredetű.) Nem elhanyagolhatók azok a kü­lönbségek sem, amelyek az alapszintű .

Next