História 2009

2009 / 1. szám - FIGYELŐ - OPRÁN EMESE: A Szovjetunió felbomlása : Kronológia

4 A Szovjetunió felbomlása Kronológia 1991. decem­ber -1992. m­árcius 1991 december 8. Borisz Jelcin orosz, Leo­­nyid Kravcsuk ukrán államfő és Szta­­nyiszlav Suskevics fehérorosz parla­menti elnök megegyezett a Szovjetunió megszüntetéséről és egy laza államszö­vetség, a Független Államok Közössége (FÁK) létrehozásáról, december 10. A karabahi örmények ki­nyilvánították Hegyi-Karabah Auto­nóm Terület elszakadását Azerbaj­dzsántól, és kimondták függetlenségét. Etnikai összetűzések kezdődtek Ör­ményországban és Azerbajdzsánban.­­ Lettországban liberalizálták az élelmi­szerek árait, megszüntették a bérkorlá­tozásokat, emelték a minimálbért és a nyugdíjakat.­­ A Moszkvában tartózko­dó Erich Flonecker volt NDK-vezetővel (akinek kiadatását hivatalosan kérték a német igazságügyi szervek) közölték az orosz kormány döntését: el kell hagynia a köztársaság területét. (Flenecker Chi­le moszkvai nagykövetségén kapott me­nedéket.) december 12. Moszkvában 400 millió ECU értékű műszaki segélycsomagról írtak alá megállapodást a Közös Piaccal. december 16. Kinyilvánították Kazahsz­tán függetlenségét. Első elnöke Nur­­szultan Nazarbajev, a Kazah Kommu­nista Párt volt főtitkára lett. december 19. Jelcin rendeletében orosz ellenőrzés alá helyezett minden orosz területen lévő szovjet szervezetet, a szovjet Védelmi és Atomenergetikai Minisztérium kivételével, december 21. Alma-Atában összeültek a volt Szovjetunió 11 köztársaságának elnökei, hogy kidolgozzák az új állam­közösség alapelveit rögzítő szerződést. Miután Oroszország, Ukrajna és Fehér­oroszország államszövetségéhez továb­bi nyolc köztársaság (Azerbajdzsán, Örményország, Kazahsztán, Kirgizisz­­tán, Moldova, Tádzsikisztán, Türkme­nisztán és Üzbegisztán) is csatlakozott, a Szovjetunió hivatalosan is megszűnt létezni. A tanácskozástól távol marad­tak a balti államok, Grúzia pedig meg­figyelővel képviseltette magát. Ki­mondták: a közösség a tagországok egyenlőségére épülő szövetség, elisme­rik és tiszteletben tartják egymás terü­leti épségét és „a meglévő határok sért­hetetlenségét”, a nemzetközi hadászati egyensúly és biztonság szavatolása ér­dekében megőrzik a hadászati haderő egységes parancsnokságát és a nukleá­ris fegyverek felett gyakorolt egységes ellenőrzést. A legfőbb koordinációs szerv az Államfők Tanácsa, a gazdasági és szociális ügyek összehangolására létrehozzák a Kormányfők Tanácsát. A Szovjetunió tagságát az ENSZ-ben, illetve más nemzetközi szervezetekben Oroszország folytatja, ám társult tagként továbbra is részt vesz a közösség munkájában. Grúzia pedig a 2008-as ötnapos orosz-grúz háború után jelentette be kilépését.) I. Az európai térség két alcsoport A Szovjetunió felbomlásakor az állam­­szövetséget alkotó tagköztársaságok, gazdaságuk erejét és fejlettségét, poli­tikai kultúrájukat és civilizációs alap­jaikat tekintve eltérő helyzetben voltak. Az Oroszországról leváló egykori szovjet belső periféria három nagy szubrégiót alkotott, az európait, a transzkaukázusit és a közép-ázsiait. Az első szubrégiót alkotó egykori szovjet tagköztársaságokat a felbom­lást követő politikai fejlődés két alcso­portba sorolta. Az egyik alcsoportot a balti államok alkották, amelyek még a Szovjetunió felbomlását megelőzően, közvetlenül a Gorbacsov elleni 1991 augusztusában végrehajtott puccskí­sérlet után léptek ki a Szovjetunióból és vettek azonnal határozott irányt a teljes értékű európai integráció felé. Észtország, Lettország és Litvánia nem lett részese a FÁK-térség egyetlen megállapodásának sem, ám felvételt nyertek a második keleti bővítési kör­ben a NATO-ba, és Magyarországgal egy időben az Európai Unióba is (2004). Ezzel szemben a posztszovjet térség európai szubrégiójának másik alcso­portját alkotó államok - Fehéroroszor­szág, Ukrajna és Moldova - csatlako­zott az új „államközösséghez”, ám vi­szonyuk mind a közösséghez, mind pe­dig Moszkvához különbözőképpen ala­kult. Míg Fehéroroszország, élén az 1994-ben elnökké választott Alek­­szandr Lukasenkóval, Oroszországgal szoros politikai és gazdasági kapcsolat­­rendszert alakított ki, addig a másik két európai utódállam - Ukrajna és Moldova - a határozott eltávolodásban volt érdekelt. Ezt a folyamatot azon­ban mindkettejük esetén időről időre megszakították az átmeneti közeledés ciklusai, de mindkét ország tartotta és tartja ma is magát ahhoz, hogy a FÁK-térség államainak katonai együtt­működésében nem vesz részt. Ukrajna és Moldova - miként a közép-ázsiai Türkmenisztán - nem volt részese sem a katonai együttműködés alapjait le­fektető taskenti szerződésnek (1992. május 15.), sem a Kollektív Biztonsági Szerződést állandó katonai szövetség­gé átalakító megállapodásnak (2002. október 7.). Ezzel szemben alapítója az úgynevezett GUAM-csoportnak. A csoport nevét azoknak az államoknak a kezdőbetűiből állították össze, ame­lyek - Grúzia, Ukrajna, Azerbajdzsán és Moldova - tagjai a szervezetnek. Céljuk: megteremteni és biztosítani a Kaszpi-tenger térségében lévő energia­­források - Oroszországot elkerülő - nemzetközi szállítási útvonalát. A Strasbourgban aláírt szerződés nem egyszerűen a Nyugat alternatív ener­giabeszerzési útvonalait akarta bővíte­ni, hanem belekezdett egy olyan politi­kába, amely az egykori szovjet belső periféria új államainak Moszkvától való eltávolítását, majd teljes leválasz­tását tekintette céljának. Ukránok, fehéroroszok, moldávok A keleti szlávsághoz tartozó ukránok és fehéroroszok, valamint a románul beszélő moldávok közt aligha lehet ci­vilizációs különbséget találni, ám az el­múlt 17 év politikai és gazdasági fejlőd A posztszovjet térség politikai és gazdasági átalakulásának egyik vesztese Moldova. Cséplés hagyományos módszerrel egy moldovai faluban

Next