Hitel, 1989. január-június (2. évfolyam, 1-12. szám)

1989 / 8. szám - DOKUMENTUMOK - Tornai József: Történelem és költői tudat

TORNAI JÓZSEF Történelem és költői tudat­ ­. A városok, a nagytársadalmak, a világvallások kialakulása óta az ember egyre történelmibbé vált. Azelőtt meghatározhatta helyi körülményeit, amit tett, nem kapcsolódott kettőnél-háromnál több törzs, nép sorsához, gazdaságához. A történelmi­vé válás a helyi összefüggések mind nagyobb kitel­jesedése. A görögség idején már két földrészt érin­tenek (Európát és Ázsiát) a háborúk, szövetségek, kulturális és politikai intézmények, változások. Az egyiptomi birodalom így mozgatja meg fejlődésé­vel vagy külső-belső válságaival a Közel-Kelet és Észak-Afrika népeit, hatalmi pókhálóját. Ez a je­lentősége a népvándorlás korának Európában és Ázsiában vagy Kr. e. V. századtól elterjedő buddhizmus hatásának Indiában, Távol-Keleten és Kínában. A fölfedezések és a gyarmatosítások (XVI—XVII. sz.) időszakában már nem egy-két, de az összes kontinensek népeinek sorsa össze­kapcsolódik. Amerika a teljes történelemelőtti­­ségből bukkan föl, hogy két évszázad alatt a világ­­folyamatok egyik indítópisztolya legyen. A történelem így sűrűsödött, fokozódott csupa­­történelemmé. A hajózás, a repülés, a modern fegyverkezés, az atombomba új tér- és időérzéke­lést, sőt­­fogalmat fejlesztett ki. A helyi esemé­nyek, háborúk, katasztrófák, gazdasági válságok híreit utolérték a történelmi konfliktusok, forra­dalmak, hatalomátvételek, tömb-szembenállások riasztó földrengés-morajai. Ma szinte minden ese­mény történelmi esemény! Semmi se választható el a világösszefüggések láncreakciójától. A konti­nenseket, országokat, népeket elnyeli a történe­lem cápaállkapcsa. S egyre inkább az egyes em­bert, a személyiséget is. A modern ember történelemmel jajnaltig meg­telt ember. Már semmi sincs benne, csak történe­lem. A világ politikai, hatalmi, gazdasági, ideoló­giai egymásrahatásai ellen nincs igazi védekezése. Elbújhat a jólétbe, míg egy általános válság meg nem rengeti a nyugalmát; egy helyi összeütközés, hidegháború, atomkatasztrófával fenyegető hely­zet nyilvánvalóvá nem teszi számára a történelem­mel szembeni meztelenségét. Ennek a világállapotnak csak közvetlenül érin­tett szereplői a különféle kisebb-nagyobb vagy óriáshatalmak politikai vezetői, diktátorai. A történelem egészében éppolyan fejetlenül, néha kétségbeesetten, tanácstalanul úsznak, vagy igye­keznek partot érni, mint a hatalmi gépezetben ki­sebb szerepet betöltő, akár abból kizárt csoportok, egyének. Jellegzetesen „történelmi” tehát az, aminek erejét, hiányát, végső hatását nem ismerjük. Pon­tosan az ellenkezője annak, aminek eddig a józan ész vagy a történelemfilozófusok, hadvezérek, próféták hitték. A történelem az a sok ezer mellék­ágából és folyóból összetorlódó nagy víz, melynek áradása, apálya, rombolása és megtermékenyítő hatása kiszámíthatatlan és megjövendölhetetlen. Hamis volna a kérdés: miénk a történelem vagy mi vagyunk a történelemé? Ehelyett ki kell kutatnunk, mi az, ami még nem történelmi, ami sose lehet vagy eleve nem lehetett történelmi. A történelem így se fog kiengedni a markából. De legalább nem szoríthat egészen lát­szattá. Lehetnek nem-történelmi pillanataink. Aztán megint a történelemért, a történelemben a történelem fullasztó súlya alatt fogunk küszködni. Az eredendően jó vagy rossz ember vitája tisz­tázódott : eleve annyi félelem, agresszivitás, ennek következtében hatalomvágy dolgozik az emberek többségében, hogy képtelenek vagyunk egymás­sal és a természettel összhangba kerülni. S még en­nél is nagyobb baj: hiába vannak metafizikai bizo­nyosságaink, a néha-néha megtapasztalt fölöttes valóság, a szakralitás a szentség összes filozófiai, vallási, teológiai, művészi erőfeszítéseink ellenére se vált értelmezhetővé. A társadalmi, etikai, poli­tikai élet törvényeinek nem sikerült egyetemes, objektív alapot teremteni. Úgy látszik, ilyen nem­csak a mi földi világunkban, de a megsejdített transzcendensben sincs. Minden etikánk előítélet­nek bizonyult, amelyet vagy ránk kényszerít egy hatalmi, világnézeti stb. keret — és akkor úgy­­ahogy működik, több igazságtalanságot és szenve­dést hozva, mintha nem működne —, vagy — mint a mai nyugati engedékeny társadalmakban — nincs ilyen kényszer, akkor meg az erkölcsi relati­vizmus torzít el mindent. Az ember se önmagában, se önmagán kívül nem talált kiindulópontot valamiféle vitathatat­lan, evidens értékrendszerhez. Tudomásul kell vennünk a megalázó tényt (amit évezredeken át annyiféle intézmény, vallás, filozófia igyekezett tagadni, elfödni): az ember üres edény, az ember­ben semmiféle etikai törvényszerűség nincs, amire minden körülmények között támaszkodhatna. Helyzetünket csak bonyolítja, de egyáltalán nem oldja föl, hogy a létező világ többi földi tagjával (élettelenek, növények, egysejtűek, halak, hüllők, emlősök) ellentétben mibennünk él az etikai, filo­zófiai, esztétikai, politikai igazságok, értékek követelménye. Ezek azonban — most már látjuk — mindig eszmék maradnak, nem változtathatók föltétlenül érvényesülő törvényekké. Szubjektív világunk örökké beleütközik valami sokkal maka­­csabb objektívbe. E platonikus csapdából nincs menekülésünk. Pedig nagy erőfeszítéseket tettünk a szabadu­lásra. Európa a sok évezredes teológiák és ideák szo­rításából — miután a 30 éves háború bebizonyítot­ta miféle isten­igazság az, amiről az önmagával meghasonlott kereszténység beszél — utat tör ma­gának a természettudományok, a technikák felé. Ennek betetőzéseként — Spinoza, Kant, Darwin, Spencer, Hegel után — fölépített egy teljesen an­­tiplatóni rendet. Még egy olyan társadalmi cso­portosulást is talált hozzá, melynek csakugyan HITEL • 1989. 8. szám 53

Next