Hitel, 2005. július-december (18. évfolyam, 7-12. szám)

2005 / 12. szám - Pelle János: Vissza a gyökerekhez (Spiró György: Fogság)

[ Szemle ] divatot sem. Hagyományos szerkezetű mű, sok tekintetben „A történelmi regényében leírt képletet valósítja meg, melyet Lukács György Walter Scottnál elemez: egy szer­teágazó kapcsolatokkal rendelkező­, sokféle közegben megforduló „köztes hőst” vezet végig a korszakon és konfliktusain. Ugyan­akkor a Fogság, ez a magyarul írt könyv legföljebb csak áttételesen kötődik nemzeti történelmünkhöz, illetve a mai magyar tár­sadalomhoz. Valahogy úgy, mint az Ikszek. Két egyetemesnek tekinthető jelenséget jár körül, az egyistenhit elterjedését és a glo­balizációt, abba a korban, amikor ezek elő­ször kerültek egymással konfliktusba, s ala­kították a maguk képére az emberiséget. A regény hőse Úri, egy Rómában, tehát a diaszpórában született, rövidlátó és rend­kívül művelt, héberül, latinul, görögül és arámiul egyaránt jól beszélő, vallását jól is­merő zsidó ember, aki megfordul Palesz­tinában és Alexandriában, majd visszatér a szülővárosába. Cselekménye az időszámí­tásunk utáni első században játszódik, ab­ban az időben, mely egybeesett Jézus Krisztus tanításával és keresztre feszítésével, illetve a Római Birodalomban Tiberius, Caligula, Claudius és Néró császárságával. Spiró egyértelműen elismerésre méltó erénye ezúttal is, hogy rendkívül mélyen beleásta magát a történelmi anyagba, és az ókor gazdasági és társadalmi problémáit elemző szakirodalomból nyert, újdonságnak tekinthető ismeretekre alapozza hőse ábrá­zolását. Az új és hiteles anyagra építve hozza működésbe írói fantáziáját. Regénye maradandó értékű - Kardos G. György ál­tal az ikszekre alkalmazott terminus techni­kus szerint: „remekmű-gyanús” - alkotás, melynek Goethe szerint két összetevője van: kilencvenöt százalék szorgalom, és öt százalék tehetség. Vizsgáljuk meg most először a judaiz­musból kialakult kereszténység problémáját, mely a regény tengelyében áll. Az egyis­tenhit, ahogy ezt Spiró is bemutatja, az egész Mediterránumban feltartóztathatatla­nul előrenyomuló római politikára, az „an­tik globalizációra” adott reakciónak tekint­hető. A magát ateistának valló író egy in­terjúban úgy fogalmazott, hogy művével az emberiség „vallási forradalmát” kívánta áb­rázolni. A téma feldolgozására már kísérle­tet tett A jövevény című, 1990-ben megje­lent, kevésbé sikerült regényében is, mely a párizsi lengyel emigrációban játszódott, főhőse pedig egy keresztény szektát alapító emigráns, aki Jézus Krisztus megtestesülé­sének vallja magát. Ezúttal az író a gyökerekig ment vissza, és azt a folyamatot ábrázolta, melynek ré­vén a rómaiak által leigázott zsidó nép hite Jézus Krisztus tanításait követve egyete­mes, térítő vallássá vált. Ismeretes, hogy azt a felmérhetetlen horderejű mentali­tásváltozást, mely az első században indult el, szinte lehetetlen racionálisan megma­gyarázni, források alapján rekonstruálni. Tudjuk, hogy Palesztinában már Krisztus fellépése előtt, hosszabb ideje működtek olyan zsidó szekták, illetve vallási csopor­tok, melyek megelőlegezték a keresztény tanítást a lélek hatalmáról a test felett, és a kibontakozó erkölcsi-politikai válság vi­szonyai között az aszkézist és a Messiás eljövetelét hirdették. Ebből következik, hogy Jézus pályafutása és kereszthalála csak a vallási tanítás szempontjából központi je­lentőségű. Alakja egy történelmi regényben csak felvillanó epizód lehet, ugyanúgy, mint Spirónál, akinek főhőse néhány napig együtt raboskodik vele és a két latorral Je­ruzsálemben, anélkül, hogy felismerné, ki lehet ez a lázítással vádolt, rokonszenves zsidó fiatalember. Megjegyzendő, hogy ha­sonló eljárást követett Anatole France is Pilátus című, híres novellájában. Itt évek múlva a júdeai helytartó arra a kérdésre, hogy mond-e neki valamit Jézus neve, azt feleli: „Nem emlékszem rá.” Spiró egy olyan ókori birodalmat mutat be, melynek létrehozói, a rómaiak eljutot­tak az anyagi és katonai hatalom csúcsaira, minden ellenfelüket legyőzték. Közben azonban tönkretették saját szellemi alapjai­kat, elvesztették hitüket, hazaszeretetüket

Next