Hitel, 2005. július-december (18. évfolyam, 7-12. szám)

2005 / 12. szám - Pelle János: Vissza a gyökerekhez (Spiró György: Fogság)

SZEMLE 1981-ben, amikor Spiró György Ikszek című re­génye megjelent, egy­öntetű, megérdemelt elismerés fogadta, szer­zője berobbant vele az irodalmi köztudatba. Akkor nem írtam róla, de utólag is úgy látom, sikerének titka az volt, hogy ez a mű megújí­totta a történelmi regény műfaját. Hasonló feladatra vállalkozott, mint Móricz Zsigmond az azóta klasszikussá vált, de sajnos manapság kevéssé forgatott Erdély-trilógiában: óriási tudásanyag birtokában, nagy tehetséggel és beleérzéssel úgy beszélt a múltról, hogy an­nak izzó aktualitása volt a jelenben, konfliktu­sait az olvasó magáénak érezte. Spiró egy XIX. századi színházi rendező és a cári cenzú­ra konfliktusát jelenítette meg az orosz ura­lom alatt álló Lengyelországban, s a magyar közönség által szinte egyáltalán nem is ismert világban bemutatta a fokozatosan gyöngülő, de még mindig félelmetes erejű kommuniz­mus és a fellazításán munkálkodó kelet-kö­­zép-európai értelmiség konfliktusokkal terhes viszonyát, állandó kötélhúzását. Az út, melyen Spiró ekkor elindult, s aho­vá Fogság című új regényével a közben telje­sen átalakult társadalmi viszonyok között megérkezett, alapvetően eltér attól, melyet a mai magyar irodalom a történelem ábrázolá­sában bejárt. Nálunk a múlt ábrázolásában év­tizedeken át s a lektűrökben napjainkban is az a szemlélet érvényesül, mely az általános mű­veltség részét képező nemzeti história egy­­egy nevezetes epizódját „kiszínezi”, és átlát­szóan szimplifikáló, a legkisebb szellemi izgalmat sem jelentő ideológiák illusztrálásá­ra használja fel. Ez a „modern” eljárást az írók a magyar múlt legendás alakjainak felvonulta­tásánál használják, a honfoglalástól az 1848-49-es szabadság-­­ harcig bezárólag, és a nemzeti romantika, kü­lönösen Jókai Mór hagyományait követve jókra és gonoszokra osztják az univerzumot. (Az utóbbiak sorába természetesen azok tar­toznak, akik a nemzeti függetlenségre törnek, illetve a hódító idegenek „szekértolói”.) Ugyanakkor már a nyolcvanas évek kö­zepétől kezdve hódít, ha nem is a közön­ség, de az irodalomkritikusok körében a „posztmodern” regény. E műfaj szerzői a történelmet Hayden White amerikai filozó­fus nyomán sematikus narratívák tömegé­nek tekintik, melyek közül az idők folya­mán, az aktuális érdekeknek megfelelően valamelyik dominánssá válik. Ez a szemlé­let feljogosítja az írókat, hogy a sztori el­mondása során a lehető legönkényesebben bánjanak a valójában soha nem létezett „történelmi valósággal”. Műveikből de­monstratíven hiányoznak az egyéniségek, mind a pozitív, mind a negatív hősök, hi­szen ezzel is provokálni szeretnék a hagyo­mányos történelmi regényeken felnőtt olva­sót. Múltábrázolásukban nincs semmi heroikus, viszont lélektelen, zavaros, és elő­térbe helyezi mindenféle deviancia öncélú ábrázolását. Összességében csak arra törek­szenek, hogy kétségbe vonják az általuk megjelenített korszakról kialakult történel­mi közhelyeket és sematikus értékítéleteket. DE GUBERNATIONE DEI Spiró Fogság című monumentális regé­nye nem kötődik sem a nemzeti romantika múltszemléletéhez, de nem követi az egyébként kifulladóban levő posztmodern Vissza a gyökerekhez Spiró György: Fogság MAGVETŐ, 2­0­0­5

Next