Hód-Mező-Vásárhely, 1873. január-szeptember (3. évfolyam, 1-38. szám)

1873-09-21 / 38. szám

Hód-Mező-Vásárhely. Illásk évfolyam. — 38. sz Vasárnap, szeptember 21. 1873. Közérdekű társadalmi hetilap. Megj­elenik hetenkint egyszer, vasárnap reggel. A lap szellemi részét illető mindennemű közlemények, úgy a hirdetések is a szerkesztőnek küldendők. Előfizetési feltételek: Vidékre postán is helyben házhoz hordva, egész évre.....................................................4 frt. fél évre..........................................................2 ., negyed évre.......................................... . 1 „ Egyes szám ára 10 kr. Hirdetések 3 hasábos petit sora, vagy annak helye, egyszeri hirdetésnél 5 kr, többszörinél 4 kr. — Bélyegdíj minden beiktatásért 30 kr. — A Nyilt térben 3 hasábos petit sor iktatási díja 15 kr. — Az előfizetési pénzek Feket­e László úrhoz a ref. nagyiskola épü­letében a lap szétküldését illető felszólalások Dús Imre könyvkötő úrhoz utasítandók hol a lap egyes számjai is kaphatók. Előfizetési fölhívás a „HÓD-MEZŐ-VÁSÁRHELY“ 1873. évi okt-dec. foly­amára. Az uj évnegyed közeledtével ismét megújítjuk előfizetési felhívásunkat, bizalommal fölkérvén azon­t. előfizetőinket, kiknek előfizetésük e hó végével lejár, hogy megrendeléseiket mielőbb megújítani,­­ és ügybarátainkat, hogy lapunkat körükben terjesz­teni szíveskedjenek. Előfizetési föltételek: Egész évre..............................4 frt. Félévre....................................2 frt. Negyedévre..............................1 frt. Az előfizetési díjak Feket­e László pénz­tárnok úrhoz, vagy Traub B. ur könyvkereskedésébe intézendők. Ugyan e helyeken hirdetések is fölvé­tetnek. H.-M.-Vásárhely, szept. 16. 1873. A közönség ellenszere. Ezeknek a szigorú és anyagilag mostoha esz­tendőknek , melyek újabban bennünket sújtanak, igen nagy hasznát lehetne venni, ha megtanítnának azok minket arra, hogyan kell minden körülmények közt nyugodtan élni és kiadásainkat tisztességesen fe­dezni ? Mert a bőségben elégedetteknek lenni és költ­ségünkkel jól kijőni: ez nem érdem és nem mester­ség. Hanem hogy a szükségben hogyan élünk meg? ez a tudomány már ér valamit, sőt igen sokat, mert társadalmi legnagyobb bajainktól megszabadíthat ben­nünket. Hajdan a köznyomor enyhítésére úgyszólván semmi társadalmi intézmény sem állott fenn s a sors által sújtott ember előtt legigézőbb hangja volt egy néplázító Dózsa Györgynek, ki a vagyontalanokat a vagyonosak ellen vezette, vagy egy kegyes szívű miserikordiánus barátnak, ki az eléhezett utast jó ebéddel ellátta. Ezen a módon azonban a baj nemcsak hogy megorvosolható nem volt, hanem még veszedelme­sebbé változott. Nem szólunk a vagyon elleni sérelmekről, mert ezekről a büntetőtörvény is elég érthetően emléke­zik, hanem lehetetlen az irgalmas szívű adakozásra, mint a köznyomor egyik enyhítőjére, egy tekintetet nem vetnünk. Abban a nézetben vagyunk, hogy az adako­zási készség nálunk igen csekély fokon áll még s hogy azt mindenesetre fejleszteni és rendszeresíteni kellene. Másfelől azonban valljuk azt is, hogy a könyöradomány a tehetetleneknek való és nem az erőseknek, betegeknek és aggoknak, elhagyatottak­nak és gyermekeknek, de korántsem az éptestű nők­nek és nem munkabíró férfiaknak. Mert az irgalomkenyér, ha mindig készen áll, koldussá teszi azt, ki hozzá folyamodik. Egy egész néposztályt a vagyonosak asztala hulladékával eltar­tani akarni annyit tesz, mint azt a legnagyobb mérv­ben lealacsonyítani. • Tunyaságra szokik az ily módon kitartott nép, mert minek iparkodjék ? holott tudja, hogy úgy is lesz kenyere a máséból. Elveszti önállóságát, mert azoktól fog függni, kik táplálják, megvesztegethe­­tővé válik a nagyok és kortesek kezében, s a töb­bet ígérőnek el fogja adni jogát, becsületét és sza­badságát. Az ilyen nép lehet eszménye az absolut kor­mányoknak és a hierarchiának, a minthogy absolut és papi államban legtöbbet költenek alamizsnára, kegy­­adományokra és koldusokra. Itt a tömeg, ha éhsé­gét kielégítették, azontúl nem sokat törődik a köz­ügyekkel és a felvilágosodással. A nép, mely szabadságra és önállóságra van hivatva, olyan mint a nap; fényt és melegséget ön­magából merít. Idegen segítségre nincs szüksége; gyámoszlop nélkül is erős; magában bírja minden bajának kútfejét és gyógyszerét; nagy és dicső egy­magában. Több különféle tényezők hatnak oda, hogy va­lamely nép ilyenné legyen; ezek közt elsőrendű sze­repet játszik az újabb korban a társulás. Ez gondoskodik a gyöngékről és azokról, kik elszigeteltségükben kitéve lennének a romlásnak, s nem annyira megorvosolni, mint inkább megelőzni törekszik a nyomort. Elsimítja a társadalmi egyenet­lenségeket; fejleszti a szorgalmat, hitelt és takaré­kosságot; táplálja az értelmiséget és a közművelő­dést ; ápolja a családi hűséget és szeretetet; lemon­dásra és erőkifejtésre szoktatja az egyéneket; önbe­csülésre és benső értéküknek felismerésére vezeti a honpolgárokat; elvonja azok eszét és kedélyét az eldorádók és ábrándképek vizsgálásától, a szeny­­nyes indulatok követésétől, és a mindenben kotnye­­leskedő és felhőkben járó politizálástól. A legnagyobb lelki örömmel teszünk bizonysá­got afelől, hogy városunk a társulás erejét az utóbbi évek alatt szintén fölismerte, s e téren oly próba­lépéseket tett, melyek bár a kezdet gyarlóságaitól nem menttek, de a legszebb reményekre jogosítnak. A szabadság. (Bölcseleti tanulmány.) (Folytatás.) Világos tehát a szabály, hogy a polgár szabad­sága ott, hol a polgári társaság viszonyai, törvényei a polgárok (intensív) erősebb részének összehatásából, vagy belenyugvásával állanak fenn, de az ő egyéni fölfogása szerint roszak, helytelenek, oda korlátoltatik, hogy ama törvények, megtartása reá nézve társasági rendeltetésé­nél,­­ szabályszerű megváltoztatására irányzott küzde­leme emberi rendeltetésénél fogva kötelessége. Ott azonban, hol a társasági viszonyok nem a pol­gárok többsége, vagy erősebb részének akarata, bele­nyugvása , — hanem kü­lerőszak által tartatnak fenn; — miután itt a törvények meg nem tartása a pol­gári társaság szabadságának s céljának nem kárára, de javára történik; s miután itt a törvények meg nem tartása máso­kat hasonlóan korlátozott cselekvési szabadságukban emberi s társasági rendeltetésük betöltésénél nem aka­dályoz , elvileg semmi módon nem lehet kötelező ama tár­saságra nézve föntartott törvény, rendelet, intézkedés. Nagy kérdésül marad tehát fent, mi legyen itt a polgár szabadságának korlátja, midőn ez a törvény nem lehet? Annál nehezebbé lesz pedig a megfejtés, mert itt a külviszonyok, s az ember rendeltetéséhez vezető út el­lentétesek, — a­mennyiben egyrészről a társaság nél­külözi a rendeltetéséhez szükséges erkölcsi alapot, más­részről az embernek hivatásához törekvő szabadsága nem tűrheti azon láncokat, melyek a társaságot az anyagi erő részéről kötve tartják. A feladat: a társasági törvény megalkotása, te­hát előbb a létező akadálynak — erőszaknak — szét­­rombolása. Ez elv alkalmazása sok veszélyt rejt mellében, de azért az, mint elv , meg nem támadható. Amaz elv alkalmazásánál előálló helyzet egyike a polgárra, nézve a legsúlyosabb helyzeteknek, annálfogva is, mert határozott szabályival nem körülírható... Áta­­lánosságban azonban irányadó a már előbb megjelölt szempont: vájjon a társasági viszonyok veszélyeztetik-e, vagy csak akadályozzák a polgárt emberi rendeltetése betöltésében ? Ha a polgári társaság viszonyai olyanok, hogy csak súlyosbítják az akadályokat, melyek az ember össz­­hangzatos fejlődésének, tehát szabadságának útjában ál­lanak, úgy azon viszonyok megváltoztatására kötelezett törekvés a lehető óvatossággal,­eszélyességgel összekötve tartozik lenni, miután a rohamos,­eszélytelen támadás az eltávolítani szándéklott gonosznál nagyobbat idézne elő, magát a léteit veszélyeztetné, a­minek veszélyez­tetése a támadást intézőre nem volna indokolva, mások ellenében pedig a szabadság korlátainak áttörése, tehát bűn lenne. Ha azonban a társasági viszonyok oly gonoszak, hogy a polgárnak emberi hivatása betöltését lehetetlení­tik , már itt indokolttá, sőt kötelességgé lesz a legna­gyobb jónak, tehát az életnek veszélyeztetésével is törni ama gonosz ellen. De még itt is többnemű tekintetek lépnek föl sza­bályozókul az öntudatos erkölcsi lény cselekvőségét ille­tőleg. Ilyenek:­­ Mi arányban áll az egyes ember ereje a feladat nagyságával ? Ehez képest melyik a leghihetőbben célhoz ve­zető út? Ha egyátalán lehető a cél elérésére számítani, mi­ként lehet azt a társaság erőinek legnagyobb megkímé­­lésével eszközölni? — És végre: Az ember az eszméért küzdelmében nem tagadhatja meg erkölcsi lényegét a­nélkül, hogy egyszersi mind küz­delmének erkölcsi alapját meg ne semmisítené. Ha az öntudatos lény a polgári Szabadság teljes hiánya mellett ama tekintetek combinatiójával állapítja is meg életelvét, úgy a legsúlyosabb akadályok között is, lehet szabad erkölcsi hivatásának betöltésében. Nem lehet a polgári társaságot odahagynunk a nélkül, hogy legalább röviden ne reflectáljunk azon illem­­i más szokás-szabályzatokra, melyek annak társadalmi életében átalában, vagy részben elfogadtattak, s azt a megszokás erejénél fogva szabályozzák. Bár azon oknál fogva, mert ezen szabályzatok többnyire a társas együttlétnek nem lényeges, hanem inkább alárendelt értékű cselekményeit szabályozzák, mi­­it nem a közmegállapodás által emeltettek törvénynyé, mint inkább a közszokás által hallgatag fogadtattak el szabályzatul; ennélfogva a polgári szabadságnak elvileg kötelező korlátozását nem képezhetik, még­sem oldhatja föl magát az ember azon tekintetek alól, melyek­et az összes társaság, avagy csak nagy részének is legalább fölfogása, megállapodása és szokásai iránt kíméletre kötelezik. Egyenesen nem korlátozható tehát a társasági sza­badság aféle alárendelt értékű szabályzatok által, de lé­tezésük számításon kívül se hagyható,­­ mert azoknak durva, vagy kíméletlen megsértése a társaságban jogo­san nyilatkozó közérzületet támadná meg. A társaság azon tagjára nézve, ki ama szokás­­szabályzatokat nem tudja harmonikus fejlődésébe beil­leszteni, azoknak mellőzése, illetőleg megtámadásánál

Next