Hód-Mező-Vásárhely, 1876. július-december (6. évfolyam, 27-53. szám)

1876-09-17 / 38. szám

VI-ik évfolyam. 1876. 40-ik szám. Vasárnap, szeptember 17-én. Hirdetési díjak: A háromhasábos petitsorér egysze­ri beiktatásnál ökrt kétszerinél 5 kr, többszöri­nél 4 kr. Bélyegdij minden beiktatás után 30 kr. A nyittérben a háromhasá­­bos petitsor díja 20 kr. Előfizetési díj: Vidékre postán és helyben : egész évre 4 ft, félévre 3 ft, negyedévre 1 ft. Megjelen: minden vasárnap reggel. Egyes szám ára 10 kr. A lap szellemi részét illető közlemények a szerkesztő­höz, III. tized, 916. sz. a. fő-utca, Darabos-féle ház, küldendők. KÖZÉRDEKŰ TÁRSADALMI HETILAP. Az előfizetési pénzek, hir­detések és ezek dijai a szerkesztőhöz küldendők. A közigazgatási bizottság. — Két cikk. — I. Az 1876-ik évi Yl-ik törvénycikk tényleges végrehajtása legközelebbi napokban hazaszerte megtörténik. A hét folytán veszi kezdetét ugyanis az ország megyei és városi törvényhatóságaiban a közigazgatási bizottságok megválasztása. Nálunk e nagyfontosságú cselekmény végrehajtásával határ­időül folyó szeptember hó 26-ika tűzetett ki, ami­kor városi köztörvényhatóságunk e célból rendkívüli közgyűlést tart. Egyik tekintélyesebb központi napilap ez alka­lomra vonatkozólag megjegyzi, miszerint „a váro­sokban, melyek municipális különállásukat megtar­tották, oly közönyösséggel néznek e választások elé, mintha a közgyűlési bizottságok egyik legjelentékte­­lenebbjének és nem a törvényhatóságok legfontosabb közigazgatási testületének megalakításáról lenne szó. Nem várnak az új intézménytől semmi jót. Ellenben bizonyosnak tartják egy pozitív rész oldalát, a köz­ügyek iránti érdeklődésnek megcsökkenését a városi polgárság kebelében, s valószínűnek egy másik hát­rányos következményét, azt, hogy a városi ügyeknek a közönség egyeteméből elvont vezetését néhány be­­folyásos­ egyénből alakuló clique önző kezeibe jut­­tatandja.“ Mindenesetre igen fontos és figyelemreméltó el­lenvetés az új közigazgatási testület életbeléptetendő intézménye ellen. S amennyiben városokról van szó, kétszeresen fontos reánk nézve is. Mi azonban nem habozunk kijelenteni részünkről, hogy ismerve itteni viszonyainkat, a közönségnek akár a közigazgatási, akár más természetű közügyek iránti nem érdeklő­dését, az új intézmény életbeléptetésétől nem hogy félnénk, de sőt a jelzett szempontokból annak ügy­ködésétől városi közéletünk terén egyenesen a legkí­vánatosabb sikert várjuk. Nézetünk az, hogy nálunk a közigazgatási bi­zottság életbeléptetése már csak azért is egy hatal­mas és jelentékeny lépés lesz városi életünkben a közelőhaladás felé, mert hivatva lesz végkép meg­szüntetni mindama bajokat és hiányokat, amelye­ket eddig nálunk épen a föntebbi közöny és érdek­lődéshiány okozott. Erélyes vezetés mellett lesznek erélyes kezek, fölkutatni közéletünk mindazon ágá­ban a bajokat, melyekre a közigazgatási bizottság hatásköre ki fog terjedni, s lesz akaraterő és képes­ség annak tagjaiban, kitartással küzdeni meg a ba­jok orvoslásánál fölmerülő bárminemű nehézségekkel. Nem célunk itt eme bajok részletezésébe bo­csátkozni. Anélkül is ismeretesek azok mindnyájunk előtt. Ahelyett, hogy ezeket szellőztetnék, — ami kétségtelenül kötelességünkben állana — tájékoznék eleve a tizenkét nap múlva megalakuló új közigaz­gatási testület tagjait a rájuk néző, helyi speciális hiányok felől, az alkalmat későbbi időre halasztva, áttérünk itt a közigazgatási bizottságról szóló törvé­nyek — lapunk szűk teréhez mért és a közönség közvetlen igényeit érdeklő ismertetésére. Korunk társadalmi fogyatkozásai között az em­beriség utait mindenütt áldozatokkal látjuk behintve és ha haladásról van szó, e törvényt egyes népek sem kerülhetik ki. Az élet a halálból szeret táplál­kozni, s az új társadalom mindig csak akkor lesz életrevaló, ha a régiből meríti erejét. Természetesnek kell tehát találnunk, ha ma, amikor az új, egységes magyar állam kezdi magát újjá­szervezni, amidőn a a régi municipális közigazgatás helyébe, állami köz­­igazgatást igyekszik behozni: a régibb s magát túl­élt rendszernek is hátrálnia kell, s helyet kell adnia korszerűbb, a haladás által is követelt jogintéz­ménynek. A vármegyei rendszer valaha a leghűbb kinyomata volt a magyar nemzeti önkormányzat tel­jes jogának, s tagadhatlan, hogy ami azt százado­kon keresztül éltető s virágoztató, abból a jogkörből a most életbelépő közigazgatási bizottságok egy igen tetemes darabot elvesznek. De azért senki se higyye, hogy meghalt vagy meg fog szűnni a megyei rend­szer s az abban foglalt önkormányzati szabadság, mert a népek életének hivatása az, hogy önmagából teremtse, hozza létre intézményeit, amelyek ha el­enyésztek is, a népek mégis élnek és élni fognak örökre, ha meg­van bennök a haladásra kivántató képesség. Nem kell azt hinni, hogy azon szerves válto­zások miatt, amelyeken törvényhatósági szervezetünk főleg 1870 óta átment, ez sem ma, sem jövőben nem lenne képes kifejteni a réginél valódibb és ter­mékenyebb önkormányzati jog­ és szabadság magvait. Nem kell hinni, hogy a közigazgatási bizottság, mely törvényhatósági rendszerünkbe úgyszólván be­­ékeltetik, ezt teljesen el fogná sorvasztani; sőt el­lenkezőleg, azt kell reménylenünk, hogy a közigazga­tási bizottság intézménye fogja képezni azon közös, összekötő csatornát, amelyen keresztül a nemzeti közszellem az államkormányzatba, annak gépezetébe közvetlenül ömölhet át, míg viszont ebből jelen, nem minden bajtól és kórtól ment törvényhatósági orga­nizmusunk folytonosan s közvetlenül meríthet majd életerőt és táplálékot. Különben azt sem kell képzelnünk, mintha ez a közigazgatási bizottság-féle intézmény csak úgy egyszerre született volna meg — sisakosan, páncé­losan, mint hajdan a raythologia korában Minerva a Jupiter fejéből; nem unicum találmány ez a maga nemében, mert ehhez hasonló közigazgatási testüle­tek más műveltebb államokban, mint Anglia- Fran­ciaország- és Poroszországban- már régóta léteznek. A mi közigazgatási bizottságunk egy oly organismus leend, amely az angol, porosz s francia rendszer­nek nálunk is alkalmazható, közigazgatási és jogi életünk viszonyainak megfelelő alkatrészekből s ele­mekből van összeállítva — és nem utáncsinálva, mint ezt egynémely honboldogitó atyák kormányunk és törvényhozó testületünk becsmérlése híresztelni szeretik. Angliában például a vidéki területek (megyék) vár­o­s­ok s egyházközségek köz­­igazgatási kormányzata szintén egy , az állampolgárok, a hazafiak közül ingyen szol­gáló testületre van bízva, de a testü­let tagjait felsőbb helyen nevezik ki. Törvényünk szerint a közigazgatási bizottságba a törvényhatósági (nálunk a városi) közgyűlés választ oly tíz tagot a köztörvényhatósági bizottság tagjai közül, akik szintén ingyen kö­telesek hivataloskodni. Közigazgatási bi­zottságunkba, illetőleg annak szervezetébe tehát az ingyenes hivataloskodás eszméje Angliából van át­kölcsönözve, s ezáltal ez új intézményünkben is meg­van az angolokkal való hasonlatosság. Nincs azon­ban meg ugyanez a választásra nézve. Angliában ugyanis a közigazgatási tisztviselők kinevezését nem tartják az önkormányzati jog sérelmének. Nálunk azonban máskép áll a dolog, mert itt a földműves­­osztály, amelynek ott földbirtoka alig van, csaknem kétharmadát birtokolja az ország földjének, s ezért képviselettel bír mind saját községi körében, mind a törvényhatósági szervezetben, mind végre az ország­gyűlésen a törvényhozó testületben. Poroszországban szintén vannak közigazgatási bizottságok, amelyek abban hasonlítanak a mieink­hez, hogy szintén másod- és harmadfokúlag vezetik a közigazgatási teendőket, de különböznek mégis abban, hogy mint Angliában, úgy itt is tiszteletbeli tisztviselőkből állnak, s tagjai az államfő kinevezé­sétől függenek. Egyéb tekintetben is igen tapasz­talható a két intézmény közötti rokonság, például a porosz közigazgatási választmánynak, mint bíróság­nak hatásköréhez tartoznak: a följelentések azok el­len, akik az ingyenes hivatalok elvállalásától, bár különben tehetnék, vonakodnak; a panaszok a ke­rületi (megyei stb.) adóval túlterhelés ellen; a köz­ségi és hivatalfőnöki mulasztások ellenőrzése, a sze­gény-, út-, víz-, mező-, ipar-, tűzrendőrségi-, közok­tatási és közegészségi ügyek. Franciaországban épen úgy választják a köz­­igazgatási tanács tagjait, mint nálunk,­­ de a köz­­igazgatási bíráskodásra nézve a mi közigazgatási bi­zottságunk már különbözik az ittenitől. Nálunk ugyanis a közigazgatási bizottság bíráskodó és ad­­minisztracionális közeg is egyszersmind, míg Fran­ciaországban a közigazgatási bíráskodás akkér gya­­koroltatik, hogy az úgynevezett prefectus mellé egy 3—4 tagból álló tanács van rendelve, mint első fo­­lyamodásu közigazgatási bíróság. Ez ítél a közigaz­gatási vitás kérdések felett nyilvános tárgyaláson, s ítélete azonnal végrehajtható. — A mi közigazgatási bizottságunk ily külön bíróságot nem képezend, s ítéletei a második és harmadik fórumra is felebbez­­hetők lesznek. (51. §.) A közigazgatási bizottság fogalmáról, szerve­zetéről és hatásköréről egy külön cikkben legközelebb szólunk. A­­ i q u i s. A nemzetközi napok hazánkban. (sz.) Követjük a központi lapok példáját az elne­vezésben azon napokra nézve , amelyeket a nemzetközi statisztikai és őstörténelmi s embertani kongresszusok világhírű tudósai körünkben, a magyar haza fővárosá­ban Budapesten és kirándulásaik alkalmával a vidéken töltöttek. Mindenekelőtt, ami e napokról a nevezett tu­dósokra nézve a legkedvesebb emlék marad: az a ma­gyar vendégszeretet amely az ország fő­városában Budapesten s a vidéken mindenütt oly mérv­ben nyilvánult, hogy a külföldi urakat egészen meg­lepte. A statisztikai kongresszus tagjainál, mint maguk nyilvánítók, örökké feledhetlenek lesznek a József főher­ceg magyaros vendégszeretete, s azon fogadtatások, a­melyekben Mezőhegyesen, Resicán, Mehádián, Szegeden, stb. részesültek. A statisztikai kongresszus külföldi képviselői aug. 29-én mintegy 160-an érkeztek meg a fővárosba Bécs­­ből. Ezeknek a fővárosból Kőrösy József, Greguss Ágost­ és Hunvaldy Pál Vácig előjök mentek , az érkező ven­dégek közt 40 hölgy is volt. A vendégek képviselték Angliát, Dániát, Norvégiát és Svédországot, Oroszor­szágot és Finnlandot, Ausztriát, Németországot, Bajor­országot, Szászországot, Badent, Hamburgot , Németal­földet, Belgiumot, Franciaországot, Portugált, Olaszor­szágot, Romániát, Szerbiát, Egyptomot, Dél-Amerikát, és Ázsiából Japánt. Mint e sorozatból kitűnik , Éjszak - Amerika kivételével, e nemzetközi találkozáson Buda­pesten az összes művelt világ képviselve volt. A kongresszus ünnepélyes megnyitása szeptember 1-én délelőtt 11 órakor történt meg az akadémia palo­tájának dísztermében, mely ez alkalommal a különböző orsz­ágok lobogóival és címerével volt feldíszítve ; a dísz­terem közepén egy emelvényt hazánk címere ékített. József főherceg, mint a kongresszus elnöke , honvédtá­bornoki egyenruhában foglalta el az elnöki széket s francia nyelven tartott megnyitó beszédet, melyben üd­vözölte a tagokat és szerencsét kívánt magunknak, hogy Magyarországnak is megadatott a szerencse, a hírneves tudósokat fővárosa kebelében üdvözölhetni. Szólt a sta­tisztikai tudományok fontosságáról, elmondva, hogy csak kevés ideje annak, miszerint Magyarország azon buzga­lommal adhatta magát oda a statisztika munkáinak, melyet ezek igényelnek, mert amig más népek már ér­tékesíthették az eredményeket, melyekre ezen uj tudo­mány eljutott, országunk még alig kezdhette el a nap­jainkra vonatkozó adatok gyűjtését, de iparkodott az állást, melyre vágyakozik, elfoglalni. — A főherceg­elnök tartalmas, szép beszédében , annak végén a sta­tisztika jellemzésére megemlíti , hogy a tudományadta látcső és nagyító üveggel kezében a mai statisztikus mind jobban közelíti meg a társadalmi tüneményeket, azért, hogy kiragadja azok titkait, küzdjön a társada­lom ellenségeivel. Fegyverei csak számok, de ezek met­sző fegyverek és ezekkel síkra kel a csapások ellen, me­lyek az országokat megtizedelik. Megismeri a mezőgaz­dasági termelés számait és bőséget készül vinni az or­szágba, melyet a természet éhségre kárhoztatott. Türelme által megoldotta a meteorológia rejtélyeit és sikerül neki lassanként elhárítani a veszélyeket , melyek a termelést és a kereskedelmi mozgalmat fenyegetik, stb. A főhercegnek a hallgatóság részéről élénk tetszés­nyilvánításokkal fogadott beszédére a külföldi államok nevében Semenov orosz tudós és Oroszország egyik kép­­­viselője, igen meleg és emelkedett hangon válaszolt, kü­lönösen kiemelvén Magyarországot, mely az ő véleménye szerint már méltó helyet foglal el a művelt nemzetek

Next