Hód-Mező-Vásárhely, 1898. január-június (28. évfolyam, 1-52. szám)

1898-01-01 / 1. szám

Szombat, 1898. január hó 1. szám. Huszonnyolczadik évfolyam.­ KÖZÉRDEKŰ TÁRSADALMI ÉS SZÉPIRODALMAI LAP. A HOLTMEZŐ-VÁSÁRHELYI GAZDASÁGI EGYESÜLET KÖZLÖNYE. Szerkesztőség és kiadóhivatal : IV. kerület, Kossuth-tér, templom-bazár 7. szám, hova minden a lapra vonatkozók küldendők. Megjelelt minden vasárnap és csütörtökön. Hirdetési dijak: három hasábos petit sorért 3 kr. Bélyegdij 30 kr. Nyilttér sora 20 kr. Előfizetési d­i­j : Eg­ész évre 4 frt, fél évre 2 frt, negyed évre 1 frt •!­ Egyes szám ára 5 kr. 15* A városi képviselőkhöz. Oly feladat előtt állanak a törvény­hatósági bizottság tagjai, amelynek betöl­tése amilyen szép alkotmányos polgári joguk, épen olyan nehéz felelősség-ter­hes kötelességük is , a tisztújítás feladata előtt. A lelkiismeret, a polgári becsület parancsolja, hogy az a 200 ember, aki­nek a kezébe le van téve Hódmező-Vá­sárhely város hatvanezer polgárának köz­java , mindenekelőtt és feltétlenül és ki­zárólagosan e közjót tartsa szem előtt és annál, követelményei szerint, cselekedj­éle. Rokonságot, barátságot, társadalmi érintkezésből, hitfelekezeti közösségből fo­lyó sympatinákat nem szabad a városi képviselőnek ismernie, mikor tisztviselőt választ. És kétszeresen tilos ismernie akkor, mikor polgármestert választ. Ez az állás az, amelynek betöltője befolyást gyakorol mind a hatvanezer vásárhelyi polgár közjavára. Neki kell a közigazgatás minden ágában, a gyakorlati élet folyamán fel­felmerülő panaszokat meghallania , azok­ból tapasztalatokat gyűjtenie s az idő folyamán összegyűlt tapasztalatok alapján a panaszokat megszüntető intézkedéseket kezdeményeznie közegei által. Neki kell figyelemmel kisérni a köz­művelődési és közgazdasági fejlődést s annak elengedhetetlen követelményeit al­kalmas időben, fokozatosan, türelemmel életbeléptetni a törvényhatóság segítségével.. Az ő kezében van az­ a gazdai ha­talom, amelynek akként való gyakorlása, hogy ne panaszkodhassál ellene a legki­sebb cselédtől a legnagyobb vállalkozóig senki : a város becsületére válik, akként való gyakorlása pedig, hogy­­, panaszok a várossal üzleti összeköttetésben állók részéről tömegesen hangzanak s a válla­latoktól mindenkit elkedvetlenítenek, a városnak szégyenére és kárára válik. És számtalan más dolog függ még a polgármestertől, mi azonban ezúttal csak e három szempontból óhajtunk a tiszt­újítás alkalmából a polgármester-válasz­tással foglalkozni oly czélból, hogy vizs­gálat tárgyává tegyük, miként , tartotta szem előtt e város ez idő szerinti polgár­­mestere az említett három legfontosabb szempontot? Mikor egy közhivatalnok működése bírálat tárgyává tétetik, akkor részletek­kel, aprólékos dolgokkal foglalkozni nem lehet. Oly kiemelkedő, nagyjelentőségű mozzanatokra kell rámutatni, amelyek a hivatalnok egész egyéniségét, belső hiva­talos jellegét és jellemét megvilágítják. Hivatalos életünk ily kimagasló je­lenségeire óhajtunk csak rámutatni mi is a részletek mellőzésével. Hogy a polgármester az első szem­pont követelményeinek megfelelhessen : hivatalnok társaival kollegiális, sőt bizo­nyos tekintetben atyai viszonyban kell lennie, a részrehajlatlan hivatalos szigor teljes épségben tartása mellett. Dr. Baksa Lajos polgármester egy újévi beszédben maga hangsúlyozta a hi­vatalnokoknál a testületi szellem szüksé­gességét, „hogy a kividről jövő támadások­nak jobban ellnálh­assanak. Baksa szerint tehát —íme az egyik­­ kimagasló jellemző vonás — nem azért szükséges a­ kollegialitás, hogy a hivatal­nokoknak összműködése, a tulajdonképeni sablonos hivatali teendőkön túl a szük­­s­­éges reformoknak idején megteremtése satt, lehető legyen, hanem, hogy a ki­vidről jövő támadásoknak jobban ellen­ál­hassanak. És nézzük, hogy m­íg a polgármes­ter így beszél — miként cselekszik? Ismételjük, hogy csak nagy voná­sokkal akarunk festeni és az apró czél­­talan, de folytonos vexaturákat mellőzve, csak arra mutatunk rá, hogy miután­­ 1896. január havában a fentebb h­ivat­­­­kozott és a testületi szellem szükségessé­gét­ hangsúlyozó­ beszédét elmondotta, feb­­ruár havában kiadott hírhedt rendeleteivel­­ a hivatalnokok,az a közigazgatási szolgák­­ felügyelete alá helyezte, elcsapatás terhe­i alatt meghagyván nekik, hogy­ a hivatali órát be nem tartó tisztviselőt neki jelent­sék fel. Tehát a tisztviselő szolgájára bízta, hogy ítélje meg : mikor mulaszt a tisztvi­selő, az ura hivatalos órát s mikor méltó a feljelentésre. Íme az öszhangzás dr. Baksa Lajos beszéde és tettei között. És ez meg is hozta a maga elma­radhatatlan gyümölcsét, a bizalmatlansá­got a polgármester és a tisztviselők kö­zött, aminek folytán ma úgy áll a dolog, hogy a polgármester példájára mindenki elsősorban magát igyekszik fedezni; a szabályrendelet értelmében megteszi a jelentését a kiszabott terminuskor — ha húszszor sürgettetik, hát húszszor teszi meg, — de az ügy lényegével — ideértve a legfontosabb ügyeket, amilyenek az ut­czaszabályozás, járdaszabályzat, közvi­lágítás, csatornázás, rakpart stb. nem tö­rődik , azok maradhatnak éveken keresztül egy stádiumban, a polgármester a sürgeté­sekkel, a hivatalnok a jelentésekkel fedezi magát. A polgármester barátai könnyen ki­mondják az ítéletet, hogy­­ a tisztviselők a rosszak, azért nem halad egyetlen fon­tosabb ügy sem. Ez azonban meggon­dolt ítélet nem lehet. Egy testület soha­sem lehet olyan rész, hogy a mi szo­morú közviszonyainkat indokolja. Lehet­nek egyes rész­tisztviselők, de a tisztvi­selő-testület átlag véve mindenütt egy­forma s­akként működik jól vaagy rosz­­szul, amint vezetőjével összhangban képes működni, vagy nem­. Igen jó példát látunk erre adóhiva­talunknál. Az adóhivatal volt vezetője alatt ott a legszomorúbbb állapotok állot­tak elő. Az óriási zűrzavar, rendetlenség mellett a hátralékok felszaporodtak. Az­­ adóhivatal mostani vezetője alatt pedig,­­ ugyanazon tisztviselői személyzet mellett, az állapotok megjavultak, a rend helyre állott. Hiszen, ha olyan rosszak volnának azok a tisztviselők, lehetetlen, hogy az erélyes (?) polgármester alatt legalább­­ egy, fegyelmi úton el ne mozdittatott volna. Miért nem mozdíttatott el 6 év alatt egyetlen egy sem — ha rész ? Nézzük most már, hogy állunk a má­sodik szemponttal, a polgármester és a­­ törvényhatósági bizottság közötti össz­hanggal s kölcsönös érintkezéssel. Konstatálható tény, hogy a törvény­hatósági bizottság kezdetben a legnagyobb­­ bizalmat előlegezte a polgármesternek s szavazatával sok jogos támadás és alapos vád ellen megvédelmezte. Megbocsájtotta neki még a velenczei kéjutazást is, amelyre olyan rész­időt választott, a mikor az egész magyar nemzet gyászolt s neki Kossuth Lajos koporsójánál Hódmező-Vásárhelyt kellett volna képviselnie, mikor az az ország­­ fővárosába megérkezett. De már 1894. ápril­iavában a soci­­alista lázadás alkalmából kifolyólag, noha kijelentette, hogy ha jelentése tudomásul nem vétetik, levonja abból a konsequentiát: jelentése csak 2 szavazattöbséggel vétetett­­ tudomásul. És ettől kezdve mind sűrűbben mu­tatkozik a polgármester (tanács) és a törvényhatósági bizottság közötti kon­taktus hiánya.

Next