HOLMI, 1992 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1. szám - Szentkuthy Miklós: A tízéves Mikes Akadémia

Szentkuthy Miklós: A tízéves Mikes Akadémia • 91 komoly alapvetést Halászék kezdték: itt született meg a gondolat, hogy Justh Zsig­­mond NAPLÓI-t ki kellene adni, ami meg is valósult: Halász adta ki, és a hozzá írt be­vezetés - akadémiai székfoglalójának kibővítése - egyik legsikerültebb tanulmánya lett. Egyébként Jékely Zoltánt is izgatta a századvég: séta közben, vendégségben min­dig a századvég villái és ezüstkanalai vonzották - a haláltól nyugtalanított képzelete ezekben a házakban kísértetiesebb múltat látott, mint a kétszáz éves dolgokban. Egy­szer álarcosbált rendeztünk Makkai tagtársunknál: Jékely és Tolnai mint századvégi gavallérok jelentek meg, kockás nadrágban, kályhacső hosszúságú cilinderben és a szeladonhoz illő vékony bambuszpálcával. Talán még akkor nem is tudtuk pontosan, hogy ebből a szecessziómaskarázásból fog megszületni a pompás Justh Zsigmond-ki­­adás vagy akár a magyar viktoriánusokról szóló Magyar Csillag-beli Halász-tanulmány. Makkai házigazda egyébként mint kínai ópiumbarlang tulajdonosa sündörgött alat­tomos léptekkel a vendégek közül - az egyik lány Mozart Don Juanjának jelmezébe bújt, tudva jól, hogy a Mikes Akadémia zeneszerető tagjai Mozartban látták a művé­szeti ideált, úgy, ahogy megtanultuk, hogy Racine szigorú formáiban több a tűz, mint a fecsegő romantikusokban, ahogy Párizs örökszürke egyforma házsoraiban valami sötétebb mágia van, mint minden tarkaságban, úgy jól tudtuk - hiszen ez volt a Mikes Akadémia esztétikájának alapja -, hogy a kecses rokokó formák mögött valami sokkal végzetesebb démonja él, mint Wagner trombitáiban. Közben az az érdekes, hogy egy álarcosbálon nem voltak olyan különbözőek az em­berek, mint egy triviális szmokingos akadémiai vacsorán, majd ha valaki a tagok közül megírja emlékiratait, és véletlenül az Akadémia háború előtti évei éppolyan fontos korszakot jelentettek életében, mint nekem, akkor a szmokingok formájából és viselési módjából remek lélektani arcképeket szerkeszthet. Hunyady Sándort látom, amint az asztal fölé hajolva írja töltőtollával az ajánlást a GÉZA És Dusán című könyvébe: inge, szmokingja gyűrött, harmonikás­­ a kényelmes, fölényes öregedő „gentleman­bohém” klasszikus mintaképe. És a szmokingtól eltekintve: nehezen tudok kedveseb­bet és humánusabbat elképzelni az annyi aljassággal színezett irodalmi életben, mint mikor lényegében különböző irodalmi eszményeket követő írók meleg és lojális meg­értésben találkoznak. Egyformán dicséretet érdemel az öregedő, anekdotázó Sándor bácsi, hogy megértette a Halász Gáborok radikálisan értelmi magatartását, de egy ki­csit magunkat is megdicsérhetjük, hogy a legnagyobb melegséggel fogadtuk egy másik irodalmi világ művészi képviselőjét. Nem akkor volt-e a Mikes Akadémia a legméltóbb önmagához, mikor Hunyady Sándor bácsi úgy tartotta meg a tiszteletbeli tagsági szék­foglalóját, hogy szivarozva elmesélte - nem felolvasta - azt a novelláját, mely A VÖRÖS LÁMPÁS HÁZ címen aztán közismert lett a magyar olvasóközönség előtt. Ez volt hát az egyik szmoking. Ott a másik: Kerecsényi Dezsőé, akiről jól tudtuk, hogy hamarosan egyetemi professzor és a Protestáns Szemle szerkesztője lesz. Úgy vi­selte a szmokingot az Akadémiában, mint egy angol tudós az oxfordi tógát, szerényen, ünnepélyesen, mintha legalábbis Ferenc József-kabát lett volna. Megint ugyanaz a je­lenség, mint a lóverseny után matematikus agyak között vendégeskedő Hunyady Sán­dor. Kerecsényi Dezső a maga puritán, protestáns, régi magyar, szigorúan tudós íz­lésű gondolkodásával nagyszerűen össze tudta egyeztetni a legmodernebb irodalom megértését - ez a lelkiismeretes pedagógus nagyszerűen érezte magát a maskarázó bolondosok között, és az avantgárd merészebb írói nagyobb megértést találtak a Pro­testáns Szemle kritikai rovatában, mint esetleg magukat haladónak nevezgető lapokban. És egy harmadik szmokingváltozat?­­ A FELLEGJÁRÓK szerzőjéé? A hideg, akarta.

Next