HOLMI, 2006 (18. évfolyam, 1-12. szám)

4. szám - FIGYELŐ - Kerényi Ferenc: "Egy ember, akit még eddig nem ismertünk" (A Petőfi Irodalmi Múzeum Jókai-gyűjteményének katalógusa)

egy, mivel etetjük. Az albumok súlyát (is) vég­ső fokon a hozzáadott szellemi érték adja­­ képben, szövegben, az anyaggyűjtés tágassá­gában, a szerkesztés szellemességében vagy akár a gépmester odafigyelésében, hogy ne egyetlen alapszínnel nyomjon végig egy szín­gazdag kötetet. A kínálatban az utóbbi időben, a divat némi csillapultával, olvasói örömünkre megszapo­rodtak a magyar természeti és kulturális örök­ség reprezentatív és szépen illusztrált össze­foglalásai. Ezek közé tartozik a Petőfi Irodalmi Múzeum képes katalógusa is. Nem gyakori eset, hogy a tartalomjegyzék mindjárt a második fejezettel, jelesül az iro­dalmi múzeum Jókai-kézirataival kezdődjék. Ennek oka, hogy voltaképpen a hagyaték ka­talógusának második kötete fekszik előttünk: kéziratok, az író képzőművészeti alkotásai és a róla készült ábrázolások, ideértve a Jókai-fotó­­tékát is. Az a bizonyos első fejezet az író fenn­maradt, töredékességében is ezer tételszám fö­lötti könyvtárának jegyzéke lesz, ami persze önálló kötetet igényel. A reménybeli harma­dik témus pedig fölöttébb változatosnak és egyedinek ígérkezik: ide kerülnek majd a ha­gyatékba jutott fényképek (megannyi olvasói élmény és ábrándozás néma tanúja a küldők, zömmel fiatal leányok részéről...), azok a kép­zőművészeti alkotások, díszalbumok, ajándé­kok, amelyek 1894-ben, az 50 éves alkotói ju­bileumon valóban magyar írófejedelemnek mutatták Jókait. Ugyancsak itt katalogizálan­dó személyes használati tárgyai, gyűjtemé­nyei, tárgyi környezetének megmaradt darab­jai szintén megérdemlik figyelmünket. A há­rom kötet egységét összesített név- és címmu­tató fogja biztosítani. (Varga Katalin felelős szerkesztőnek köszönjük, hogy bepillanthat­tunk a remélhetőleg nem túl távoli kiadói ter­vekbe is.) A gigantikus életmű kéziratkorpuszának csak ebben a közgyűjteményben őrzött hánya­da a vegyes dokumentumokkal együtt 1058 té­tel, mintegy 5000 fólió. (A fejezet Parragi Már­ta munkáját dicséri.) Valós esélye van annak, hogy ez a kötethányad a továbbiakban is bő­vülni fog. Amikor 1976-ban a Petőfi Irodalmi Múzeum kézirattárosa lettem, rögtön az első eligazítás alkalmával az idősebb kollégák fi­gyelmeztettek rá: ne lepődjem meg, ha egyla­pos Jókai-kéziratokat kínálnak fel megvételre a múzeumnak. Olykor keretezve, üveg alatt, ceruzás rájegyzésekkel. A magyarázat most a katalógusban is olvasható: „Az író halála után a családtagok is ajándékoztak a náluk maradt kézira­tokból, főleg Feszty Masa, Jókai Róza lánya, aki egy­­egy fóliát papírlapra ragasztott, körbeírta ajánló so­rokkal, és ezt adta ismerőseinek, barátainak.” (11.) A történet nem ért véget: az eddig utolsó ilyen fólia 2001-ben került a kézirattárba. Nyilván még igen sok lappang közülük, ám annak va­lószínűsége, hogy egy szétszabdalt Jókai-re­­gény, kisregény vagy akár novella teljes kéz­irata így valaha is összeálljon, igen csekély. A romantika korának alkotói lehetőleg min­den művészi ágban és minél több műfajban igyekeztek kipróbálni tehetségüket. Jókai sem tett másképp. Igaz, gyenge tüdeje és családi környezete őt a színpadtól távol tartotta, ám annál nagyobb érdeklődéssel fordult a festészet felé, amely - különböző intenzitással ugyan, de - egész életét végigkísérte: „A toll kínoz, az ecset enyhít. A toll munkája után fáradtak vagyunk, az ecset után felfrissülünk. ” Közös pápai diák­évükben, 1841/42-ben a három jó barát közül Orlai Pethies Soma, a későbbi festő még író akart lenni (novellájával meg is előzte Jókait az önképzőkör pályázatán). Petőfi ekkor még színésznek készült, míg Jókai a festést fontol­gatta élethivatásul. A Petőfi Irodalmi Múzeum művészeti tárának birtokában 25 rajz és akva­­rell, 10 olajfestmény és egy 41 lapot tartalma­zó vázlatfüzet (1879/80-ból) található, köztük a család és a rokonság jó néhány tagjának port­réja, illusztrációk saját regényeihez, ötletek humoros lapjainak rajzolói számára. De em­líthetjük a gyűjteményből irodalomtörténeti forrásértékű két rajzát Petőfi Sándor kiskőrö­si szülőházáról 1865-ben, illetőleg 1880-ban, amikor az írók és Művészek Társasága nevé­ben ő vette át a házat akkori tulajdonosától: „ Üdvöz légy, emlékezetes hajlék, aki Petőfit születni láttad, új gazdád, a magyar irodalom nevében üd­vözöllek...” Valóban felfedezésszámba megy az ügyes kezű író öt faragványának leírása és ké­pe, amelyek a korábbi szakirodalomban sem szerepeltek. (A képzőművészeti alkotások le­írása Ladányi József munkája.) A harmadik nagy fejezet az Ábrázolások az íróról címet viseli. A népszerű írót sokan és sokszor örökítették meg Barabás Miklóstól Munkácsy Mihály­on át (ő a Honfoglalás című monumentális kompozícióján a fehér lovon Figyelő • 547

Next