HOLMI, 2006 (18. évfolyam, 1-12. szám)

4. szám - FIGYELŐ - Kerényi Ferenc: "Egy ember, akit még eddig nem ismertünk" (A Petőfi Irodalmi Múzeum Jókai-gyűjteményének katalógusa)

548 • Figyelő ülő Árpád jobbján ábrázolta­ Réti Istvánig és Istók Jánosig; szobrot - többek között - Hu­szár Adolf és Zala György mintázott róla. Halálos ágyán Márton Ferenc rajzolta, halot­ti maszkját Róna József készítette. Ami pedig a XIX. század nagy találmányát, a fényképe­zést illeti, Jókait 1861 és 1904 között, több mint negyven éven át fotózták. Teljes fénykép-iko­nográfiája 1981-ben már megjelent, most - értelemszerűen - a Petőfi Irodalmi Múzeum­ban őrzött 75 fotográfiával találkozunk. Amint E. Csorba Csilla, a fejezet összeállítója felhívja rá a figyelmet, az író jól érezte meg a fényké­pezés kínálta lehetőségeket. Nemcsak a nyilvá­nosságnak szánt arcát szemlélhetjük az idő vál­tozásával (a korán kopaszodott Jókai az 1870- es évek közepétől jobbára parókában vagy fej­fedővel vetette le magát), de kirakható mo­zaikdarabkáiból az a folyamat is, ahogyan a művek elé illesztett vagy külföldi lapoknak, ki­adóknak, egyleteknek, sőt magánszemélyek­nek küldött, sokszor dedikált fotói hozzájárul­tak népszerűségének kialakulásához és meg­őrzéséhez. Ideértve azt az unokahúga meg­örökítette, szívet melengető anekdotát, amely szerint a Berlinben időző és egy boltba betérő írót az eladónő német kiadásainak előzékké­péről felismerte (171.). Tartozunk a magyarázattal, miért nevezzük a hagyatéki katalógust ismételten albumnak. Amíg a kéziratok közül a legfontosabbak vagy a leginkább jellemzők másolata látható a kö­tetben, addig a harmadik fejezet illusztrált­­sága gyakorlatilag teljesnek tekinthető. Ezek után viszont nemcsak feltehető, de fel is teen­dő a kérdés: kinek ajánljuk a kötetet? Elsősorban persze az irodalomtörténet mű­velőinek, eredményei terjesztőinek és közvetí­tőinek, kutatóknak, könyvtárosoknak, tanárok­nak. Azoknak, akik ismereteiket bővíteni, na­pi teljesítményeiket ellenőrizni akarják. Aki készített már tudományos igényű, úgynevezett kritikai edíciót és/vagy ennek alapján népsze­rű szövegkiadást, avagy leírt akár csak egyet­len szót is Jókairól, ilyenkor örömmel él egy ki­csinyke félelemmel veszi elő korábbi írásait, hogy ellenőrizze: érvényesek maradtak-e meg­állapításai, vagy módosítani kell azokat a jövő­ben? A filológusnak egyébként is az a rendsze­resen visszatérő rémálma, hogy évek óta kere­sett, még hiányzó adata valamelyik közgyűjte­mény még feldolgozás alatt lévő, frissen szer­­zeményezett anyagában rejtőzik. A már-már tetszhalottnak tűnt, de mostanában újraéledő Jókai kritikai kiadás éppúgy profitálhat a ka­talógusból, mint a kultuszkutatás, amely most az 50 éves írói jubileum alkalmából Jókainak küldött, több mint kétszáz üdvözlő távirattal gyarapodott; ezek a Petőfi Társaság anyagából 2004-ben kerültek elő. Hazai viszonylatban pá­ratlan társadalmi panoráma - és nem tudunk szabadulni a gondolattól, hogy az 1894-es iro­dalmi ünnep kicsit már a nagy millennium fő­próbája is volt. Ajánlható továbbá a kötet az irodalom min­den rendű és rangú barátjának. Márpedig Jó­­kai­ élménye még ma is csaknem mindenkinek van, és ha valaki rászán egy negyedórát a ka­talógus áttekintésére, használatának elsajátí­tására, máris részt vehet abban a jóféle szelle­mi izgalmakat kínáló játékban, amelyre az első pillantásra talán szokatlan vagy furcsa cím is in­vitál: „Egy ember,­ akit még eddig nem ismertünk”. (Forrását nem ártott volna közölni; egyébként A kőszívű ember FiAi-nak egyik fejezetcíme.) Kedv­csinálóul összeállítottunk néhány ilyen, bárki által folytatható adatbokrot. Aki materiális korunkban az elismertség fo­kát és mértékét a bevételek és kiadások alaku­lásán szokta mérni, máris bőséggel talál bön­­gésznivalót. (És közben elcsodálkozhat azon, a 114-115. oldalon, hogy egy korabeli váltó mi­lyen kisgrafikai remeknek tűnik ma már.) A tör­ténet 1849 őszén kezdődött, amikor írói pályá­ja szüneteltetésére kényszerítve, Jókai „nyug­­tatvány”-okat töltött ki családtagjai számára (Károly bátyjának és anyjának), a viszonylag kis összegek (hét arany, illetve húsz forint) azon­ban akkor a túlélést biztosították (112.), hiszen amikor „...Pestre haza kerültem... volt vagy másfél ezer forint adósságom”. Az összeget most viszo­nyítani is tudjuk: ez bizony másfél év a magyar nábob honoráriuma (54.). Az író rendre szoktatott ember volt. Nem­csak témáit, ötleteit jegyezte fel azon frissiben noteszok sorába, de gondos-pontosan rögzí­tette bevételeit és kiadásait is. Ezeknek a nap­lóknak sora ugyan nem teljes, de pályájának több szakaszán mégis bepillantást engednek a családi gazdálkodás mikéntjébe. A legkorábbi 1852-1854 tájáról való, amikor a magyar iro­dalom nagy robotosa már javában folytatta szí­vós, mindennapi harcát nemcsak irodalmi ter­veiért, de családja megélhetéséért is. Mégpe­dig eredményesen: „1853 elején volt már fö­lösleges 600 pengőforintom.” Ez volt a fővárosi

Next