HOLMI, 2008 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1. szám - Marton László: Egy égtáj évfolyamai

6 • Márton László: Egy égtáj évfolyamai Ebben pedig a minőség és az alkotói szuverenitás tisztelete mutatkozott meg (füg­getlenül attól, hogy Osvát a szerzőket igen keményen és változatos módszerekkel újra meg újra megszívatta), és ezáltal tudott a Nyugat sokszínű, mégis irányzatos lenni. Ehhez kellett kötőerőnek a megújhodás ideológiája és az irodalmi modernizáció ki­sajátítása, melyet a nyugatosok - ellenfeleik asszisztálásával (akik ugyanazt állították róluk elítélően, amit ők magukról öndicsérően) - sikeresen végre is hajtottak. Ez azon­ban nem tényleges megújulás (amilyen például a nyelvújítás volt), hanem egyrészt mar­káns alkotói karakterek egy szellemi körön belül való kibontakozása, másrészt a mo­dernizmus kultusza. Ez utóbbi ugyanolyan, mint a magyar irodalom történetében föl­lelhető egyéb kultuszok, annyi különbséggel, hogy kevésbé van átpolitizálva, kevésbé van konkrét személyre vonatkoztatva, ezért kevésbé agresszív és kevésbé ártalmas a töb­bi kultusz nagy részénél. De nem a kultusz az érdekes itt, hanem a dolog másik része: az, ahogyan egy név (melyet ma klasszikusként tartunk számon) egyszerre csak felbukkan a Nyugatban, s fi­gyelni lehet, amint évfolyamról évfolyamra egyre jelentősebb írások fűződnek hozzá; és egyszerre csak előttünk áll az a nagy író, akit az irodalomtörténetből és az összki­adásokból ismerünk. De itt nem magában áll, hanem más kisebb-nagyobb írók társa­ságában. Itt még él. Osvát persze tévedett is. Mai szemmel nézve a Nyugatban, főleg az első nyolc-tíz évfolyamban meglepően sok szerző, sok írás látszik gyengének. Ám ezúttal nagyon igaz ama sokszor hangoztatott igazság, mely szerint egy folyóirat nem attól jó, hogy kizárólag „jó” írásokat közöl, hanem attól a közegtől, melynek alakítá­sában a gyengébb szövegek is közreműködnek, és amelyből a kiváló művek ki tudnak emelkedni, miközben bele is tartoznak. Hatvany és Osvát vitájában, azt hiszem, Osvátnak volt igaza. Egy kicsit óvakodva írom ezt le, egyrészt mert Hatvany mecénás volt, a Nyugat anyagi veszteségekkel járt, amit ő — nem egészen alaptalanul — Osvát bacherizmusának tulajdonított, és nem le­het zokon venni tőle, hogy szerette volna rentábilissá tenni a lapot. Másrészt egy szer­kesztőnek nem muszáj vérig sértenie a lap mecénását, még akkor sem, ha - igen he­lyeselhető módon-védi szerkesztői hatáskörét. Viszont amennyiben Hatvany koncep­ciója érvényesült volna, és az lett volna a szerkesztés mércéje, hogy melyik szerző ne­ve mennyire közönségcsalogató, az hosszabb távon a Nyugat jelentéktelenné válásához vezetett volna, illetve a fiatal tehetségek nem tudtak volna olyan látványosan megerő­södni, ahogyan Osvát zsarnoksága alatt megerősödtek. (Képzeljük el Gárdonyi Gézát vagy Herczeg Ferencet, amint nagy kegyesen átengedi egy írását a Nyugatnak, s kép­zeljük el egy ilyen írás mellett az ifjú Kosztolányi, Csáth Géza, Füst Milán stb. valame­lyik szövegét.) Ez esetben a Nyugat lezárult irodalomtörténeti tény lenne, lexikoncikk és szöveglelőhely, mint annyi sok megszűnt folyóirat. Azt meg már csak mellékesen teszem hozzá, hogy a Nyugat indulásakor - szerintem véletlenül — tényleg sok fölfedezni való fiatal tehetség bukkant fel, és olyan ember ke­rült a szerkesztői székbe - tulajdonképpen szintén véletlenül -, akiben az egyéniség ereje megfelelő ítélőerővel és intuícióval párosult. Azt hiszem, ez ritka együttállás, ezért Osvát példája-változatlan formában - nehezen követhető. Voltak és vannak szerkesz­tők, akik Osvátot hivatkozási alapnak tekintik, miközben dilettánsok tucatjait szaba­dítják rá az irodalmi életre. Ez tehát az egyik nóvum, a Nyugat mint szellemi műhely (és mint egy sor későbbi szellemi műhely fontos mintája). A másik az, hogy ebben a minőségében nem egyetlen generációhoz kötődött, hanem az első nemzedék után a húszas években megjelent a második, majd a harmincas években - azt hiszem, használhatom ezt a kifejezést - ki­

Next