HOLMI, 2010 (22. évfolyam, 1-12. szám)

5. szám - FIGYELŐ - Kovács Éva: A "cigánykérdés" Magyarországon (Dupcsik Csaba: A magyarországi cigányság története. Történelem a cigánykutatások tükrében, 1890-2008)

660 FIGYELŐ A „CIGÁNYKÉRDÉS” MAGYARORSZÁGON Dupcsik Csaba: A magyarországi cigányság története. Történelem a cigánykutatások tükrében, 1890-2008 Osiris, 2009. 362 oldal, 3980 Ft Ernst Gombrich, a később világhírűvé vált mű­vészettörténész épp befejezte bécsi egyetemi tanulmányait, amikor a nem egészen huszonöt éves fiatalember munka nélkül maradt. 1935-öt írunk. Barátja, Walter Neurath (aki, ahogy Gomb­rich, nem sokkal később elhagyta Bécset, és meg­alapította a brit Thames Mc Hudson kiadót) azzal az ötlettel állt elő, hogy mi volna, ha Gombrich angolról németre fordítana neki egy gyermekek­nek szóló történelemkönyvet. Gombrich elol­vasta az opuszt, és azt felelte, „én ennél jobbat tudnék írni”. Neurath hat hetet adott neki, hogy elkészüljön az Eine kurze Weltgeschichte für junge LESER-rel. Gombrich a következő tervet eszelte ki, hogy időben végezzen, minden nap kell egy fejezetet írnia. Délelőtt a családi könyv­tárban fellelhető könyveket olvasta el (!), délután könyvtárba ment, esténként írt. A fejezeteket a vasárnapi kirándulásokon olvasta fel későbbi feleségének, Ilse Hellernek, és napra ponto­san hat hét után leadta a 350 oldalas kéziratot. A könyvnek azonnal sikere lett, és a recenzensek azt hitték, tapasztalt történelemtanár a szerzője. Jó ideje gondolom, hogy ez volna, ez kéne le­gyen a történelem(tan)könyv-írás poézise. Sok­sok előzetesen felhalmozott tudás, aztán valami sodró vagy kikényszerített lendület, elragadta­tás, amely e tudást mesévé rakja össze, poszt­modern ide, Hayden White oda. Dupcsik Csaba könyve - természetesen kor­szerűbb layouttal-bizonyos szempontból ilyen: okos, világos, szórakoztató és lendületes. Persze nem gimnazista diákoknak szól elsősorban, mint a Gombriché, hanem inkább egyetemista fiata­loknak, általános és középiskolai tanároknak, laikus érdeklődőknek. Ahogy a szerző fogalmaz: „tankönyvszerű összefoglalását [kívánja] nyújtani a magyarországi romákról az utolsó egy és egynegyed évszázadban felhalmozott társadalomtudományos is­mereteknek” (12.). A történeti időrend szerinti haladás ezeknek az ismereteknek a bemutatá­sában sokat segíthet az általános és középisko­lai történelemtanároknak, hogy a magyarorszá­gi cigányság történetét (legalábbis a XV-XVI. századtól kezdődően) a hagyományosan egy­­szólamú és a hazai kisebbségeket, etnikai és nyelvcsoportokat, vallási közösségeket stb. csak alig említő történelmi tananyagba beágyazza. Beágyazza - és ezt hangsúlyozni szeretném­­, hiszen Dupcsik Csaba maga is a magyar tár­sadalomtörténetbe illeszti a romák történetét. Ugyancsak hasznosak, szépen válogatottak az illusztrációk, táblázatok, diagramok, keretes szövegek: látom (látnám) lelki szememmel a történelemtanárt, amint a Sarkad vidékéről szár­mazó 1929-es fotográfiáról beszélget diákjaival, mely egy, a gyermekravatalt körülvevő gyászo­ló családot ábrázol (122.). Látnék egy társada­lomismereti órát, melyen a tanár annak a diag­ramnak a jelentését bontja ki az osztállyal, amely a hálapénzt fizető romák arányát és az átlagos alkalmanként fizetett paraszolvencia összegét vetíti rá a háziorvosi szinten átélt cigányellenes­ség nagyságára (281.). Vagy akár egy matema­tikaórát (!) is a 92. oldalon, Egy kis mateklecke címen bemutatott példa segítségével, amely a cigány elítéltek két világháború közötti szám­arányának ellentmondásait taglalja. Különösen szép az a párhuzam is a 111. oldalon, amely egy 1943-as és egy 2001-es etnográfiai leírást vet egybe a csobánkai cigányokról. Ha tanár len­nék, akár eg­r egész éven át taníthatnék csupán a keretes példákat elemezve. De Dupcsik még ennél is több segítséget ad olvasóinak, hiszen maga is töpreng, vívódik, álláspontokat ütköz­tet (hol a keretes, hol a főszövegben), s az egy­kori szakmai vitákat is oly elevenen adja vissza, miközben analitikusan szépen szét is szálazza azokat, hogy az ember kedvet kap e viták el­vagy újraolvasására - ez a kötet metahistorikus kerete. A könyvnek paradox módon a másik nagy erénye, hogy szerzője többszörösen is outsider.

Next