Hölgyfutár, 1852. január-június (3. évfolyam, 1-146. szám)

1852-02-23 / 43. szám

újvilág ünnepelt. Illy helye volt az első emberpárnak! És ha a tiltott gyümölcsből nem esznek, még hozzá halhatlanok is let­tek volna! Istenem ! — igy sóhajt fel számtalan ember , ugyan mért nem is valának tar­tózkodóbbak ősszüleink, hogy részesei le­hettünk volna azon gyönyöröknek ! ? . . Kétségen túl igen szép vidékén volt Ázsiának a paradicsom s igen vágykielégitő ellátás lehetett benne, de mit használt mind­az!? . . Hiszen tudják kedves édes szépség­­tek, hogy abban az ártatlanság meztelen állapotában csak az állati ösztön volt vezére az embernek, a lélek minden moz­zanata mély álmát aluvéli, tehát nem tu­dott magáról semmit, azaz még nem volt öntudata. Hanem később, midőn a lé­lek jogait­ követelőleg ébredezni kezdett, más fordulatot von a paradicsomi élet. Azt mondj­a, ugyanis a hitrege­t meg­­parancsolá isten Ádám­ Évának, hogy min­denhez hozzá nyúlhatnak az éden kertében, csak egy fát hagyjanak érintetlenül gyü­mölcseivel s ez a jó és gonosz tudá­sa fája . . . Miként értelmezhetni ezt? Az öntudatlanság előtt minden rejtély volt, — neki az ész még nem világolt, mi a test szükségei kielégítésére megkivántatott, csak azt véve magához ösztönszerüleg. — Azonban kigyuladt végre az ész fáklya vi­lága, melly gondolkodóvá, tűnődővé, okos­­kodóvá, figyelővé tévé az embert, — kezd­te megkülönböztetni egyik tárgyat a má­siktól, — tanulni kezdé, mi van javára, mi kárára, —­ a testiség szükségeit, a lélek ne­mes kívánalmait belátta, é­s mindegyiknek eleget tenni iparkodott, vagyis bibliai kife­jezéssel ,,a jó és gonosz tudása fájáról evett“ vagy osztani műszóval, öntudatra ébredt. Hogy Évát mondja a hitrege a gyü­mölcsöt leszakasztónak, azzal csak azt a­­karja értetni, miszerint nőben a kíváncsi­ság ragantyuja erősebb, mint a férfiban — s a nő szenvedélyesebb, a nő hevesebb, mint kinek egyedüli feladata az élet komoly gondjai közt fáradozó férfiút a boldog szerelem gyönyöreire vezetni, — hogy a családi viszony fentartassék s öröki­­tessék a születendő ivadékokban. Szép hi­vatás a nő hivatása! kicsiny ugyan köré, de központul szolgál a férfi minden cselekvé­seiben, s a leendő nagyságok forrása. Midőn hát ettek a tiltott gyümölcs­ből, — az az öntudatra ébredtek — ősszü­leink, mint tilalmat szegők kifizettek az é­­denből. Igen, ha ugyan az öntudatlanság állapotát, a testi szükségek ösztönszerű ki­elégítését amollyan megszokott értelemben paradicsomi állapotnak akarjuk nevezni. . . Mondják meg kedves édes szépségnek: mit ér a világ minden kincse, ha hasznunk­ra fordítani nem tudjuk, ha becsét nem é­­rezzük? . . . Csak úgy szép az élet, ha ér­dekes, s ha érdekes, értékessé is lesz az előttünk. — Hiszen öntudatlan állapottal nem él­veztük volna az öntudatos élet édes örö­meit, becukrozott keserűségeivel. Ismeret­len lett volna előttünk a játszi gyermekkor örökös játékaival, s az ábrándos ifjukor kejes óráival, az édes szerelem tűnő napja­ival, mellyekben atomolva hü szerelmese­ink karjaiba, remegő félénkség közt sugjuk egymásnak fájón édes epedéssel a „szeret­lek ”-et, s lelopjuk egymás ajkairól az édes­ségek legédesbejét, az üdvösség legizletesb harmatát a — csókot, melly a boldog sze­relmesek legrövidebb kérdése és felelete, sokszor igen is bővített kiadásban. — Nem tudtuk volna, mi a munkabíró férfikor leg­szebb gyönyöre , — nem a hanyatló évek megnyugtató, ujraéltető gondjait. Nem tud­tuk volna, mi a lelki szabadság szép világa, s miilyen alázó a sötétség csillagtalan éj­szakája, s több efféléket. Mit ért volna hát az édeni élet, ha bár halhatlanság volt is hozzá kötve, öntu­datlan állapottal? Semmit! . . . „A férfi, arca verejtékével keresse ke­nyerét, és porrá kell lennie, a mellyből származott“, igy szól az ítélet a férfinak.— Az az, őt illeti az élet gondja fáradalmai­val, míg él. „Fájdalommal szülje magzatát“ ez a nő büntetése. Igen, végelyleg — pola­­riter, a nemzés és szülés különbsége nagy, bár sajátlag egy fogamat, — amott az édes gyönyörök foglalják el az egymásért élő­ket, emitt szükségképen a fájdalom üti fel sátorát. — Sok más van még a teremtetés gene­­sisét és az azutáni eseményeket illetőleg a hitregében, de most elég legyen ennyi. A paradicsomi eset igen szép képe az egyes ember életének, valamint az egész emberiség történetének.­­• Az a thema, mellynek számtalan változatai időnként fel­merülnek. Mi tehát, mint eddig, úgy ezután sem sóvárgunk az öntudatlan paradicsomi álla­pot után, miként a kegyeselmélkedések í­­rója: Hol a paradicsom régi gyönyörűségével, Oh várjon hová lett régi szépségével! Ugy­e­bár kedves édes szépségtek is jobban szeretnek a paradicsomon kivül ön­tudatos állapot­tal élvezni,édeni örömöket? Hamath­ D. 170 Szüleim komája. Meglátom én sokszor szép szülőföldemet, Ha­bár a távolság köde van is rajta. . . Keresztül égeti a távolság ködét A szeretettől gyűlt emlékezet napja. Szeretem én azt a gyönyörű alföldet! Sokszor, igen sokszor gondolok reája. . . S ugyan ez időben derék kegyelmedre Édes szüleimnek jó öreg komája ! Szerettek engemet sokan ott alföldön! Cimborák, testvérim, édes­apám, anyám. Szerettek azok is, kiket nem ismertem, Kik elmerengenek földieknek dalán. De mint egy kis szikrát — e sok szere­tetet — Szemem egy láng mellett alig, alig látja.. Kegyelmed szeretett engemet legjobban Édes szüleimnek jó öreg komája! Ha bejött kegyelmed hozzánk a puszták­ról, Mert nem tudott minket elkerülni soha. Mindjárt azt kérdezte az édes­apámtól: „Hanem a többi közt, hol van fiad, ko­ma!? . . Erre elő­jöttem . . hugocskám bort ho­zott — És a poharazás egyre másra járta. . . Kegyelmed én velem jobb izűen ivott Édes szüleimnek jó öreg komája! Egyszer nagyon súlyos, fekvő beteg vol­tam. Beteg jön kelmédnek gondja, dolga elég ! Éjel is zörgetett kis házunk ablakán Susogva kérdvén: „a fiú beteg é még?“ Ha azt mondták hogy az! . tündöklött az ablak — Én lazban azt vettem, hogy a holdsugára. Pedig kegyelmednek könye tündöklött , .... úgy Édes szüleimnek jó öreg komája! Különben a tréfát bek­érte kegyelmed! Ábrándozásimért sokszor megleckézett. Elbeszélte azt, hogy szerelem dolgában Bolondság üvegen át nyalni a mézet. Azután tanított miként kell okosan kivetni a hálót valami szép lányra. . . Jól állt kegyelmednek ez a csintalanság! Édes szüleimnek jó öreg komája! Elszakadtam én már régen kegyelmed­től — De sokszor gondolok személyére vissza. . Kelmed tisztes képe úgy n­éz ki szivemben Mint virágos völgyben egy megőszült szikla. Tiszta szeretete utánam húzódik, Mint az utazó nap ki nem alvó lángja. . Éltesse az isten derék kegyelmedet Édes szüleimnek jó öreg komája! Tóth Kálmán: Légvárak és való. VIII. Az üldözés. (Folytatás.) E pillanatban a szolgának megjelené­se zavara meg e nagyságát további kedé­lyes beszédében, mellynek a falak minden bizonnyal figyelmesebb hallgatói voltak, mint Eleonora kisasszony, ki fájdalmas ér­zéseiben egészen el volt merülve. — Azon úr — szólott a szolga Eleo­nora kisasszonyhoz fordulva —kivel az éj­jel méltóztatott jönni, ezen tárcát és leve­let hagyta hátra nagyságodnak. — Ugyan mit irhat? kérdé Eleonora kisasszony szemeit kitörülve, kíváncsian, mihelyt az inas eltávozott. Vári Pál ő nagysága kezeibe vevén a levélkét, azt a gyertyához tartá és olvasá: Kedves Eleonora kisasszony ! Ön nem érett még meg az elszöktetésre, mert pénzét ott­hon felejtette. Én azért sokkal tanácsosb­­nak találtam nőmet, kit ön testvéremnek hitt, követni. Szolgája Hal­vány­i. Pál ő nagyságának szava elállott, E­­leonora kisasszony pedig egyet sikoltva el­ájult. Ezt látva ő nagysága a folyosóra fu­tott, és a csengetyűt olly dühösen húzta, mintha csak a lélek harangot­ húzná húga elköltözött szellemének. A szolga beleszakadva futott vissza föl a lépcsőzeten. — Hamar segítség! a levél megölte őt. Mondá ő nagysága fuldokló hangon. Szerencséjére Eleonora kisasszony minden veszélyen kivül volt. Fölnyitá nagy szeme­it, s bá­gyott hangon panaszkodok . Nekem ezt írni, engem ennyire megalázni, ezt nem érdemlettem tőle. — Azt édesem, mondá ő nagysága egy kissé megnyugtatva, haragból tette, mert te emberül megtréfáltad őt. És e nagysága igyekezett nevetsége által megmutatni, hogy igen jó tréfa volt az, mellyet Eleonora kisasszony Halványin elkövetett. Te csa­lódtál édesem, folytatá aztán vigasztaló sza­vait, de ő még jobban csalódott. Ő három­ezer forintot remény lett kapni, és csak har­minc szerelmi levelet kapott! Ö igen meg­járta, azért nem kell olly érzékenyen venni haragjának ezen kirobbanását. Nevetni kell rajta, nevetni édesem.

Next