Hon és Külföld, 1844 (4. évfolyam, 1-105. szám)

1844-01-26 / 8. szám

Tartalom* Harris kapitány tudósitása Abyszsziniáról. Hirdetések. 1844. 8-k szánt. BON ÉS KÜLFÖLD (Első félév.) Kolozsvár. Pénteken Januarius 26-án, 1844.­ ­ Harris kapitány tudósítása Abyszsziniáról. Harris kapitány, ki 1841-ben Soába hirl­­­letett volt, egy terjedelmes tudósítást tett e­­zen tartomány belső állapot­­áról és viszonyai­ról. Az angol parlament e tudósítást a­ múlt év második felében kinyomatta.­­­ A' Déla­­buszsziriáról mostanig megjelent munkák közü­l e tudósítást legjobbnak tartják az angolok. Harris megmutatja, miképpen lehessen keres­kedés által ezen oldalról Középafrikára hatni. Soa tartománya sok ideig csak nem egészen zárva volt Europa előtt, mivel a’ tartomány határai és a’ tengerpart köztt fekvő földet Mo­hammed vallásu fejedelmek bírták, kik tarto­mányaikon keresztül átmeneteit az európaiak­nak nem engedtek, de a’ gallák vad törzsö­kéinek benyomulása, melyek az abyszsziniai mi­vest­ség—civilisatio — maradványát enyészettel fenyegették, az utakat szabadabbá tették. Kö­­zépabyszsziniát Soától elszakasztották, és itt Mohammed követőit megszorítván , azoknak hatalmát megtörték, de ök­ magok is a’ bérek által anny­ira elgyengültek, hogy Soának je­lenleg uralkodó vitéz királya, Szálé Szelasz­­szé, őket megrettentette, ’s részint keresz­tyén hitre erőltette, részint pedig oly nagy béfolyást­ szerzett magának a’ galla törzsökök köztt, hogy ezek képtelenek a’ tenger partra vezető utakat nyitva tartani. Ilyeténképpen jut­hattak a’ tengerpartról Soába német missio­­­nariusok , franczia utazók , és az utolsó évek­ben, Harris és Beeke angolok. A’ Harris tudó­sitása 1842-ben januarius 5-kén költ, de sokkal terjedelmesebb , mint sem azt hírlapban egé­szen közölni lehetne, mindazáltal a’ legfőbb pontok kiemelése nem leend érdektelen. „Ha a’ kereskedés — mond a’ többek köztt Harris — egyedül Soa tartományára szorittatnék, nem birna elégséges fontossággal, hogy a’ hosz­­szú és veszélyteljes odajuthatást kárpótolhassa, de eszközül szolgálhat lassanként utat nyitni Afrika belsejébe, meddig t. i. a’ karavánok eljuthatnak 3 ’s a’ király befolyása, ha az jó irányban vezettetik, idővel Enarea, Kaffa, Godsam, Darmot ’s több más mostanig mind elzárt tartományok gazdag karavánjait magá­hoz kapcsolhatja. Mostanig a' karavánok na­gyobb része Soától nyugotra, Gondaron keresz­tül Maszszovába, nagy kerülést teszen, mely úton a’ tevék alig járhatnak. E’ karavánok ká­vét, marhát, tömjént, elefántcsontot, arany­port, prémet s t. e. visznek Maszszovába. E­­gyedül az idő hozhatja az ország belsőjében rejlő kincseket világosságra s csak civilizált népekkeli folytonos öszveköttetés hárinthatja­­el a’ zsarnoki akadályokat , melyek által Soa királya jelenleg a’ közlekedést még gátolja. Majd áttalandja ’s tapasztalandja ön hasznát, immár is a’ partról jövő karavánokra nézve megszűntek az eddigi nyomások , az ilyen ka­ravánok csak 10 proc. vámot fizetnek termék­ben vagy kész­pénzben. Mennyire az ország belsőjét mostanig ismerjük, ottan a’ földnépe gazdag ’s európai árukon kap, különösen Ena­­reában üveg- és aczél árunak, üveg­gyöngynek, kék szinü szöveteknek és gyolcsnak egyátaljá­­ban keletje van. Jelenleg csak egy közvetlen kereskedési út van Guragtól Harran-ig , de Soa királya azon tartományok meghódítását már elkezdette, ’s kevés idő múlva Enarea- Kaffa- Czingeró- és Darmoton keresztül az egész ke­reskedés vonalát hatalmába kerítheti. Mostanig Afrika kereskedését ezen olda­­lon , főleg a’ rabló galla törzsökök előrenyo­mulása nem engedte terjedni, de Soa jelen királyának , Szálé Szelaszsze zsarnoki hatalma a’ gallák nyomulásának nem csak hogy véget vetett, de a’ birodalmával határos törzsököket is meghódította. Ez által a’ kereskedésnek a’ legrövidebb utat nyitotta­ meg Északafrikába, még pedig olyan útat, melyet a’ nagy karaváni úttól egy kis távolságot kivéve, az ország bel­sejéből Egyiptom felé tevékkel is megtehetni. E’ kereskedés már jelenleg is éppen nem cse- 8 *) Harris Kapitány, átázását külön is leadandja ; a* mull­er vége felé e’ becses munka még sajtó alatt volt.

Next