Hon és Külföld, 1845 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1845-05-23 / 41. szám

ná jelölik. Ezen időpont érkeztével lehetne csak egy általános felszabaditási törvény üd­vös és áldást hozó, — mialatt minden idő e­­lőtti intézkedés most, midőn a’ tömegek ho­va tovább elharapózó elszegényedése, a’ zsi­dóság szertelenül nevekedő gazdagságával kiál­tó ellentétet képezve, a’ zsidóság ellen élénk gyűlöletet idéz­ elő,— ez utóbbit könnyen általános kitörésre lázit­hatná. Egyébiránt azon időpont még távolabb van, és a’ zsidó és ke­resztyén népességek miveltsége körüli külön­bözések ’s eltérések sokkal nagyobbak ’s éle­sebbek , hogy sem e’ nagyszerű, egy nagy nemzedékhez igen igen méltó intézkedésnek kivitele, a' legközelebbi jövendőben gyakor­latilag hasznosnak, avagy csak lehetségesnek is mutatkozzék. Mialatt a’ keresztyén népes­ség, ön vagy a’ status hibája miatt itt ott osztályonként, vagy legalább helyenként a’ teljes elszegényedés örvényébe sodortatik , és maga a’ nemesség is hajdani gazdagsága pol­­czáról lesülyedve magát a’ köz­önség középa­­rányu foka felett csak is legvégsőbb küzdés­sel fenntartani képpes: egyedül a’zsidó az, ki a’ kedvező időpontot ellesve bé tudja magát ama mamm­onnak birtokába csempészni, mely számára ama hasznokat, melyek megszerzé­sében más utakon hasztalanul fáradozott an­nál nagyobb biztossággal nyújtja, minél na­gyobb a’ hatalom, mit az ingó vagyon, a’ hű­béri nemesi ingatlannak­ határozott harczában ez utóbbi felett győztesen kivívott, így tehát szabadság utáni minden égő vágya mellett is igen megfoghatóvá lön a’zsidó előtt az , hogy azon pillanatban melyben a’ keresztyénekhez simuland, egyszersmind azokhoz hasonlóvá tétetni és túlnyomó pénzbirtokától elültetni fog; érzi­k, hogy kitűzött czélja, melyet a’ felszabadulás által elérni óhajt t. i. nagyobb önállóság, minden esetre eltévesztve leend, ha a’ felszabadítás valamennyi országokban egyszerre ’s egy időben nem eszközöltetik ; ez azonban a’ statusoknak és magának a’ zsidó törzseknek sokszerű­ különbözései miatt me­rőben lehetetlen, mert itt csak fokonkénti át­meneteinek van helye, mely is több polgári­suk statusokban már eszközöltetett is, és a’ zsidóknak a’ középkori jogtalanság és kár­hoztatna ellenében , bizonyos közjogi és poli­tikai helyezet jelöltetett­ ki. Lássuk már most, az európai státusok legújabb törvényhozása, miként járt el a zsi­dósági viszonyok elrendezése kísérletében. Spanyol- és P­o­r­t­u­ga­lkonban legrégibb időkben a’ zsidóság igen elterjedett volt. A’ pyrenaei sziget a’ fenicziaiaknak régi keres­kedési terük volt. A’ zsidók ott szives fogad­tatást nyertek. Sorsuk a’ mórok uralkodása alatt Spanyolh­onban igen kedvező volt, s a’ mivészeteken tu­domány­okon kívül, műiparral, és főleg kereskedéssel foglalkozónak. A’ ke­­resztyénség diadala a’ mórok felett heves ül­döztetések tárgyául tüze­ ki őket. Egy Ubi-be­kelt törvény a zsidókat Spany­olbanból kiir­­tá oly formán, hogy zárt határidő alatt vagy a’ keresztyénséget elfogadni, vagy az ország­ból kivándorolni kényszeríttettek, azt tenni mulasztókra élet és vagyonvesztés büntetése szabatott, mely rendszabály következtében ak­kor több mint 170,000 zsidó család vándorúlt ki. Kik lappangva az országban benn marad­tak, avagy a keresztyénséget ámbár csak szín­re felvették, titkon azonban a’ mozaizmushoz híven ragaszkodának, azokat a’ középidő, sőt az újabb századok történeteiből is e­­léggé ismeretes , és gyászos emlékezetű inquisitio kutatta­­ fel. Ettől fogva nem volt Spanyolhonnak zsidó lakosa. A’ fran­­­c­ia uralkodás alatt ismét megtelepedének ott zsidó családok, melyek azonban minden alkot­mányi és politikai jogokat nélkülöznek. Maga az 1837-i alkotmány utalván a’ vallás szabad­sága elvét egyenesen kimondani, csak azt ha­tározó­ meg, hogy a’ vallás soha üldöztetések alapjául ne szolgálhasson. E’ szerint Spanyol­­honban csak töretnek a’ zsidók. Portugá­liában, hová a' spanyol bonból száműzött zsidók nagy része futamlott csaknem hason­ló szabadságot élveztek, mint Spanyolhonban, de a’ jezuitismus és iugiusitio itt is hasonló kemény sorsot készítenek számukra 1540-b. Szökés helyett számosan meghagyák magokat keresztelni, és ezeknek a’ keresztyénekkel t­üszszegyüléséből az ország legkitűnőbb család­jai p. o. da Silva, Pereira, de Castro , Xime­­nes, da Casta, Susportas, Pandal, sőt maga az uralkodó braganczi királyi ház is számlá­zottaknak mondatnak. Az 1837-k évi alkot­mány szerint Portugáliában az uralkodó ca­­tholika vallás mellett, minden más vallások is megszenvedtetnek, a’ zsidóknak ennélfog­va ott csak megtelepedési, de nem státuspol­gári joguk van. Francziaországban? Belgiumban és

Next