Hon és Külföld, 1845 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1845-09-26 / 77. szám

Isis ajándékot nyujtanak királyoknak, Euripi­des soha sem. Midőn ezért a’ király megszó­­litá, igy felelt:,,a’ szegény, ki ajándékhoz, kérj máskor pedig nyilvánít, a’ király, hogy nem bánná ha róla tragoediát írna. Mire ő igy felelt: ne engedje az Isten hogy valaha tra­goedia tárgya légy!“ Nem sokára 76 éves korában elhunyt mint szelíd komoly hóid a’ drámai költészet egéről, mely az éjj sö­tétjében fénylik. Némelyek azt írják, hogy kutyák tépték­ szét; mások, hogy a’ rá megha­­ragudt aszszonyok, Peliában temették­ el, hol a’király, hamvai felibe egy márvány oszlopra ezt iratá: ,,Emléked Euripides nem enyészik­­el!“ Az atheneiek követeik által tetemeit ki­­kéreték, de híjában­ Archelaus megtagadta kí­vánságukat. Hazája fiai nem meszsze a’ fővá­rostól egy folyam partjai mellett a’ Piraeusba vezető útban fényes cenotaphiumot, sírboltot is emeltek, ez nevezetes, de viszsza nem sze­rezhetett halott emlékének. Salamisban van egy komoly, magányos barlang, melyben számos színműveket dolgo­zott. Külsője szép volt, de lelkületű komor és sötét. Euripidesnek számos színmüvei voltak, melyeken rendesen filosófiai szellem ömlik­ el, miért is őt filosofus költőnek nevezik; néme­lyek szerint 75, mások szerint 92; az első hi­hetőbb. Első győzedelmét 40 éves korában vívta­ ki. Tragoediái közzül ma tulajdonképpen csak 17 van fenn: u. m. Hecuba, Ores­tes, P h o e n i s s a e (Phoeniciai nők) Medea, koronás Hippolytus, Alceste, And­romache, Esdeklők, Iphigenia Au­­lisban,Iphigenia Taurisban, Bacchae (Bacchus innepét megülő aszszonyok), trójai nők, Heraclidák, Helena, Jon, Dü­höngő Hercules és Elektra. Még u­­gyan neve alatt van három szinmű : Rhesus, de erről alkalmasint bizonyos hogy nem övé; Danaë, melynek csak kezdete van meg és Cyclops, satyrai dráma, mely nemből csak egyedül ez maradott­ fenn. Sophocles, vele szinte egy időben hunyt­el. Athene e’ két nevet mély tisztelettel em­­lité. Főként az által különbözik az előbbitől, hogy írása módján bizonyos filosofiai komoly szellem omlik­ el, mig az első a’ szenvedélye­ket megrázó erővel festi; a’tragoedia már any­­nyira ki vala fejtve, hogy annak külalakját nem változtathatá. Az indulatok festését el­találta, de a’ jellemek ellen gyakran vét. Sophocles személyei az embereket meg­mutatják, milyeneknek lenniük kellene, Euri­­pideséi, milyenek valóban. A’ szinmű készí­tés elfogadott elvei daczára, gyakran állitott­ fel a’ szerelem hevétől annyira dúltkeblü her­­czegnőket a’ színpadra, hogy ezek házasságtö­rés és gyalázatos tények után sóvárgának , ’s rongyba öltözött k­rályokat, kik mint koldusok az elmenőket alamizsnáért, szóllták­ meg. Ez kezdetben mindenkit boszszanta, mert ez ál­tal hősei becsületéből vont­ le, ’s a’ bűnökre vészes példákat mutatott; de nem sokára hó­doltak a’ tűznek, melylyel a' szenvedélyeket és érzelmeket festé. Mestersége a’ szenvedélyek különböző helyzetei jól eltalált festésében áll. Midőn a’ szerelem dühét rajzolá vagy kanyü­­rületet kíván ébreszteni, szinte ön magát fe­­l­ülmúlja. Athéné, mely Telephus sorsát megsira­­tá ’s a’ bűnös Phaedra felett is könyeket hulla­tott, hogy ne nézte volna­ el az eddigi elvek­­tőli eltávozását? Ő a’ drámát a’ philosophia iskolájává a­­karta változtatni, ezért Anaxagoras rendszerét és Socrates morálját darabjaiba vegyité. So­­phoclesnél a’ szenvedélyek menetele gyors ; nála egyetlen vonás egy szó határozza­ el gyak­ran hőse jellemét s fedi­ fel titkait. Euripi­des szónoklatai ellenben lassú­ menetelüek, hoszszak, ki szerette tudományát mutogatni , s ékes beszédben tündökleni. Anaxagoras és Socrates tanítványainál a’ filosofiának drámá­ba elegyítése által vívott tetszést­ ki , bárha némely önkényes kitételeit nehezen tudtuk el­nézni, ő színi-bölcs melléknevet érdemelt. Mások pedig mint gondolhatni úgy nyi­latkoztak, hogy annyi mondatok, ékes-szólási fordulatok, tudós czifrázatok nem illenek szín­műbe, a’ nézőt kihűtik s végre hogy Sopho­cles, ki soha hasztalan szót nem mond, Euri­pides felett áll. Azonban nem tagadhatni, hogy Aeschylus és Sophocles merész és pompás szónoklatait kipótolni tudta. Bár kizárólag költői szavakkal ritkán él, a’ legmindennapiabb szavakat is helyhezés és alkalmazás által meg­tudta nem­esitni. Stílusa közép úton van a’ fünnség és alattjárás közti, ékes, világos tisz­ta és szív rázó folyamat. Bár­mily könnyűeknek is látszanak ver­sei, sok fáradalmába kerültek. Ön­maga ellen igen szoros itéletü volt. Egyszer nyilvánító, hogy három nap alatt csak három sor verset tudott írni. Alcestes egy középszerű költő, mond, én százat is írtam volna. ,,Des mond Euripides ,,azok három napnál tovább nem maradnának­ fenn.“

Next