Hon és Külföld, 1845 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1845-09-19 / 75. szám

(második félév.) HON ÉS KÜLFÖLD 1845 75-k szám Kolozsvár. Pénteken September 19-én, 1845. Tartalom. Színház és színészet. Pesti botrány. Elegytár. Színház és színészet a’ h­elleneknél és romaiaknál. A’ hellenek és romaiak minden épületek közti a’ templomok után a’ színházat tartot­ták legnagyobb tiszteletben. Theatrum ma­gát az egész épületet jelenté, de soha sem mint nálunk a’ színpadot. Baechusnak lévén szentelve gyakran dionysiusi lenaeusi színház nevet viselt, ’s ez okból dionysi­­a k a n a­k ’s a’ színészeket dionysiusi mű­vészeknek nevezték. Akkora hévvel ragasz­kodtak a’ színészethez, hogy szinház, kivált a’ későbbi időkben, minden valamire való város­ban fénylett. A’ színházat a’ hellének és romaiak nem tekintek puszta időtöltés tárgyainak, az ná­­lok erényiskola volt magasztos, nagy és nemes czélokkal egybefrízve, istentisztelet bensze­retet jóért­ buzgalom felköltése eszközeinek tekinték, egybecsatolva a’ mulatozással. Fon­tos és álladalmi érdekű vala eképp. Mindent áldoztak a’ nézőket mulatni, keblüket megin­­ditni ’s bennük szenvedélyeket támasztani. Ennek előmozdítását eszközlék a’ zene, táncz, a’ darabok érdekes tartalma, melynek tárgya többnyire vallás és honi történet volt, a’ pom­pás díszlet, fényes szinház és a’ játékokban megtartatni szokott innepélyesség. A’ színészet eredetéről különböző­ véle­mények vannak , mint Homerus felett, e’ fe­lett vetekedtek a­ görög népek hogy melyik­nél vette eredetét. Az atheneiek eképp véle­kednek róla. Mintegy 700 évvel Kr. sz. e. a’ városokban, de jelesen a’falukon durva s kor­látlan zajjal ünneplék Bacchus ünnepeit, mint szinte minden nemzetek. Bacchust kicsapon­gó vad dalokkal dicserétették, a’bacchansok il­letlen verseket szavaltak, ’s nagy kedvet találtak abban, ha valakit gúnyolásaikkal köz­kaczajnak tehettek­ ki. Ez ünnepek falun még korlátlanabból mentek véghez. A’ vinczellérek seprővel mázolták­ bé magokat, borításán ug­rándoztak szekereikben, verseikben vagy egy­más vagy haragos szomszédjaiknak nevetséges oldalukat feltüntetve, vagy a’ dúsakat gúnyol­ták hibáik elsorolásával. Azon kor költői vagy az istenek és bajnokok kalandjait, éne­kelték­ meg, vagy az emberek vétkeit és gyen­géit támadták­ meg. Az elsők Homer munká­it választák mintául, mint ő cselekvényeket akartak előadni, melyek vagy megindítsák a’ nézőket vagy istenítsenek, sőt némelyek e’ kettőt is egyesitni próbálták. Ebből azután idétlen comoediak vagy tragoediahoz tartozó munkák származtak, azonban hatásuk csak hamar nagy valt. Bacchust dicsérő dalok en­nek gyors hódításait adták­ elő utánzó képek­ben. Végre a’ pythiai játékoknál a’ fuvolások Apollo Pythonon vett győzelmeit adták­ elő. Néhány év múlva (580 Kr. sz. e.) megjelent Atticaban Su­sárion, mint szinigazgató,szin­­társággal. Egy kis-szerű bódé szolgált neki és társaságának szinpadul, melyen kora hibáit megtámadta, állitá szem­ekibe, ’s az emberi gyarlóság nevetséges oldalait kitünteté. Su­­sannon tehát a’ vigjátékot fedezte­ fel. Néhány év múlva Thespis látva ennek sikerét, azon gon­dolatra jött, hogy jó lenne történeti eseménye­ket hozni a’ színpadra. A’ gondolat tetté vált, társasága történeti eseményeket játsza­ el, ko­moly méltósággal színre hozta Milo,Hercules, Oedipus, Agamemnon kalandjait, és a’nép mely kevéssel az előtt Susannon comoediáin nevetett, Thespis előadásain könyeket ünte. És igy szár­mazott a’ tragoe­dia. Bővebben ezekről, ezek­nek gyarapodásáról ’s előmeneteléről alább szólandok. Mi magokat a’ színészeket illeti, ezek ná­­lok actor, comoedians nevet viseltek."

Next