Hon és Külföld, 1845 (5. évfolyam, 1-104. szám)

1845-09-26 / 77. szám

HON ÉS KÜLFÖLD 1845. MT­k szám Kolozsvár. Pénteken September 26-án, 1845. Tartalom . Színház és színészet. Mérsékleti rendelet. Tudományos hirdetés. Pótléktár. (Második félév.) Színház és színészet a’ helléneknél és romaiaknál. Tragoeuta. (Folytatás.) Euripides harmadik a’hellen szinkültek sorában’s egyik a’legjelesbek küzzül, Sopho­­clessel csaknem egy időben lépett­ fel. De sem Aeschylus felemelkedettségével, sem Sophocles nemességével nem birt, ezeknél azonban sziv­­rehatóbb. Ismerte a’ szenvedélyek állását, ’s oly helyzeteket talált­ fel, melyekben azo­kat a’ legtökélyesebb bonyolodásban lehete képzeltetni, személy­ei sokkal szelidebb panasz­­szal ömlengenek, hogy sem nevezetes méltó­ságra emelkedhessenek. Ezért nyelte elegiai. Munkái telvék erény- és filosofiai mondások­kal. Darabjai rendezése neki ritkán sikerül. Gyakran vét a’ valószínűség ellen, mellék-ese­ményeket erőszakosan hoz­ bé, megsérti a’cse­­lekvény egységét, a’ csomag helyes bebuny­o­­litását eltéveszti ’s a’ kar és cselekmény ösz­­vefüggését egybezavarja. Sophocles pedig ép­pen e’ részben példány lehet, ’s valóban a’ színművészet több szabályai darabjai szerint vannak készülve. Euripides darabjai érdeké­ből sokat von le a’ prologus, vagy elöljáró­beszéd is, mely a’ darabbal ritkán áll öszvefü­g­­gésben. Abban, a’ dráma kezdete előtti vagy arra vonatkozó vagy éppen tartalmát tévő té­nyeket adja­ elő, s ez által a’ néző érdeke e­­lőre nagyon meggyengül. Euripides atbenei szülőktől Salamisban a’ 75-bol e­l­ső év­éhez, Kr. sz. e. 47­9 évvel szüle­­tett. Atyjáról Mnesarchesről olykor Minesar­­chides nevet visel. Euripides nevet onnan nyerte, hogy éppen születése napján a’ görö­gök Xerxest az Euripusnál (euboeai tengerszo­rosnál) megverték. Kezdetben a’ vívás- és festészetben gy­akorné magát’s Prodicustól szó­noklatot é s Anaxagorastól filozófiát tanult. De Sophoclesnek Aeschyluson vett fényes diada­la a’ költészet szikráját keblében felkelté, hogy vele majd megvívhasson, így lépett 18 éves korában e’ fényes pályára ’s bár Sopho­­clessel nem igen mérkőzhet, de valóban alatta sem sokkal áll. Anaxagoras filosofiája, annak minden szépségei daczára lelkébe bizonyos ko­molyságot önte, annyira hogy ritkán lehete ránczokba vonult és valódiságot mutató hom­lokát kiderülve látni. A' tréfát’s vig szeszélyt gyűlölte. Egyik színművében mondja: „utálom azon haszontalan embereket, kiknek minden érdemük abban áll, hogy magukat mulassák a­ bölcsek rovására, kiktől megvettetnek.“ Kü­lönösen szerette vagdalni a’ komédia-írókat’s ezek pedig boszszúból erkölcsiségét gyanusi­­ták és rágalmazók. De mocsoktalan élte leg­­hihetőbb bizonysága az, hogy Socrates barátja volt, ’s ez a’ színházba csak az ő színművei előadatásakor ment. A’ nőkről sem gondolkodó kedvezőleg. Gyakran hevesen nyilatkoza ellenek. De né­melyek állítják hogy azokat szenvedélyesen szer­eté, sőt Sophocles azt monda, miképp csak színműveiben utálja, de a’ mi úgy látszik va­­lótalan. Darabjaiban a’ nőket mindenütt rész oldalról tünteti­ ki, ’s e’ nem iránti ezen el­lenszenve adott any­agot Aristophanesnek elle­ne egy tragoediát írni. E’gyűlölet oka lehetett, hogy két nője lévén, mind a’ kettő igen go­nosz vala. Élte vége felé Archelaus Macedonia királya, a művészek és tudósok hatalmas párt­fogója udvarába ment. Bár ez őt igen ked­­velté, de azért nem tartozott hizelkedői köz­zé é s gyakran igen szabadon nyilatkozó elle­nek. Az udvaron ezek akkori szokás szerint 77

Next