Honderü, 1847. január-június (5. évfolyam, 1/1-26. szám)

1847-06-01 / 22. szám

KEDD. NYÁRELŐ’ 1. 1847.­ alóban szívrepesztő, ha né­­melly fiatal lyricu­­sunk­ dalait átlapozzuk. Olly sok gyöngéd érzék a szép iránt, és olly kevés el­ismerés ! Mennyi lángzó lel­kesedés, és milly kevés dicséret a sajtó ré­széről ! A szegény lyricusok hallanak, hogy szíve szakad meg az embernek, tollukat szív­vérbe mártják, és rajzolják forró gyötrel­meiket — de nyilvános m­éltányra nem ta­lálnak. Az ok? — az a sajtónak már több­ször érintett és roszült kotteh­áskodásában rejlik. Egyik rész azt hiszi, most Magyar­­országnak csak egy (?) költője van, Pető­fi úr; a másik rész viszont úgy véli, hogy Petőfi úr minden tehetsége mellett sem el­ső költője hazánknak, hogy ehhez hiányzik nála az átalános műveltség, és bár­mennyire megfelel is az olvasóvilág’ nyer­sebb része’ igényeinek, annál kevesbbé elé­gítheti ki azon kisebb, de mindenesetre eldöntő részét a műveiteknek, melly ezen — mint mondani szokás — természetetes talentum­nak vad zúgása s tombolásában semmi gyönyört találni nem tud, nem akar. Mi saját kegyelettel viseltetünk min­t­ Jelen czikk a Budapesti Híradóban jelent meg *1"* jegy alatt. Közölni kívántuk azt azért, hogy olvasóink lássák, mikép ítélnek a költő felől más lapok is, mellyeket r­é­s­z­­reh­aj­lással vádolni bizonyosan senki sem fog. S­z­e­r­ű.­den iránt, mi a szellemtől szárma­zik, és azért örömestebb látunk egy fúriá­vá alakított márványdarabot, mint a durva kőtömeget magát, mert minket inkább a szel­lem köt le, melly a kődarabba lehelve jön, és ezt műszemlélet’ tárgyává teremté át. A kritikusnak pedig első kötelessége ar­ra tekinteni, minő ihlet eleveníti a holt ala­kokat. Ha ez ihlet aljasság’ kifolyása — ak­kor semmi nemes, tartós, tehát semmi va­ló és s­z­é­p nem teremtethetik. Mi tehát ez egész Petőfi-vitát mellőzzük, s némelly fél­reismert lyricust akarunk a kritikai látcső alá helyezni — meglátandók, vájjon minden költészetünk csakugyan egy személyben ösz­­pontosult-e, vájjon nincs-e ezen első(?’*?) mellett talán egy második költő, ki a lyri­­kai mezőn kitűnőt nyújtott. Szétnéztünk, és legelül Hiador’ E­m­­léklapjait találók. A teremtő művészre nálunk rosz idő jár, a művészi felfogást s mértéktartást olly nehéz megtanulnia. A küzdelmek­ zaja künn gátolja őt a csendes költésben, akaratlanul a kedélybú’ éles hang­jai siklanak át lanthúrjain. A kor’ hangula­ta zengi át kobrát a költőnek, akarja vagy nem! De a nagy tömeg csak akkor érti e hangokat, ha néven nevezik azokat, ha magas lelkesedésben csak azért érintjük a húrokat, hogy rajtuk fájdalmunkat hangoz­tassuk: a tömeg ezt bámulja, nem tudja mit gondoljon, és ah­­­a tömeget gondolkodásra vinni, annyi mint nála elveszve lenni. Azért mindig azon költők’ szerencséje legnagyobb, Tenger vagyok, melly háborog belül. " H­­ a d­o­r.

Next