Honderü, 1847. június- december (5. évfolyam, 2/1-26. szám)

1847-09-21 / 12. szám

12. SZÁM. KEDD. ŐSZELŐ’ 21. 1847. orban, mint a miénk, mely­ben a barbárság­ mindin­kább elharapózik a művé­szetekben, különös figyel­met szükség fordítnunk a kritikára, mint egyetlen menedékre. Igaz hogy ki­­jvánatos­ szabadulást nyujtna egy lángész, ha fölmerülne, de ehhez kevés a remény. — Va­lóban teljes barbárság fenyeget betörni és elnyelni irodalmunkat. Mindenekelőtt helyes fogalmat kell sze­reznünk az irodalomról. Az irodalomban nyer érvényt valamely nép­ egész szellemi hatalma, nyilatkozik an­nak minden érzelme, gondolkodása, titkai. A nép csak annyiban létezik a história’ számá­ra, a mennyiben­­irodalma van, nincs más mentőhorgonya az időt­ársai ellen, nincs más emléke, mint szellemi lételének összege, a mint az az irodalomban testté len. Az iroda­lom pedig két folyamot egyesít: melyet a köl­tészet, s melyet a tudomány teremt. Az iro­dalom’ tudományi oldalában öszpontul egy nemzet’ gondolatélete és értelemvilága, s a mennyiben az értelem folyton új szellemi ta­pasztalatokat tesz s az által az előbbi értelmi tevékenységet átlépi, az irodalom’ ez irányá­ban nincs semmi örök, csupa lépcsők, csupa mértföldmutatói egy már hátrahagyott útnak.­­ A nemzet’ sajátlagos, benső élete az ő költé-­­­szetében jelenik meg külsőleg. Ne feledjük el a fogalombeli különbséget a költői és költészet között. A költé­szet csak a művészetben jelenik meg; mi nem műteremtmény, a költészet’ körébe nem tar­tozik ; ellenben költői lehet sok könyv, a nél­kül hogy a költészethez számíttatnia szabad­na. A művészet’ titka, mint minden teremtésé, az átköltőítésfolyamban áll, mig a költőiben az elemek elmosódnak. Csak az öszpontosí­­tás, alkotás, eszmékkeli összeköttetésben rej­lik a költészet és műteremtmény. Minthogy a­­zonban költői könyvek, melyekben elemi köl­tészetélet pezsg, a művészet’ kiképezésére szükségesek, s minden műremeknek temér­dek előrejárt munkákra van szüksége, mint lépcsőkre, s az aztán, mint ezek’ virágzata tűnik elő, az előrejárt, szétszórt művészeti eszmék benne összesítetve jelennek meg, ennél fogva a költői könyvek múlhatlan szük­­ségűek az irodalomban. A késő utóvilág csak a korm­ányok­ végpontjait látja ugyan, vagy más szókkal, csak a műremekeket, s nem e­­lőzményeiket is, de az alapos fürkésző előtt ezek sem maradnak észrevétlenül. A művé­szeti szellemnek a csak költői munkákbani e­­zen elemi fejlesztése ugyan a nagy tömeg e­­lőtt kissé homályossá teszi a valódi művészeti ideált, mert a költői érzet épen a tömegben lép elő merészebben, egyoldalúbban, zajo­sabban , mig a műremekek bevégzett elzárt­ságuk, szűk, titokteljes rejtély­ességük sazon harmóniává kényszerített és alakított által, mi bennük létezik, megannyi bűvös várak, me­lyek’ kulcsaival csak a választott bir. A mű­remekek’ mélye a tömegnek igen sötét, sőt ha azt fölfoghatná, igen ijesztő volna ránéz­ve, s az emberek­ nagyobb része nem tanul­hat évekig egy költeményt, már azon okból

Next