Honismeret, 1983 (11. évfolyam)

KRÓNIKA - Tímár Irma: Honismereti szakkörvezetői tanfolyam Baranyában

Egyetem (5 fő), az óvónőképző intézet (3 fő), az egészségügyi szakiskola (1 fő), a Mosonmagyaróvári Agrártudományi Egyetem (7 fő), a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola (5 fő), az Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskola (5 fő) hallgatói voltak. A tábor adminisztratív ügyeit Miklóssy Lajos, a Győr-Sopron megyei KISZ-bizottság értelmiségi felelőse és Imre Mária, a győri Xántus János Múzeum munkatársa intézték. A szakmai munkát dr. Faragó Sándor, a Kapuvári Múzeum igazgatója, Imre Mária, a Xántus János Múzeum munkatársa, valamint dr. Kárpáthy László és Szendrő­di László, a soproni Erdészeti és Faipari Egyetem tudományos munkatársai irányították. A hallgatók szakmai felkészítésében sokat segített Papp Vilmos, az OKTH Észak-Dunántúli Felügyelőségének munkatársa, az Osli Tájvédelmi Körzet felelőse. A résztvevők kirándulások keretében ismerkedtek meg azokkal a területekkel, ahol még megfigyelhető a „Hany" igazi arca. Mindnyájunk számára emlékezetes program volt dr. Timaffy László néprajzkutató és Kalló Zoltán fafaragó előadása. A gyűjtőmunkát öntésmajor és Osli községekben illetve tájvédelmi körzetben (ez utóbbiban csak az erdészhallgatók) végeztük. Közlekedési eszközök hiányában - mindössze 6 db kerékpár állt a 26 ember rendelkezésére - távolabbi községeket nem tudtunk elérni. (Jövőre szeretnénk bekapcsolni Földsziget és Veszkény községeket is.) A gyűjtés 8 szakcsoportban folyt. A csoportok kialakításánál a hallgatók szakmai érdeklődését és képzettségét vettük alapul. Olyan feladatokat, kutatási célokat jelöltünk meg, melyek - a tájismeret és a múzeumi gyűjtemények ismeretében - kevésbé kutatott témák. A szakcsoportok részletes munkája: 1—2. csoport: Az Erdészeti és Faipari Egyetem hallgatói önálló csoportként dolgoztak dr. Kárpáthy László és Szendrő­di László irányításával. Kutatási területük a hagyományos erdő, telepítési lehetőségek vizsgálata és a Hanság különleges madárvilágának tanulmányo­zása volt. Munkájukból (jövőre folytatják) TDK dolgozat készül. 3. csoport: Gyermekjátékok gyűjtésével foglalkoztak a Soproni Óvónőképző Intézet hallgatói. Előzetesen összeállított kérdéscsoportok alapján végezték a kutatást. Rajzos ábrákkal ellátott részletes leírást készítettek az egyes játékokról. Munkájuk során kevésbé ismert, csak e vidékre jellemző játékokat nem találtak. 4. csoport: A búcsúval kapcsolatos szokások után kutattak a győri tanítóképző főiskola hallgatói. Osli híres búcsújáróhely volt, minden Mária-napon tartottak búcsút a csodatevő „Osli Mária" emlékére. A hallgatók részletes leírást készítettek, búcsús énekeket (magnószalagon rögzítették) és számos tárgyat gyűjtöttek. 1. csoport: A tanítóképző főiskola másik csoportja a temetés körüli szokások gyűjtésével foglalkozott. Számos, kevésbé ismert virrasztó éneket sikerült rögzíteniük. 6. csoport: A műszaki főiskola hallgatói részletes térképet készítettek a temetőről. A családok temetkezési rendjét, szokásait, a sírkövek származási helyeit vizsgálták. 7-8. csoport: Az Agrártudományi Egyetem hallgatói 2 csoportban dolgoztak. Pontos leírást készítettek a vetés, aratás, betakarítás munkafolyamatairól, az ezekhez kapcsolódó szokásokról. Kutattak a jellemző állatfajták, ezek tartása, legeltetése után. Néhány érdekes népi gyógymódot is sikerült rögzíteniük. Számos, a gazdálkodással kapcsolatos tárgyat gyűjtöttek a múzeum számára. A tábor leglényegesebb gyűjtési eredményeit a KISZ Győr-Sopron megyei Bizottságának gondozásában külön kiadványban szeretnénk közreadni. Imre Mária Honismereti szakkörvezetői tanfolyam Baranyában 1981-ben a Baranya megyei Művelődési Központ és a Baranya megyei Pedagógus Továbbképző Intézet közös szervezésében és rendezésében egyéves honismereti szakkörvezetői tanfolyamot indított. A tematika elkészítéséhez a Népművelési Intézet honismereti tananyagtervezetét használtuk fel, az Intézet és dr. Novák József hozzájárulásával. A tanfolyam 27 fővel indult. A jelentkezettek nagyobb része pedagógus vagy népművelő volt, kisebb része középiskolai diák, akiket az iskolák külön kérésére hívtunk meg a tanfolyamra. A jelentkezők egyhetes intenzív tanfolyamon vettek részt. Ennek zárófoglalkozására minden hallgató szabadon választott témából 3-5 oldalas írást készített, amelyből mindenki a kijelölt részt megismertette társaival. A nyári szünet után kezdődött a foglalkozás második szakasza, minden második hét csütörtökén 24

Next