Honismeret, 2003 (31. évfolyam)

2003 / 6. szám - HAGYOMÁNY - A turulmadár, mint jelkép (Dukrét Géza)

HAGYOMÁNY 1­­ / A turulmadár, mint jelkép. A turulmadár legendája visszavisz minket népünk múltjába, az Árpád-nemzetség eredeté­hez. Az „eredetmonda" több krónikásunk feljegyzései között szerepel. Anonymus, Béla ki­rály jegyzője a Gesta Hungarorum 3. fejezetében írja: „Emesének fia született, aki az Álmos nevet kapta. Isteni, csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert a teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva te­herbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből forrás fakadt, és ágyékából di­cső királyok származnak, ámde nem a saját földjükön sokasodnak el." Kézai Simon, IV. László udvari jegyzője, 1283 körül A magyarok viselt dolgai című művében az Árpád-házat Attila hun király leszármazottjának tekinti. A 10. fejezetben írja: „Etele király címere, amelyet paj­zsán viselt, egy madárhoz hasonlított - magyarul turul a neve­­ fején koronával. Ezt a címert a hunok egészen Géza fejedelem idejéig, amíg közösen kormányozták magukat, mindig hord­ták a hadban." Tovább így ír: „Mármost ezen kapitányok közül a Turul nemzetbeli Árpád, Ál­mos fia, Előd unokája, Ugek dédunokája a többieknél gazdagabb volt és hada is erősebb, így hat hadával együtt ez az Árpád hatolt át először a rutén havasokon, és elsőként vert tábort az Ung folyó mellett." Egy, a XVI. századból származó szövegben, amely összegzi az ősi krónikák szövegét és a szájhagyományt, ez olvasható:­ „... Attila, magyar király halála után (...) a magyarok másod­ízben jöttek ki Szkítiából, ilyenképpen Ügek fia Előd, Szkítiában Eumed-beli lánytól fiat nem­zett, kinek neve Álmos, azért, mivel anyjának álmában egy héja-forma madár jelent meg, rá­szállott és ettől teherbe esett, méhéből sebes patak fakadt, mely nem a saját földjén növekedett meg. Ezért történt, hogy ágyékából dicső királyok származtak. Miután a somnumot, a mi nyelvünkön álomnak mondják és a születést álom jövendölte meg, ezért nevezték őt Álmos­nak, ki Előd, ez Ügek, ez Ed, ez Csaba, ez Attila (...) fia volt (...), vagy azért hívták Álmosnak­­ ami latinul annyit, mint szent mivel az ő ivadékából szent királyok és vezérek voltak szü­letendők." Így született „Álmos vezér (...) akinek segítője a Szentlélek volt..." Krónikásaink ezt a történetet kisebb változásokkal írják le, s mivel Anonymus Álmos any­ját meg is nevezi­­ Emese - ezért nevezzük ezt a történetet Emese Álmának. Dúcz László: A közöttünk élő turulmadár című könyvében­ ezt írja: „Álmos és Árpád szár­mazása fontos számunkra, akikről krónikásaink úgy nyilatkoznak, hogy Attilától származ­nak. Viszont a Turul-legenda is teljesen egyértelműen a szkítákhoz, a hunokhoz és azokhoz az iráni pártusokhoz köti őket, akik eredetileg szkíták-hunok, csak a Káspi-tengert délről kerül­ték meg, bő ötszáz év alatt." Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy Belső-Ázsia legtöbb népe ragadozó madárőstől származ­tatja magát, így a régi népek gondolatvilágából származó, a magasból lecsapó isteni eredetű, életet hozó madarat nyugodtan összehasonlíthatjuk a Szentlélekkel. A Turul-család nem a tu­rulmadártól származik, nem is isteni eredetre vall, hanem a fogantatás szentesítését jelöli. A megtermékenyítés mindenképpen isteni szándékból ered. Népművészetünk jelrendszerében számos helyen feltűnik, ugyanígy az iparművészetben, a középkori fegyvereken, zászlókon, edényeken, serlegeken. A turulmadár szinte mindenhonnan felbukkan, ahol ezek a jelek al­kotnak képet, hiszen Isten küldötte, aki az Úr akaratát továbbítja. De találkozhatunk vele egy-­ ­ Elhangzott 2003. július 25-én Csornán, az Önkéntes Néprajzi és Nyelvjárási Gyűjtők XVIII. találko­zóján (Szerk.) 2 Dümmert Dezsff: Az Árpádok nyomában. Bp., 1977.82. old. 3 Dúcz László: A közöttünk élő turulmadár. Lakitelek, 1993. 51

Next