Honismeret, 2013 (41. évfolyam)

2013 / 6. szám - TERMÉS : AZ XLI. ORSZÁGOS HONISMERETI AKADÉMIA ELŐADÁSAI. 2. - Mózessy Gergely: Szent István megemlékezések a kommunista diktatúra idején : az állami és az egyházi kultusz ütközőpontjai

után merészségnek tűnik közép-európai népei közt békét vizionálni. A szónoklat végül a felszabadulás óta eltelt idő fejlődésére és a pártkongresszusra is kitért, dicsérte a magyar diplomáciát és elmarasztalta az amerikai imperializmust. Az állami ünnepségek 1970-re időzítésével azt is elérte a párt, hogy „megelőzze” versenytársait. A király ezredik születésnapjára vonatkozó egyházi megemlékezések ugyanis az 1970. augusztus 20-án délelőtt Budapesten megnyitott és 1971. augusztus 20-án Veszprémben bezárt szentévben zajlottak, az emigráció pedig-a párt értesülései szerint - 1972/73 táján szerette volna megemlékezéseit tartani, amit a Magyar Népköztársaság korai fellépése ellehetetlenített.23 A hatalom ettől kezdve törekedett, hogy az egyházi megemlékezéseket korlátok között tartsa. Leg­szókimondóbban ezt Miklós Imre, az Állami Egyházügyi Hivatal elnökhelyettese fogalmazta meg egy munkatársainak tartott országos értekezleten 1970 júniusában: „Nem engedjük át az egyháznak István királyt. [...] Hozzájárultunk, hogy Budapesten a Szent István Bazilikában, Esztergomban, Székesfehér­váron legyenek ünnepségek, de semmiféle tömegeket nem utaztatunk. Megállapodtunk [az egyházi ve­zetőkkel], hogy inkább az év elejétől kezdve széthúzódó rendezvényekkel, kiállításokkal, de nem nagy tömegdemonstrációkkal csináljuk a Szent István évet.”24 Az emlékév időpontját a Magyar Katolikus Püspöki Kar 1969 karácsonyán kiadott körlevelének vé­gén hirdette meg,25 programjának kidolgozására pedig különbizottságot hozott létre. Ennek jegyző­könyve hamarosan az ÁKH-ba került, ahol nagyon gyorsan elutasítással egyenértékű kérdőjelek kerül­tek bizonyos tervek mellé. Szó sem lehetett a szentatya - vagy küldöttjének - magyarországi meghívá­sáról, vagy a Szent Jobb országjárásáról.26 Az egyházi megemlékezések természetesen a civil sajtóban nem kaptak különösebb nyilvánosságot. Pedig a szentév pesti bazilikában 1970. augusztus 20-án délelőtt tartott nyitóeseményen felolvasták VI. Pál pápa évfordulóra küldött üzenetét, és közszemlére tették a Szent Jobbot.27 A szertartáson mindössze 7000-8000 fő vett részt, a templom körül további 1000-3000 érdeklődő gyülekezett. A megjelenők száma állami szemmel nézve nem volt kritikusan magas.28 A hatalom következő célja az volt, hogy a szentév során az egyházmegyei szervezésű programok te­kintetében e tendencia folytatódjon. Az ÁEH végig szoros kontroll alatt tartotta az ünnepségeket. Az egyes egyházmegyei programok túlzásnak tartott elemeit igyekeztek lenyesegetni - elsősorban az ordináriusok személyes befolyásolása révén. Főként a váci, a székesfehérvári, a Csanádi, a pécsi és az esztergomi aulák gazdag ötleteit igyekeztek visszafogni.29 Az Állami Egyházügyi Hivatal iratanyagá­ban a fennmaradt nagyszámú, helyi eseményeket rögzítő jelentés is a szoros kontrollról tanúskodik.30 Az egyházi szándékok visszafogásáról viszont gyakorta csak elejtett félszavak keserűségéből értesü­lünk.31 1983 Az államalapító király szentté avatásának 900. évfordulója különösebben nem ütötte meg a civil vi­lág érzékenységét. Az eleváció olyan egyházi aktusnak számított, amire a politika figyelme nem terjedt ki. A civil szférában ugyan történtek kultusztörténeti szempontból is fontos események - Györffy György István király és műve című, eredetileg 1977-ben kiadott megkerülhetetlen monográfiájának második kiadása ebben az esztendőben jelent meg, s ekkor mutatták be Szörényi Levente és Bródy Já­nos rockoperáját is - ezek időzítését nem ez az évforduló motiválta. A katolikus egyház pedig - szentszéki útmutatásra - 1983-ban a megváltás 1950. évfordulójáról em­lékezett meg jubileumi szentév keretében. Az egyházmegyék többségének lelkipásztori programjának 23MNLOL-XIX-A-21 -d-0025-3a/1970. 1. 24MNLOL-XIX-A-21 -d- 10-2/1970. 13. 25 A Magyar Katolikus Püspöki Kar 1970. évi újévi szózata. Vö.: SzfvPL - Litt. Enc. - 1970. 26 MNL OL - XIX - A - 21 - a - M-26-lb/1970. 27 Szövegét lásd pl.: Új Ember, XXVI. évf. 35. (1260.) sz. (1970. augusztus 30.) 1-2.; MNL OL-XIX- A - 21 - c-1.140/5. 28 MNL OL - XIX - A - 21 - d - 0025­ b­/1970. 5.; MNLOL-XIX-A-21 - d - 0025-7­7/1971.6. 29MNLOL-XIX-A-21 -d-0025-1a/1971. 1­2. 30 A megyei előadók szokásos jelentésein túlmenően (MNL­OL - XIX- A-21 - d - 007/1970, ill. 007/1971) a hitbuzgalmi adatgyűjtéseknek is fontos része volt a téma (MNL­OL - XIX - A - 21 - d - 0025/3,3a, 4/1970 és­­0025-4/1971). 31 Pl.: Székesfehérvári Püspöki és Székeskáptalani Levéltár (továbbiakban: SzfvPL) - No.7248B -618/1971.

Next