Honismeret, 2017 (45. évfolyam)

2017 / 1. szám - KRÓNIKA - Ferencz Győző: Ladányi András, a honismertető bányász

ébredtem rá azon a napon ? Arra, hogy az elmúlt nyolc évtized alatt nem a lendületes és szikrázó élet forgatagában éltem, hanem a dac, az ellenállás, az elkeseredés ponyvasátorában, ahol többnyire csak az elégiák vettek körül, nem a küzdelem férfiassága. Azért segítettem mindenkinek, hogy magamon se­gíthessek.” Örökké emlékezetes marad számomra 2010-ben a Zámolyi Falunapok keretében a Teleházban ren­dezett irodalmi-közéleti est, ahol Csoóri Sándorral együtt szerepeltünk: a költészetről, Udvardy Cserna János zámolyi születésű, XIX. századi népdalgyűjtőről, majd találkozásunkról beszélgettünk, amikor Ő 1981-ben Bécsben átvette a Herder-díjat, s az ünnepségre Herder-ösztöndíjasként én is meghívást kap­tam. Két évvel később ismét Zámolyra vártuk Csoóri Sándort, ahol Bakonyi István irodalomtörténész kérdezte volna. Betegsége miatt nem érkezett meg, az őt váró, szépszámú közönség előtt Bakonyi Ist­vánnal ketten beszélgettünk róla. Földink, Csoóri Sándor! A rendszerváltás előtti időszakban verseidet, prózai írásaidat, társadal­mi-politikai szerepléseidet hatalmas érdeklődés kísérte. Új könyved megjelenése ünnep volt a magyar értelmiség számára itthon és külföldön is. Haláloddal sem szakadhat meg ünneplésed: gyermekeink, unokáink Németh Lászlóval, Illyés Gyulával, Nagy Lászlóval egy sorban fognak tanulni életedről, munkáidról. Könyvtárainkban, de a világhálón is műveid várják a jelen és a jövő olvasóit. Szülőfalud­ban máris felmerült, hogy szobor őrizze a lakodat, szülőházadban kortárs irodalmi alkotóház működjön. Lukács László Ladányi András, a honismertető bányász Nagy valószínűséggel a sors is bányásznak rendelte, hiszen a nyírségi felszíni homokos Borbányá­ból az eocén­ mély Tatabányába került szakiskolát végzett mélyművelő vájárnak. Ez a Borbánya némi magyarázatra szorul. Ez annál is könnyebb, mert a szülőhelyéről szociográfiai riportkönyveket is írt A homokdombok napszámosai (2001) és A negyedik kapu címmel (1997). Ebből tudható, hogy a Nyíregy­háza melletti Borbányának a Kálói útról nyíló utcáit kapuknak nevezték - ő a Negyedik Kapuban szüle­tett a második világháború befejezésének évében. Akkor annak a településnek Orosi szőlő volt a neve. A szülőháza nádtetős borház volt. A Negyedik Kapuról írta Katona Béla irodalomtörténész: „De nem csak Proust és Krúdy múltidézé­séhez kötődik Ladányi András könyve, hanem irodalmunk egy sokkal közelebbi vonulatához is, minde­nek előtt a népi írói mozgalom szociográfiai műfajához: Illyés Gyula, Erdei Ferenc, Féja Géza, Veres Péter, Kovács Imre, Szabó Zoltán, az újabbak közül pedig Sü­tő András, Duba Gyula, Csák Gyula és Csoóri Sándor művei­hez. Ahogy az elődök írásai, az ő Borbánya-könyve sem hét­végi kirándulásokból született, hanem egész életének minden tapasztalata sűrűsödik benne. Minden szavát egész élményvi­lága hitelesíti. Ezzel a könyvvel Borbánya is felkerült hazánk irodalmi térképére Maga a könyv szerzője mondta: ,Aztán a 2001-ben meg­jelent, A homokdombok napszámosai című könyvemben kibő­vítettem a látókört Borbánya többi kapujára és a körülölelő településekre: Ó-Kistelekiszőlőre, Nyírjes-tanyára, Nagy­szállásra és Százkútra is. Készítettem egy útikönyvet is Uta­zás tirpákföldön címmel. Lovas kocsival és autóval jártam be a tanyavilágot, köztük Mandabokorban is. Ezzel megbecsülé­sükként tartoztam a hajdanán ide származott tótoknak, vagyis a tirpákoknak.” A vájáriskolát követően Ladányi András 15 év után a tata­bányai Népháznak nevezett kultúrpalota magasába emelke­dett a föld eocén mélyéből. Közben levelező tagozaton érett­ségizett és elvégezte az egri Ho Si Minh tanárképző főiskola népművelő-pedagógia szakát, így aztán a jövesztőcsákánnyal másfél évtizedig végzett mélyművelés helyett a fejek magas­­művelésébe kezdett. Nem sokáig, mert a Bányaipari Dolgo- Ladányi András bányász egyenruhában 94

Next