Honművész, 1835. július-december (3. évfolyam, 53-104. szám)

1835-09-17 / 75. szám

csak a’ Chinaiak által írásra használt fekete festék , ’s korán sem készíttetik olly különös szorgalommal. Ez már több művészt ösz­tönzött más anyagok és festékek felkeresésére, ’s többek köztt Sei­­delmannt és Rahlt a’sepia és biester használására inditá; sőt az ér­­tekezőt is azon gondolatra juttatá, vallyon az olajfesték nem lehetne-e a’ tus pótlékja. Próbálatjai minden várakozás felett sikerültek, ’s azon kivül még más hasznokat is nyújt­anak, mellyek okai, mért nem tartá bánásmódjának nyilvánositását nem fontosnak. A’ közönséges mag-fekete festék t. i. (melly barnasága által a sepia színéhez közelit ’s a’képnek kellemes melegséget ad, és olajjal feldörzsölve hólyagban árultatik) a’ festéktányérra (Palette) tétetik, a’ száradás könnyítésére kevés ónczukorral kevertetik, és lapátocs­­kával jóforma vékonyságra szétterjesztetik , úgy, hogy ha az em­ber valamelly tompa hal-ecsetet belemárt, annak csak egyes csúcsai nedvesednek­ meg a’ festéktől, de a’ szőrök nem tapadnak öszve. Ez és az, hogy az igen könnyű árnyék-parthiáknál a’festék még mák­olajjal is megritkittassék, a’legfontosabb az egész munkánál. Ha tehát látszanék , hogy igen sok festéket vettünk­ fel, hogy az ecset­ben levő felesleget előbb a’ papirosra vagy palettára ütés által eltá­­voztassuk, hogy az egyes szőrök jóformán ismét szétterjeszkedjenek, vagy, ha az ecset a’ sok festés által igen zsíros lett volna, azt másik szárazzal cseréljük­ fel. Ha már az ecset a­ lebökésnél csupán öszve­­független pontokat bocsát magából, jele, hogy alkalmas az olaj­tus­hoz, és vele már most az árnyéklandó helyeket be lehet pontozni, mintha az olajfestéket kellene eltávoztatni. Ez által minden bökés­nél mind az ecset egyes szőrei, mind a’ papirosnak erei által száz meg száz pontok támadnak, mellyeket tetszés szerint még jobban lehet elolvasztani, migcsak valamennyi árnyék létre nem jut, és a képnek első rajzvonatja elkészült. Ezen festési monor, valamint minden olajfestés, a’festéknek többszöri felkenését kívánja, mihelyt az előbbi már megszáradott, és csak a’ fótékony rajzvonatoknál ’s tanulmányoknál lehet a’ rajzolatot egyszerre elvégezni, ellenben na­gyobb terjedtségű tárgyaknál a’ festéknek vastag felkenése csak a’ munkát nehezítené, ’s magának a’rajzolatnak ártalmas lenne. — így tehát fő szabályul szolgálhat, hogy ugyan azon helyen csak addig lehet tusolni, m­ig az egészen bevonatik az olajtól, mi által azután többé nem származnak pontok, hanem a’ festék egymásba fut ösz­ve, azonban az érzelem ’s a’ művésznek ügyessége itt könnyen el­tudja találni az igaz mértéket, ’s értesiti őt, mikor kell ismét szá­radni engedni rajzolatját. Egyébiránt érződik magában is, hogy előbb a’ papirost, mellyre az olaj­tus vitetik, kikell feszitni, és annyira bekenni keményitő­ csi­

Next