Honművész, 1836. január-június (4. évfolyam, 1-52. szám)

1836-05-26 / 42. szám

330 GYMNASTIK­A. Közlemények Clair Ignác­ gymnastikai intézetéből. (Pesten, Therézia-város, sip utsza, 359 sz. a.) VI. Valljon a’ mondottat paedagogok vagy természet és idő eszköz­­lék­e? úgy látszik, mintha belülről a’ lélek dolgoznék a’testen, mellynek jelenléte nélkül ő nem is támadna. Bizonyos, hogy ő ad­dig, mig a’ testnek képezhetősége történik, az organisatio erejétől támogatva a’ testet képezi jól vagy roszul, mint a’körülmények en­gedik. Azért sajátságos dolog, ha azok, kik az ember képezését felvállalják, abban zavart okoznak , és azt ténylegesen (positive) vagy tagadólag (negative) akadályozni akarják. —­i nem kellene-e inkább elősegíteniek? Ha már a’ physicai és szellemi az emberben csak egyet tesz; ha mindkettőnek sorsa elválaszthatlanul egybekapcsolva van ; ha képez­­tetések csak elválaszthatlanul történhetik, ugy mindkettő képezteté­­sének mindig teljes egybehangzással's kezet fogva kell tenni. Ha te­hát a’ lelki miveltséget különösen vesszük munkára, ha a’ lelket különzés (abstractio) és kémlés (speculatio) mestersége által érettsé­gére siettetjük, akkor a’ testnek is segedelmére kell jönnünk tényle­ges mesterséggel; különben emez hátra marad, ha őt csak ama képzésre hagyjuk, melylyel hathat reá az általunk munkásságában korláto­zott lélek. De lássuk (hogy ama maximának igazságát annál könnyebben megismerjük) az emberi miveltség fő nemeit, ’s vizsgáljuk követ­kezményeit. Ennek csak következő főrendszerei képzelhetők. Az 1-ső igy szóli: — „Hagyjátok a’testet saját sorsára; ő csak a’ tulajdonképi embernek alárendelt része. Emeljétek lehető mester­séggel a’ lélek miveltségét ; mert ettől függ minden.44 — De mi következik ebből? — A’ lélek az ő ügyetlen társát nem fogja tűrni; megunván társaságának terhét, attól elválni törekszik, ’s azt gyakran elég korán hagyandja­ el. A’ *2-dik. — „Éljen a’ physicai ember! Csak az ő hasznára for­díts minden kedvező körülményt, minden tényleges mesterséget.44 — Mi következik ebből? — Nagy bizonyossággal állíthatni, hogy ezen után minden esetre bátrabban haladhatsz, mint a’ léleknek egy ol­dalas miveltségével. A’ legroszabb, mit e’ móddal eszközölhetsz, egy physicai, erős, egészséges, izmos példakép leend, nagy vidorságú ’s ép emberi eszű lésekkel. Ez már, úgy vélem, paedagogi névre mél­tó volna.

Next