Honművész, 1837. július-december (5. évfolyam, 53-104. szám)

1837-09-17 / 75. szám

mi hasznossággal birnak, például: a) azok Egon doctor próbatételei szerint, egyenlő hordozó tehetségnél, gi0 részszel még könnyebbek, mi által a’ vasut-alapitásnak költségei jóval alantabb szállanak.­­ b) Azon székek, mellyekben azok nyugszanak, alacsonyabbak; azok tehát a’ beékezésnél a’ hasadásnak nincsenek olly annyira kitéve, ’s az ol­­dalnyomás emelésekara (Hebelarm), melly az ászok felforditására hat, nem olly hosszú. — c) A’ hullámos szinvasak­, széleiknek azon alsó helyén, melylyel a’ székekben nyugszanak , kicsiny irded előug­­rásokat képeznek, mellyek beillenek az ágy vagy ászok mélyezetei­­be, mi által gátoltatik hosszában az eltolás, valamint is a’ székek­­nek átdülése, ha pillanatilag áthajlittatik közöttek a’ szinvas. A’ hul­­lámos szinvasak most már a’ belga ’s német intézetekben is tökélye­­sen kinyujtatnak, ’s nem­ szenved kérdést, hogy ezeknek általányos használása a­ száraz földi vasútépítéseknél is életbe lépene. A’ szinvasak szilárdsága ama legnagyobb tehertől függ, melly ide oda szállittatik a’ vasútokon, ’s ezt a’ Locomotiv-erőművek maguk teszik, mellyeknél, ámbár az újabbak három pár keréktől gyám­oltat­­nak is, 30 -32 mázsa jut mindenik kerékre; midőn ellenben a’ jószág­gal megterhelt kocsiknál, a’ kerékpárra ritkán jut több 35 mázsánál. A’ Liverpool-Manchester -vasútnak alapításánál hullámos szinvasak használtattak, mellynél egy yard, vagy három angol láb, 35 mázsát nyom. E’ szinvasakat gyengéknek találták általán, ’s jelesül a’lejt­­vényes síkon, hol azok rendkívül szenvednek bezárt kerekektől a’ lefelé kocsizásnál, ’s jobbadán tartós áthajlást vettek­ fel. Egy időtől fogva a’ szinvasak kicseréléséhez kezdtek ezen útvonalon, mellyek­­nek helyébe mások huzattak­ be, ’s ezeknél minden yard 45 fon­tot nyom. A’ Monkland- ’s Kirkintillok-vasúton skót országban, a’ki­­nyujtatott szinvasak a’ fő-átjárásban hasonlag 15 láb hosszúk , ’s 3 láb hosszúságnál 28 font nehezek; a’ szinvasak nem olly tömöttek az ol­dal vasútakon, ’s közülök a’ leggyengébbek 17 fontot nyomnak 3 láb hosszúságnál (2285 bécsi mázsa egy ausztriai mértföldre); azonban e’ szinvasak a’ piedestalok között fölötte meghajlottak; ámbár a’ vas­úton történt szállítás egyedül csak lovak ’s kocsik által történik, mely­­lyeknél a’ felrakott holmiknak terhe csak két tonnát tesz.­A’ kinyúj­tott szinvasak a’ Glasgow- ’s Garnkirk-vasúton hasonlag csak 28 fon­tot nyomnak 3 láb hosszúságra. Ezen terhet lehet tehát (vagy 3764 ausztriai mázsa kinyújtott vasat) egy ausztriai egyes vasútkocsinál (hol egy kerék 32 mázsa ausztriai teherrel nyom a’ vasútra) mint ol­­lyant felvenni, millyet­, mint legnagyobbat, igazol a’ tapasztalás.— A’ London-Birminghami új vasúton szinvasak használtatnak általán, mellyeknél egy yard 48 fontot nyom.­ ­

Next