Honművész, 1837. július-december (5. évfolyam, 53-104. szám)
1837-09-17 / 75. szám
mi hasznossággal birnak, például: a) azok Egon doctor próbatételei szerint, egyenlő hordozó tehetségnél, gi0 részszel még könnyebbek, mi által a’ vasut-alapitásnak költségei jóval alantabb szállanak. b) Azon székek, mellyekben azok nyugszanak, alacsonyabbak; azok tehát a’ beékezésnél a’ hasadásnak nincsenek olly annyira kitéve, ’s az oldalnyomás emelésekara (Hebelarm), melly az ászok felforditására hat, nem olly hosszú. — c) A’ hullámos szinvasak, széleiknek azon alsó helyén, melylyel a’ székekben nyugszanak , kicsiny irded előugrásokat képeznek, mellyek beillenek az ágy vagy ászok mélyezeteibe, mi által gátoltatik hosszában az eltolás, valamint is a’ székeknek átdülése, ha pillanatilag áthajlittatik közöttek a’ szinvas. A’ hullámos szinvasak most már a’ belga ’s német intézetekben is tökélyesen kinyujtatnak, ’s nem szenved kérdést, hogy ezeknek általányos használása a száraz földi vasútépítéseknél is életbe lépene. A’ szinvasak szilárdsága ama legnagyobb tehertől függ, melly ide oda szállittatik a’ vasútokon, ’s ezt a’ Locomotiv-erőművek maguk teszik, mellyeknél, ámbár az újabbak három pár keréktől gyámoltatnak is, 30 -32 mázsa jut mindenik kerékre; midőn ellenben a’ jószággal megterhelt kocsiknál, a’ kerékpárra ritkán jut több 35 mázsánál. A’ Liverpool-Manchester -vasútnak alapításánál hullámos szinvasak használtattak, mellynél egy yard, vagy három angol láb, 35 mázsát nyom. E’ szinvasakat gyengéknek találták általán, ’s jelesül a’lejtvényes síkon, hol azok rendkívül szenvednek bezárt kerekektől a’ lefelé kocsizásnál, ’s jobbadán tartós áthajlást vettek fel. Egy időtől fogva a’ szinvasak kicseréléséhez kezdtek ezen útvonalon, mellyeknek helyébe mások huzattak be, ’s ezeknél minden yard 45 fontot nyom. A’ Monkland- ’s Kirkintillok-vasúton skót országban, a’kinyujtatott szinvasak a’ fő-átjárásban hasonlag 15 láb hosszúk , ’s 3 láb hosszúságnál 28 font nehezek; a’ szinvasak nem olly tömöttek az oldal vasútakon, ’s közülök a’ leggyengébbek 17 fontot nyomnak 3 láb hosszúságnál (2285 bécsi mázsa egy ausztriai mértföldre); azonban e’ szinvasak a’ piedestalok között fölötte meghajlottak; ámbár a’ vasúton történt szállítás egyedül csak lovak ’s kocsik által történik, melylyeknél a’ felrakott holmiknak terhe csak két tonnát tesz.A’ kinyújtott szinvasak a’ Glasgow- ’s Garnkirk-vasúton hasonlag csak 28 fontot nyomnak 3 láb hosszúságra. Ezen terhet lehet tehát (vagy 3764 ausztriai mázsa kinyújtott vasat) egy ausztriai egyes vasútkocsinál (hol egy kerék 32 mázsa ausztriai teherrel nyom a’ vasútra) mint ollyant felvenni, millyet, mint legnagyobbat, igazol a’ tapasztalás.— A’ London-Birminghami új vasúton szinvasak használtatnak általán, mellyeknél egy yard 48 fontot nyom.