Honművész, 1840. január-június (8. évfolyam, 1-52. szám)

1840-01-16 / 5. szám

az első rendű utazók teremében, a’ dámateremben, vagy ha az idő szép, a’ helyes járdával ellátott, egy méterrel, vagy 3 lábbal a’ pálya niveauja fölött emeltt elindulási terrasson, honnan azok külön kocsikba léphetnek. E’ terrasse elől ’s hátul rostélylyal van elzárva. — A második osztályú utazók egy másik kapunál lépnek­ be, jegyeket váltnak, ’s egy teremben várják­ meg az elindulást, vagy pedig a’ terrasson,melly mindenik utazónak közös. — Az utazók magukkal viszik könnyű bútoraikat a’ szokott szobákba. — Azon kocsik számára szol­gáló bejárások, mellyeket a’ vasúton kell messzebb szállitni, úgy hasonlag lovak ’s nehéz bútorok számára, egy más helyen vannak. Azok belajstromoztatnak a’ hivatalszobákban (Bureaux), ’s az elin­dulásig ott maradnak, vagy a’ felpakoló udvarban, ’s a’ korongon, orsón (Drehscheibe) felpakoltatnak. — Az elindulásra kijelölt kocsi­sor (train) a’ pályán igazittatik­ el. Az elindulásra való jel harang által adatik, melly megtörténvén, az utazók oda hagyják a’ tere­meket , elfoglalják helyeiket, ’s távozva tovább állnak. — Az ott levő más két pálya arra szolgál, hogy a’ használatban álló kocsik a’ fé­szerekbe hozattassanak, ha talán csekély kijavításokra volna szük­ség, például, ha azokat meg kell kenni vagy tisztogatni. Egy másik pálya a’ train megérkezésére szolgál. Mihelyest egy illy ko­csisor megérkezett, az utazók egy a’ terrasse formájára elrendezett csarnokon lelépnek , vagy azonnal eltávoznak gyalog onnan vagy pe­dig bérkocsikban, mellyek az érkezeti trottok­ hosszában állnak, vagy bútorukat várják­ meg, melly a’ korongon álló kocsin van, hol azok lerakatnak. Ezen utazók a’ kapuknál lépnek­ ki, lefizetvén a’ bureauxban a’ transportot, hol t. i. nekik átmenni kell. — Ezu­tán a’ megérkezett train tüstént megvizsgáltatik. Azon kocsik, mel­lyeket megkenni szükséges, a’ fészerekbe vezető pályákra hozatnak, midőn a’ többiek az elindulási pályára állíttatnak, ’s azonnal ismét az útra elkészíttetnek. Ez nagy sebességgel megy véghez három sor ko­rong által.—Az elindulásra ’s megérkezésre szolgáló vaspályák, s azok, mellyek a’ fészerekbe vezetnek, a’ terrassokkal együtt 200 lábra terjedő, igen szép vas tetővel, t. i. a’ hivatal-épület egész hosszá­ban fedvék. Van ott egy két emeletű fészer, vagy remise is, melly a’ szolgálaton kívül levő ’s az uj szükség esetére készen álló kocsik számára szolgál.­A’hely rendetlensége Birminghamban nem engede az épületeknek olly symetriai elrendezést adni, mint Londonban, mind e’ mellett is hasonló módon megy véghez az utazók szolgálata. Mint tudva van, 1837-iki tavaszszal kezdettek­ meg a’ munkák a’ cs. kir. szabad. (Ferdinand császár nevet viselő) északi vasútnál, melly már elkészült Brünnig Morvában, azonban később Galliczia fzelsejéig, vagy is az ottani dús­gazdag sóbányákig, 64 német mért-

Next