Honművész, 1840. január-június (8. évfolyam, 1-52. szám)
1840-01-16 / 5. szám
az első rendű utazók teremében, a’ dámateremben, vagy ha az idő szép, a’ helyes járdával ellátott, egy méterrel, vagy 3 lábbal a’ pálya niveauja fölött emeltt elindulási terrasson, honnan azok külön kocsikba léphetnek. E’ terrasse elől ’s hátul rostélylyal van elzárva. — A második osztályú utazók egy másik kapunál lépnek be, jegyeket váltnak, ’s egy teremben várják meg az elindulást, vagy pedig a’ terrasson,melly mindenik utazónak közös. — Az utazók magukkal viszik könnyű bútoraikat a’ szokott szobákba. — Azon kocsik számára szolgáló bejárások, mellyeket a’ vasúton kell messzebb szállitni, úgy hasonlag lovak ’s nehéz bútorok számára, egy más helyen vannak. Azok belajstromoztatnak a’ hivatalszobákban (Bureaux), ’s az elindulásig ott maradnak, vagy a’ felpakoló udvarban, ’s a’ korongon, orsón (Drehscheibe) felpakoltatnak. — Az elindulásra kijelölt kocsisor (train) a’ pályán igazittatik el. Az elindulásra való jel harang által adatik, melly megtörténvén, az utazók oda hagyják a’ teremeket , elfoglalják helyeiket, ’s távozva tovább állnak. — Az ott levő más két pálya arra szolgál, hogy a’ használatban álló kocsik a’ fészerekbe hozattassanak, ha talán csekély kijavításokra volna szükség, például, ha azokat meg kell kenni vagy tisztogatni. Egy másik pálya a’ train megérkezésére szolgál. Mihelyest egy illy kocsisor megérkezett, az utazók egy a’ terrasse formájára elrendezett csarnokon lelépnek , vagy azonnal eltávoznak gyalog onnan vagy pedig bérkocsikban, mellyek az érkezeti trottok hosszában állnak, vagy bútorukat várják meg, melly a’ korongon álló kocsin van, hol azok lerakatnak. Ezen utazók a’ kapuknál lépnek ki, lefizetvén a’ bureauxban a’ transportot, hol t. i. nekik átmenni kell. — Ezután a’ megérkezett train tüstént megvizsgáltatik. Azon kocsik, mellyeket megkenni szükséges, a’ fészerekbe vezető pályákra hozatnak, midőn a’ többiek az elindulási pályára állíttatnak, ’s azonnal ismét az útra elkészíttetnek. Ez nagy sebességgel megy véghez három sor korong által.—Az elindulásra ’s megérkezésre szolgáló vaspályák, s azok, mellyek a’ fészerekbe vezetnek, a’ terrassokkal együtt 200 lábra terjedő, igen szép vas tetővel, t. i. a’ hivatal-épület egész hosszában fedvék. Van ott egy két emeletű fészer, vagy remise is, melly a’ szolgálaton kívül levő ’s az uj szükség esetére készen álló kocsik számára szolgál.A’hely rendetlensége Birminghamban nem engede az épületeknek olly symetriai elrendezést adni, mint Londonban, mind e’ mellett is hasonló módon megy véghez az utazók szolgálata. Mint tudva van, 1837-iki tavaszszal kezdettek meg a’ munkák a’ cs. kir. szabad. (Ferdinand császár nevet viselő) északi vasútnál, melly már elkészült Brünnig Morvában, azonban később Galliczia fzelsejéig, vagy is az ottani dúsgazdag sóbányákig, 64 német mért-