Honművész, 1840. január-június (8. évfolyam, 1-52. szám)
1840-01-26 / 8. szám
b 59 hüvösitve egy szökő kút sugaraitól ’s liliomoktól környezve, melyiyeknek kelyheikben apró tündér szellemek szunyadoznak. Egy nemtő mutatja a’ párnak egy elébe tartott tükörben Róza és kedvese ölelkezését, melly fenn a’ körtvély fa ágai köztt rejtődzik. Alant fölébred Gangolf szendergéséből. Oberon látja őt, Titania nem. Ez a’ történet; az együtt játszó allegóriák igen oda illők , látni az érzéki szerelemet a’ neki szentelt állaton, a’ bakon, hogy’ nyomul keresztül egy kuszáltt növény-chapson ’s irányozza nyilait föl a’ szerelmes párhoz, látni a’ holdat, az ingadozó ábrázolatok jelképét, és az ő komor oldalán úszik a’ csalatos, hosszúl lebegő szövetekbe fonva be magát. Ritkán fejeztetik ki allegória olly költőileg egyszersmind erőteljesen. Kevésbbé sikerült a’ leplezett Igazság képe, melly napvilág által ábrázoltatik, mellyről egy vékony fátyol vonatik le. Itt a’ hasonlatosság már harmadik tárgyban rejtezik : igazság — nap — nap-virág. Sok fáradtságba kerül; pedig egy allegóriának érthetőleg kell beszélni. Hogy az öreg Gangolf alant egy a’ podagrát személyesítő kis kobold által kinoztatik, jó és komikai ötlet, ’s a’ kivitel himoristikai. Az egész lap valódi arabeszk, mert a’ fő gondolatot mindenkor regényes álmok hab-ütődésein tartja fenn. A’ második tábla „ Oberon esküjének”4 neveztethetetik. Ezen fölbőszűlt tündér a’ bűnös Róza védetése által megsértve ígéri, hogy nejét mind addig kerüli , mig egy minden próbákat ki nem állott hűséges pár ama hűtlennek bűnét helyre hozza. Az egész tábla ezen esküt adja elő symbolicailag. Itt a’ legingerlőbb képek érzésekre osztvák. Fent szalad Oberon, alant látszik Titania, mint nyújtja karait fájdalmasan az eltűnő után. E’ két fő alak köztt vannak a’ nyomornak, gyászló szerelemnek, sikeretlen megbánásnak allegóriái. Az elhagyatott szerelem szivárvány-iven álmodva láttatik pálmáktól árnyaztatva; könnyeitől egy alabastrom kehely telik meg, mellyből galambok oltják szomjaikat. Ezen allegória ingerlő. A’ gyászló tündérek egy szép csoportozatot képeznek. Egy nem egészen érthető képesítés a’ hold, ’s előtte elvonulva az éj mint a’ nyomornak jelképe; mert az éj gyakran neveztetik nyomort enyhítő lénynek. Erőteljes és nagy jelentésű egy galambot megfojtó páva , annak jeléül, hogy Titaniának hiúsága és gőgje egy pillanatig diadalmaskodott szerelmén, és azért származott ezen egész szerencsétlenség. A’ művésze’ szelíd és szeretetre méltó symbolumokhoz még egy borzasztó ábrázolatot ragasztott: egy griffet, melly egy ijesztő törpével együtt a’mélység lángoló kincseit őrzi. A’ kincseknél esküdt meg Oberon. (Folyt következik )