Honvédségi Szemle 1965/2

1965 / 12. szám - KATONAI OKTATÁS-NEVELÉS - "Kérdezz-Felelek"

tés, dorgálás, mintha azonnal a közösség kritikájának nyilvános pergőtüze elé ál­lítjuk a hibázó harcost. A fokozatosság tehát a fenyítés szükség szerinti fokoza­tos növelését követeli meg, azt, hogy a kis „büntetésektől” haladjunk a na­gyobb, a szigorúbb fenyítések felé. Ki­vételt képez természetesen — az az ál­talában ritka eset —, ha a beosztott már az első alkalommal súlyosan — és külö­nösen tudatosan — sérti meg a társa­dalmi vagy a katonai rendet, törvénye­ket. A fokozatosság természetesen azt is jelenti, hogy a fenyítés nagysága egye­nes arányban álljon a fegyelemsértés fo­kával, mértékével, nagyságával. A durva vétséget nyilván nem lehet elintézni egy enyhe figyelmeztetéssel, még akkor sem, ha első alkalommal követte el a katona. Az utóbbi esetek azonban katonáink túl­nyomó többségére nem jellemzőek. A fokozatosság fenti követelményét né­hány parancsnokunk — sajnos — nem tartja be. Vannak tisztek, akik esküsz­nek a laktanyafogság mindenhatóságára. A „kemény kéz” hívei szerint csak fog­dával lehet „megfogni” a katonát — ép­pen ezért már az első „ballépéskor” be­zárják a harcost. A következmény: el­keseredés, dac, viharos ellenállás, vagy éppen cinikus nemtörődömség, fitymáló vállrándítás a katona részéről. Sem a fegyelemsértőre, sem az alegység kollek­tívájára nem lesz nevelőhatású a fenyí­tés. Az azonnal 10—20 nap fogdával do­bálózó parancsnok félelemmel, gyűlölet­tel teli légkört alakít ki maga körül, nem nevel, hanem megtör, nem jellemeket formál, hanem vakon engedelmeskedő, ijedező bábukat „gyúr”. Legfeljebb azt éri el, hogy a beosztottak teljesen „meg­szokják” a fogdát, így annak is oda lesz a visszatartó, alakító ereje. Ebben a hely­zetben aztán a figyelmeztetésre valóban nem sokat adnak a beosztottak. A pa­rancsnok akarva-akaratlanul egy sor ha­tásos nevelési, „büntetési” eszköznek for­dít hátat, olyan fegyelmező lehetőségek és fogások csúsznak ki keze közül, mint a feddés, a figyelmeztetés, a közösség kritikája, a soronkívüli munkára vezény­lés, és sok egyéb más „büntetési” mód. Ezáltal nevelőmunkája elszürkül, egysí­kúvá, hatástalanná válik. A fokozatosság elvét ajánlatos érvé­nyesíteni a parancsnokoknak beosztásuk szerint is. Ez azt jelenti, hogy legtöbb­ször a rajparancsnok foglalkozik fe­gyelmi ügyekkel. Valamivel kevesebb fenyítést ró ki a szakaszparancsnok he­lyettes, a szolgálatvezető. Tőlük még ke­vesebb fegyelmi vétség kerülne a sza­kaszparancsnokhoz. A századparancsnok beosztott parancsnokainak fenyítő jog­körét meghaladó fegyelmezetlenségekkel foglalkozna. A zászlóaljparancsnokhoz még kevesebb, az ezredparancsnokhoz pedig ritka esetben kerülne fegyelmi ügy. A fenyítések ilyen „fokozása” nö­veli a fenyítés hatását, emeli az alegy­ségparancsnokok nevelői tekintélyét, ere­jét, amely — talán mondanunk sem kell — a fegyelmi vétségek csökkenésének is egyik kulcsa. K. A. tiszt elvtárs aziránt érdeklődik, hogy melyek azok a hibás kérdésfajták, amelyeket a foglalkozások vezetése köz­ben ajánlatos kerülni. Érdeklődésére felsorolunk néhány, a tapasztalatok szerint hibás, ezért kerü­lendő kérdésfajtát. Ilyenek többek kö­zött az eldöntendő (alternatív) kérdések. Az­ alternatív kérdésre a válasz csak „igen”, vagy „nem” lehet. Ha a harcos nem ismeri a szabatos, pontos feleletet, a szerencsére bízva válaszol, mond va­lamit — ami éppen eszébe jut. Ilyen kér­dés például: „Tiszthelyettesekre kiszab­ható-e szobafogság?” Ha mégis előfor­dul, hogy alternatív kérdést teszünk fel, akkor a választ feltétlen kövesse nyomon a kiegészítő kérdés: „Miért?”, vagy szó­lítsuk fel a katonát: „Indokolja meg vé­leményét!” A „beugrató” kérdéseket is ajánlatos az oktatásban mellőzni. A „beugrató” kér­dések komolytalanságot szülhetnek, sér­­tőek lehetnek az oktatottak számára. Ilyen kérdés például: „Miért csökken a fénysugárzás ereje a nagyobb kilotonnás atombomba robbanásakor?” Az úgyne­vezett „beugrató” kérdések a klubestek, a vetélkedők érdekes, tanulságos, izgal­mas­ színfoltjai lehetnek. Nem hasznosak az összetett kérdések sem, különösen akkor, ha a kiképzés so­rán feldolgozott anyagban való előre­haladás nem biztosítja az „összesített” válasz reális feltételeit. Például a lőki­­képzési (lövéstani) foglalkozások első szakaszában: „Milyen tényezők, mikor, miért, hogyan és milyen módon hatnak a lövedékre, a csőtorkolattól a becsapó­dási pontig?” Ezek a kérdések a fi­gyelmét nagyon „szétszórják” és a har­cosokat szellemi felkészültségüket meg­haladó feladatra kényszerítik. Ezért az összetett kérdésben szereplő részkérdé­sek közül rendszerint több válasz nél­kül marad. A beosztott csak arra vála­szol, amit ismer, ami eszébe jut, a ho­mályos részkérdésről előszeretettel „meg­feledkezik”. Gyakran az oktató figyelmét is elkerüli az „elhagyott” probléma.

Next