Honvédségi Szemle 1979/2

1979 / 7. szám - Dr. Bálint Sándor őrnagy: A személyiség sokoldalú fejlődése a hadseregben

még nem alakult ki a szükséges tulajdonosi tudata, a „miénk öntudata”. Sem az élet szociális feltételei, sem az erőszak, sem az erkölcsi prédikációk önmagukban nem elégségesek, mint ahogyan a nevelés sem mindenható a személyiség fej­lesztésében. A mindennapi katonai személyiségformáló, köztük a kiképzőnevelő munká­ban, különösen az alegységek életében fontos felismerni a következő tényező­ket: — Milyen szociális, erkölcsi­, politikai-lélektani hajtóerők hoznak létre vál­tozást a katonák személyiségében? A változások alapján milyenné lesz a katona képzettsége, felkészültsége, erkölcsi-politikai érettsége, jelleme, tudatossága? Milyenné válik életmódjuk az új, a módosult feltételek között? Miképpen jönnek létre a katonai kötelékekben meghatározott személyi­ségtípusok, magatartásmódok és hogyan terjednek el? A felvetett kérdésekhez célszerű felvázolni a katonaszemélyiség kialakulá­sának és fejlődésének társadalmi, kulturális, egyéni meghatározottságát, mint a katonaszemélyiség három szintjét. A marxizmus a személyiség társadalmi meghatározottságának vizsgálatánál abból indul ki, hogy a személyiség szintjén érvényesülő társadalmi viszonyok az össztársadalmi viszonyok hatása alatt alakulnak ki. Ugyanakkor az össztársa­dalmi viszonyok , amelyekre a hadsereg szociális, politikai, kulturális stb. vi­szonyai épülnek, nem teljesen azonosak a katonaszemélyiség és közössége szint­jén kialakuló viszonyokkal. A személyiségnek a társadalmi viszonyok által való meghatározottsága tehát a hadseregben sem jelenti a társadalom, az állam, a munkásosztály, a párt egyes jellemzőinek a katonára történő egyszerű átvitelét. A társadalom objektív­ anyagi viszonyainak jellemzői, például a szocialista tu­lajdon, az, hogy nincs kizsákmányolás, s a hatalom a munkásosztály, a dolgozó nép hatalma, a demokrácia a többség demokráciája, nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezek a nagy társadalmi eredmények minden egyén, minden katonaszemé­lyiség magatartásává váltak. Az objektív viszonyok akkor és ott válnak szemé­lyiségi viszonyokká, amikor és ahol személyes elsajátítás után a személyiség ele­mévé, a katona tudatának és cselekvésének értékévé válnak. Ezek a viszonyok azonban már más, módosult, átalakult viszonyok, amelyekre a katonák tettek szert. Az objektív, anyagi, gazdasági, politikai viszonyok tehát meghatározott feltételek, körülmények között rendszerint parancsnoki nevelői, kiképzési moz­galmi tevékenységben alakulnak át szubjektív viszonyokká, a katonák tudatá­nak, cselekvésének elemeivé. Így és ezáltal válnak számukra e viszonyok értékei érthetővé, értelmessé, személyes jelentőségű szubjektív viszonnyá. A személyiség meghatározottságának tudományos felismerése során Marx jutott arra az általános eredményre, hogy „... Életük társadalmi termelésében az emberek meghatározott, szükségszerű, ■ akaratuktól független viszonyokba lépnek, termelési viszonyokba, amelyek anyagi termelőerőik meghatározott fej­lődési fokának felelnek meg. E termelési viszonyok összessége alkotja a társa­dalom gazdasági szerkezetét, azt a reális bázist, amelyen egy jogi és politikai felépítmény emelkedik, és amelynek meghatározott társadalmi tudatformák felelnek meg. Az anyagi élet termelési módja szabja meg a társadalmi, politikai és szellemi életfolyamatokat. Nem az emberek tudata az, amely létüket, hanem megfordítva, társadalmi létük az, amely tudatukat meghatározza­­. Az emberek tehát beleszületnek, meghatározott, szükségszerű, akaratuktól független társadalmi viszonyokba, amelyben az objektív anyagi viszonyok szab­ják meg szellemi életfolyamataik fejlődését is. „Ugyanazok az emberek — írta Marx —, akik a társadalmi viszonyokat anyagi, termelési tevékenységüknek megfelelően létrehozzák, termelik társadalmi viszonyaiknak megfelelően az el-­­­ ­ Marx: A politikai gazdaságtan bírálata. Előszó: Marx—Engels válogatott művei. 2. kötet. Kossuth, 1975. 6. old.

Next