Honvédségi Szemle 1981/1

1981 / 1. szám - LŐKIKÉPZÉS - Siket István alezredes: Repülőmodell célanyagként

Több éves tapasztalat bizonyítja, hogy a légvédelmi rakéta- és tüzéralegysé­gek felkészítésére az eddigiekben meghatározott repülőgép-üzemóra na­gyobb részét a különböző szintű ellen­őrzések, felmérések és lövészetek vég­rehajtására használták fel. A kiképzés eredményes végrehajtá­sához szükséges repülőgép-üzemóra mennyiség növelésére célszerű megol­dás lenne — a csapatoknál jelenleg meglevő típusokon kívül — egy lénye­gesen korszerűbb, az MHSZ által ki­fejlesztett „METEOR” típusú távirá­nyítható repülőgépmodell alkalmazá­sa. (Ezt lapunk 1980. évi 5. számában bemutattuk. — Szerkesztő:) A „METEOR—I” távirányítású re­­pülőgép-modell képes a valós légi cé­lok által alkalmazott valamennyi repü­lési profil végrehajtására. A modell méretei és harcászati-technikai jellem­zői — sebessége 180 km/ó, repülési magassága 10—1000 m-ig, repülési időtartama 10 perc —, előkészítésének rövid ideje és megbízható irányítható­sága a különböző gyakoroltatási lehe­tőségek mellett alkalmassá teszi cél­anyagként történő felhasználását is mind a szüklégvédelmi, mind a lövész tűzfegyverek számára. A modell előnye a valós repülőgép­pel szemben, hogy egyszerű és köze­pesen bonyolult látási viszonyok kö­zött a kiképzési igényeknek megfele­lően bármikor alkalmazható. Súlya, gyors előkészíthetősége és szállítható­sága lehetővé teszi alkalmazását gya­korlótereken és lőtereken, alegység­­szintű harcászati gyakorlatokon, azaz a kiképzés minden fázisában. Hátránya, hogy a sárkányrész alap­anyaga nem veri vissza a rádióhullá­mokat, következésképpen a lokátorok­kal való felderítést és a célkövetést. Ilyen célra csak a rádiólokációs hul­lámokat visszaverő eszközöknek a mo­dell törzsébe történő beleépítése ese­tén alkalmazható. Hátránya még a fe­délzeti vevőberendezés nagyfokú érzé­kenysége is, amely különleges frek­­venciaszabályozást igényel, amennyi­ben a modellt rádiórakótár kezelők ki­képzésére alkalmazzák. A modell üzemeltetéséhez, javításá­hoz, karbantartásához az MHSZ által központilag kiképzett irányító és javí­tó személyzet szükséges. A modell ál­tal biztosított lehetőségek célirányos kihasználása az irányító személyzettől megköveteli az összkövetelményi prog­ramokban, főszabályzatokban megha­tározott feladatok pontos ismeretét és azoknak megfelelően a modell repül­­tetésével kapcsolatos magas fokú el­méleti és gyakorlati felkészültséget, továbbá a kezelési, karbantartási és az üzemeltetési utasításokban előírtak gyakorlati végrehajtásában való jár­tasságot. Az előnyös és hátrányos tulajdon­ságokat összevetve, megállapítható, hogy a „METEORII” típusú távirá­nyítású repülőmodell hatékonyan al­kalmazható kiképzési segédeszköz. Felhasználásával a valós repülőgépek­kel közel azonos kiképzési feltételek teremthetők a szüklégvédelmi és nem légvédelmi katonák, alegységek kikép­zéséhez, az alegységszintű gyakorlatok és éleslövészetek végrehajtásához. Tervszerű, rendszeres alkalmazásuk­kal jelentős mértékben elősegíthető az összkövetelményi programokban meg­határozott kiképzési követelmények eredményes teljesítése. Hangsúlyozni szükséges azonban, hogy kellő eredményességgel — és gazdaságosan — ez az eszköz is csak úgy alkalmazható, ha a kiképzési idő­szakot megelőzően az egységtörzs mun­kacsoportja — a modell paramétereit, a kiképzési követelményeket figye­lembe véve — megtervezi és begyako­roltatja azokat a konkrét célpályákat, amelyeket a­ kezelői és harcászati ki­képzés, illetve a lövészetekre való köz­vetlen felkészülés időszakában repül­­tetni szükséges. A célpályák tervezé­se, kialakítása során maximálisan tö­rekedni kell arra, hogy azok a lehető legjobban közelítsék a valószínű ellen­ség repülőgépei által várhatóan alkal­mazott repülési profilokat, támadási módozatokat, azaz a kedvező, a ked­vezőtlen célpályán mozgó földközeli és kis magasságon váratlanul felbukkanó repüléseket. A légvédelmi rakéta- és tüzéralegy­ségeknél, a kötelékkiképzés első üte­mében a katonák egyénenkénti felké­szítése, a kezelő kötelmek elsajátítta­tása és alapfokon való begyakorolta­­tása alapozza meg a további felkészí­tést. Az egyenkénti felkészítéssel fog-

Next