Honvédségi Szemle 1984/1
1984 / 1. szám - HARCÁSZAT - Madarassy László alezredes: Harc az erődtámpontok ellen
A korszerű harci technikai eszközök lehetőséget adnak az erődök és erődtámpontok többféle módon való leküzdésére. Az erődök leküzdésének különböző eljárásait a katonáknak és az alegységeknek egyaránt ismerniük kell. Az alegységeket az erődök elleni harcra, az egymással összefüggő eljárásokat figyelembe véve, egységes elvek szerint készítjük fel. Ezzel elősegítjük, hogy a személyi állomány a szükséges ismereteket, jártasságot megszerezze. A felkészítés egyik leghatékonyabb módszere a harcászatialaki foglalkozás, amely lehetőséget ad a tevékenységek részenkénti begyakorlására. A harcászati-alaki foglalkozás előkészítése magában foglalja: a parancsnokok és az alárendeltek egyéni felkészülését; a kiinduló adatok meghatározását; a foglalkozás levezetési tervének kidolgozását; a foglalkozás körleteinek, anyagi-technikai biztosításának előkészítését. A rohamosztag-zászlóalj harcászatialaki foglalkozását az egység parancsnoka tervezi, szervezi és vezeti le. A rohamosztag összetétele egyebek között függ a leküzdendő erődök mennyiségétől, típusától, a műszakizár-rendszertől és a terepviszonyoktól. Ezeket figyelembe véve határozza meg a parancsnok a rohamosztag-zászlóalj megerősítését. Általános elvként elfogadhatjuk, hogy a gépesített lövészzászlóalj megerősíthető: 1—2 harckocsiszázaddal, 1—2 páncéltörő üteggel, egy aknavetőüteggel, egy önjáró tüzérosztállyal, 1—2 légvédelmi rakétás szakasszal, 1—2 műszaki utászszakaszszal, egy lángszórós szakasszal. Az osztag harcát egy tarackos tüzérosztály és harci helikopterek támogathatják. A rohamosztag-zászlóalj harcrendi elemeinek parancsnokait a megerősítő és támogató alegységek parancsnokaival együtt a harc- és tűzvezetési foglalkozáson készítjük fel. A parancsnokok és a személyi állomány egyéni felkészítésére rendszeresen alkalmazzuk a terepasztal-foglalkozásokat és a filmvetítéseket. A kiképzési program meghatározza a foglalkozásokat és tartalmukat. Ha szükséges, ezt olyan oktatási kérdésekkel egészítjük ki, amelyekkel még inkább kialakíthatjuk a személyi állomány jártasságát. A foglalkozás oktatási kérdéseinek meghatározásakor figyelembe vesszük, hogy a tevékenységet hagyományos vagy tömegpusztító fegyverek alkalmazásának viszonyai közepette kívánjuk-e megoldatni, illetve az áttörést frontálisan, hagyományos módon vagy páncélozott rohamlépcsőként, harcjárműveken akarjuk-e gyakoroltatni. A tevékenységek kombináltan is gyakoroltathatók, esetleg megkerülő osztag és légi rohamcsoport alkalmazásával. Kombinált módszert alkalmazva az alábbi oktatási kérdéseket dolgoztathatjuk fel (egy változat): — légi rohamcsoport berakása; — a harcfelderítő járőr tevékenysége; — a rohamosztag-zászlóalj harcrendi elemeinek előrevonása az erődtámpont előterében; — a megkerülő osztag alkalmazása; — a rohamcsoport alcsoportjainak tevékenysége; — a vezetési pont és a fedezőtámogató csoport állásváltása. HARCÁSZAT MADARASSY LÁSZLÓ alezredes Harc az erődtámpontok ellen 1* 3.