Honvédségi Szemle 1984/1

1984 / 1. szám - HARCÁSZAT - Madarassy László alezredes: Harc az erődtámpontok ellen

A korszerű harci technikai eszközök lehetőséget adnak az erődök és erőd­támpontok többféle módon való le­küzdésére. Az erődök leküzdésének különböző eljárásait a katonáknak és az alegységeknek egyaránt ismerniük kell. Az alegységeket az erődök elleni harcra, az egymással összefüggő eljá­rásokat figyelembe véve, egységes el­vek szerint készítjük fel. Ezzel előse­gítjük, hogy a személyi állomány a szükséges ismereteket, jártasságot megszerezze. A felkészítés egyik leg­hatékonyabb módszere a harcászati­alaki foglalkozás, amely lehetőséget ad a tevékenységek részenkénti begya­korlására. A harcászati-alaki foglalko­zás előkészítése magában foglalja: a parancsnokok és az alárendeltek egyé­ni felkészülését; a kiinduló adatok meghatározását; a foglalkozás leveze­tési tervének kidolgozását; a foglalko­zás körleteinek, anyagi-technikai biz­tosításának előkészítését. A rohamosztag-zászlóalj harcászati­alaki foglalkozását az egység parancs­noka tervezi, szervezi és vezeti le. A rohamosztag összetétele egyebek kö­zött függ a leküzdendő erődök mennyi­ségétől, típusától, a műszakizár-rend­­szertől és a terepviszonyoktól. Ezeket figyelembe véve határozza meg a pa­rancsnok a rohamosztag-zászlóalj megerősítését. Általános elvként elfo­gadhatjuk, hogy a gépesített lövész­zászlóalj megerősíthető: 1—2 harcko­csiszázaddal, 1—2 páncéltörő üteggel, egy aknavetőüteggel, egy önjáró tü­zérosztállyal, 1—2 légvédelmi rakétás szakasszal, 1—2 műszaki utászszakasz­­szal, egy lángszórós szakasszal. Az osztag harcát egy tarackos tüzérosz­tály és harci helikopterek támogat­hatják. A rohamosztag-zászlóalj harc­rendi elemeinek parancsnokait a meg­erősítő és támogató alegységek pa­rancsnokaival együtt a harc- és tűzve­zetési foglalkozáson készítjük fel. A parancsnokok és a személyi állomány egyéni felkészítésére rendszeresen al­kalmazzuk a terepasztal-foglalkozáso­kat és a filmvetítéseket. A kiképzési program meghatározza a foglalkozá­sokat és tartalmukat. Ha szükséges, ezt olyan oktatási kérdésekkel egészít­jük ki, amelyekkel még inkább kiala­kíthatjuk a személyi állomány jártas­ságát. A foglalkozás oktatási kérdé­seinek meghatározásakor figyelembe vesszük, hogy a tevékenységet hagyo­mányos vagy tömegpusztító fegyverek alkalmazásának viszonyai közepette kívánjuk-e megoldatni, illetve az át­törést frontálisan, hagyományos mó­don vagy páncélozott rohamlépcső­ként, harc­járműveken akarjuk-e gya­koroltatni. A tevékenységek kombi­náltan is gyakoroltathatók, esetleg megkerülő osztag és légi rohamcsoport alkalmazásával. Kombinált módszert alkalmazva az alábbi oktatási kérdé­seket dolgoztathatjuk fel (egy válto­zat): — légi rohamcsoport berakása; — a harcfelderítő járőr tevékeny­sége; — a rohamosztag-zászlóalj harc­rendi elemeinek előrevonása az erődtámpont előterében; — a megkerülő osztag alkalma­zása; — a rohamcsoport alcsoportjai­nak tevékenysége; — a vezetési pont és a fedező­támogató csoport állásváltása. HARCÁSZAT MADARASSY LÁSZLÓ alezredes Harc az erődtámpontok ellen 1* 3.

Next