Honvédségi Szemle 2002/1

2002 / 4. szám - VÉDELMI STRATÉGIA - Pásztor István: Elkerülni a labirintust - Gondolatok a doktrínákról

ÚJ HONVÉDSÉGI SZEMLE módszereit megfogalmazó írásos anya­gok rendszere. Egy másik megközelítés­ben az állambiztonságra - ezen belül a védelemre - vonatkozó elképzelések azon elemeit foglalják írásba, amelyek a nemzeti biztonsági stratégiából és a nem­zeti katonai stratégiából a haderőre, an­nak szervezeteire vonatkoznak. Tartalmukat tekintve a doktrínák a je­lenkori és a jövőbeli fegyveres beavatko­zást igénylő konfliktusok - főleg az al­sóbb szintűek - természetével, az azok megoldására irányuló felkészítéssel és a szükségessé váló tennivalók megoldásá­nak lehetséges módozataival foglalkoz­nak. A doktrína tartalmát és használatát tekintve egyaránt valahol a segédlet, a tankönyv, a tansegédletek, a jegyzet fo­galmak körében mozog. Ennek megfele­lően először tanulni kell, és csak tanulva, pontosan megértve lehet fejleszteni. IRÁNYÍTOTT ÖNKÉPZÉS A doktrínák kialakulását vizsgálva azt kell látnunk, hogy az Egyesült Államok­ban, majd a NATO-ban is alkalmazott doktrínarendszer létrejöttének fontos ele­me az iskolarendszerek eltérése. Koráb­ban mint sok más országban, így nálunk is, a tisztképzés alapvetően a honvédelmi tárca belső ügye és feladata volt. Az utánpótlás a katonai és nem a polgári képzési rendszerre épült. Ebben szaka­szos képzés (katonai főiskola, akadémia) követte egymást, közte felkészítéssel biz­tosítva a naprakész ismereteket. Az alap­képzést nyújtó katonai felsőoktatás az ál­talános (alap) képzést és a speciális kato­nai ismeretek átadását, az eljárások be­­gyakoroltatását együttesen célozta meg. Az amerikai rendszer - amely a NATO-ban általánosan tért nyert - kez­dettől fogva más volt. Ők a polgári kép­zésre alapoznak, ahol nem a verbális is­meretek átadása a cél. Az eljárások be­­gyakoroltatása helyett gondolkodásra késztetnek, a szemléletformálást céloz­zák meg, menedzserképzést folytatnak. A döntéselőkészítő, szervező, koordináló munkához nélkülözhetetlen követelmé­nyek megismertetésére koncentrálnak. A hadseregben csak a szűk értelemben vett szakmai felkészítést végzik. Ennek egyik oka kétségkívül a törté­nelmi hagyományokban, a politikai, tár­sadalmi, gazdasági berendezkedésben keresendő. A másik ok - amelyre külö­nös figyelemmel kell lennünk - a tudo­mányos és az ipari-technikai fejlődés eredményeként kialakuló információs kornak a honvédelemmel, a hadi tevé­kenységekkel szembeni követelményei­ben keresendő. Ez utóbbi visszahat az is­kolarendszerekre és módszerekre, újabb és újabb kihívásokat fogalmaz meg, ame­lyeknek csak új módon felelhetnek meg. Ma már nem elég a katonai főiskolát elvégezni, majd 8-10 év múlva ráfejelni 3 év akadémiával. Ez ma már nem járha­tó út. Folyamatos tanulásra van szükség, ahol a tudatos, tervszerű önképzés kap kiemelkedő szerepet. Csak így biztosít­ható a felkészültség fenntartása. A felké­szítés színterei közül az önképzés viszo­nyul kellő rugalmassággal az egyes be­osztásokhoz, feladatokhoz kötődő spe­ciális igényekhez és lehetőségekhez. Azonban itt, az átmeneti időszakban, na­gyon fontos hozzátenni, hogy most irá­nyított önképzésre van szükség. AZ EREDETI ÉS A FORDÍTÁS VISZONYA A felvethető kérdések közül az egyik, amelyet a legfontosabb tisztázni, hogy milyen doktrínákról beszélhetünk. Ősz­

Next