Honvédségi Szemle 2009

2009 / 4. szám - MÚLTUNK - Dr. Miklós Zoltán: Katonai nevelés és képzés az osztrák-magyar kiegyezéstől az első világháború végéig (1867-1918)

Múltunk Dr. Miklós Zoltán: KATONAI NEVELÉS ÉS KÉPZÉS AZ OSZTRÁK-MAGYAR KIEGYEZÉSTŐL AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ VÉGÉIG (1867-1918) A kiegyezés az önálló magyar katonai tanintéze­ti képzésnek nemcsak az elvi lehetőségét, ha­nem tényleges gyakorlatát is megteremtette. Mindez­­ megfelelően a megelőző évszázadok gyakorlatának­­ az általános nevelési és oktatá­si modellel összhangban épült fel. A korszakot jellemző magyarországi katonai képzésekre az európai képzési hagyományok mellett főként nemzeti sajátosságok jellemzők. A jelen tanulmányban az Osztrák-Magyar Monar­chia történelmi és neveléstörténeti sajátosságait, valamint a magyar királyi (a továbbiakban: m. kir.) honvéd katonai képzésformákat tekintjük át. TÖRTÉNELMI ÉS NEVELÉSTÖRTÉNETI HÁTTÉR A dualizmus kori iskolaügyben bekövetkezett fejlődés ugyanúgy az osztrák-magyar kiegye­zésen alapul, mint a gazdaság vagy a társada­lom fejlődésének megannyi vetülete. A kiegye­zést, az 1867:XII. törvényt Ferenc József 1867. június 12-én rögzítette.­ Noha sokan támadták azok közül, akik 1848-as alapokon a Habsbur­goktól való teljes különállás hívei voltak (köztük Kossuth Lajos is), mégis szükséges volt, hiszen csakis ez nyithatta meg a magyar gazdasági és társadalmi fejlődés előtti utat. A kiegyezési törvény teremtette meg a lehető­ségét annak is, hogy a Monarchia - és így Ma­gyarország - véderejében szerepet kapjon a m. kir. honvédség is. Az 1868:XLI. törvény rendelke­zett erről, ezt 1868. december 5-én szentesítette a király.­ Ez a törvény - együtt az 1868:XL.3 és az 1868:XLII.a törvényekkel - szerepet játszott a Mo­narchia háromszintű védelmi erejének megte­remtésében is. A véderő első szintjét a császári és királyi (a továbbiakban: cs. és kir.) haderő al­kotta. A második szint az osztrák Landwehr és a m. kir. honvédség, a harmadik szint pedig az ön­kéntes népfelkelés volt.­ A sokszínűséget jelzi az a tény, hogy a haderő három összetevője három különböző minisztérium felügyelete alá tartozott: a cs. és kir. (az ún. „közös") hadsereg a Császá­ri és Királyi Hadügyminisztériumhoz; a Landwehr a Császári és Királyi Honvédelmi Minisztérium­hoz; a magyar kir. honvédség pedig a Magyar Ki­rályi Honvédelmi Minisztériumhoz.­ Ugyancsak a kiegyezési törvény tette lehetővé azt is, hogy az oktatási rendszert új jogi alapok­ra helyezzék, s hogy a jogi keretek megteremt­sék az új szervezeteken és tartalmakon alapuló gyakorlatot. PEDAGÓGIAI CÉLOK ÉS KÖZJOGI KERETEK Az 1867-től működő Andrássy-kormány kultusz­­minisztere, Eötvös József elsőként a népoktatás­ról szóló 1868:XXXVIII. törvényt fogadtatta el a parlamenttel.­ Ez volt az első magyar népoktatá­si törvény, amely létrehozta a hatosztályos elemi népiskolát, s kimondta a tankötelezettséget. Az anyanyelven folyó oktatás tantárgyait a hasznosság szükségletének elve alapján hatá­rozták meg. A törvény az elemi és a felsőbb népiskolák (községi, felekezeti, állami) mellett rendelkezett a tanítóképzésről és a polgári isko­lákról is. A polgári iskolák a felsőbb népiskolá­kat válthatták ki. Gyakorlati műveltséget adtak a kispolgárság számára, s az első négy elemi is­kolai év után lehetett itt folytatni a tanulmányo­kat. Négy polgári iskolai tanév elvégzése után, különbözeti vizsgával, át lehetett lépni a gimná­zium 5. osztályába. A középiskolai oktatásról szóló 1883:XXX. tör­vényt Trefort Ágoston vallás- és közoktatásügyi mi­niszter hivatali ideje alatt fogadta el az ország­­gyűlés.­ Az egyaránt 8 osztályos gimnázium és reáliskola­ általános műveltséget közvetítő és a fel­sőfokra előkészítő szerepe mellett megfigyelhető a kétféle középfokú iskolatípus közti különbség: a gimnázium görög-latin humán műveltséget köz­vetített, s bármely felsőfokú tanintézménybe való felvételhez jó volt az itt szerzett érettségi. A reális­kola modern nyelvi, matematikai és természettu­dományos képzést adott, s csak az e területekkel foglalkozó felsőoktatási intézményekbe lehetett je­lentkezni az itt megszerzett érettségivel. Az 1890:XXX. törvény a gimnáziumok szá­mára új lehetőségeket nyitott: a görög nyelv és irodalom helyett a fenntartók választhattak más tantárgyakat (görög irodalmat magyar nyelven, görög kultúrtörténetet, szabadkézi rajzot).10 Ám, ha a bölcsészkaron akarták foly­tatni tanulmányaikat az itt végzett tanulók, gö­rög nyelvből is érettségizniük kellett. A közép­iskolában az erkölcsi nevelés kapott a korábbi­nál nagyobb hangsúlyt: törekedtek a tanulók egyéniségét elismerő „önként vállalt’’ engedel­messég kialakítására." A véleménykülönbségeket is felszínre hozó nevelési kérdések mellett előtérbe kerültek az oktatás tartalmi kérdései. A viták középpontjá­ban az a kérdés állt, hogy milyen mértékig kell megtartani a klasszikus (latin-görög) műveltség közvetítését a polgári igényeknek megfelelő ter­mészettudományos műveltséggel szemben. A pesti egyetem mellett a korszakban alapí­tott három új egyetem (Kolozsvár - 1872, Deb­recen - 1914, Pozsony - 1914) adta meg a fel­sőoktatás új lehetőségeit. A hittudományi, a jog- és államtudományi, az orvostudományi, a böl­csészettudományi, valamint a matematika és természettudományi karokon képezték a polgá­ri állam feladatainak ellátásához szükséges szakértelmiséget. Az említett egyetemeken kívül a Műegyetem, a felekezeti és a jogakadémiák, a hittudományi főiskolák nyújtottak még lehető­séget a felsőfokú továbbtanulásra.12 A KATONAI KÉPZÉS A katonai képzés az előbbiekben vázolt általá­nos képzési struktúrára rétegződött rá. A már említett irányítási rendszer (ti. három haderő - három különböző minisztérium) képzésbeli sok­féleséget feltételezne. Ez azonban nem így volt, s ennek három okát lehet meghatározni. Először is a legfontosabbat: összhangban kellett lenniük egymással, hiszen az önállóság ellenére is egy birodalomról volt szó, amelyben közös érdek volt az iskolák közötti átjárhatóság biztosítása. Másodikként megemlítendő az, hogy az osztrák fél számára biztosított képzésbeli önállóság csak elvi lehetőség maradt, hiszen az osztrák irányítás alatt lévő, német nyelvű közös intézmé­nyekhez képest nem is tudtak volna mást vagy másképp oktatni, s a közös intézmények hosszú évek alatt kialakított magas színvonalát nem is akarták volna az újonnan kialakítandó rendszer bizonytalanságaival, szükségszerű kezdeti bot­lásaival felváltani. (Ezért a Landwehr utánpótlá­sára nem alapítottak sem reál-, sem hadapród­iskolákat, csak 1910-ben, Bécsben egy akadé­miát:­­­­. u. K. Franz Josef Militärakademiet. Az utánpótlást a közös tanintézmények képezték a Landwehr számára is.) A harmadik ok pedig az, hogy a katonai képzés nem elszigetelt képzés volt, hanem a polgári állam megerősödésének és kiteljesedésének előrehaladásával egyre in­kább az általános oktatásba és nevelésbe integ­rált képzéssé vált, s nem lehetett kivonni a pol­gári képzésformákból eredő hatások (s a kato­nai képzésből visszaható kölcsönhatások) alól, így a katonai képzésre is jellemző lett többek kö­zött az erkölcsi nevelés fontossága, az oktatás tartalmi kérdései felett folyó viták kibontakozása, az iskolatípusok differenciálása, egymástól való megkülönböztetése és a típusoknak megfelelő oktatási-képzési tartalmak mellérendelése, az is­kolatípusok belső szerkezetének kialakítása. En­nek megfelelően került sor arra, hogy Adolf Wurmb ezredes (később altábornagy), a Cs. és Kir. Hadügyminisztérium tanügyi osztályának ve­zetője, életbe léptette a katonai tanintézetekre vonatkozó nevelési-oktatási reformot. A kiegyezési törvény a külügyet, a hadügyet, valamint az e két terület fedezetéhez szükséges pénzügyeket közös ügyekként nevesítette. A hadüggyel kapcsolatos kérdések - köztük a ka­tonai képzés is - tehát egyeztetést igénylő ügyek voltak. Különösen azért, mert az önálló hatáskör- 2009/4 67 Honvédségi Szemle

Next